Ok, jag är med på vad du menar och jag har en kompis som precis har skaffat en Feinmeister (och jag grymt avis:D ), så det skulle ngo låta sig göras. MEN, nu har jag varit uppe på vinden och grävt ordentligt (i spånet) och jag har uppenbarligen inte kollat tillräckligt noga innan!!! Dagens bjälklag ser inte alls ut som jag trodde, det gör det bara på resten huset, inte över vardagsrummet!!!! Jag har gjort en snygg skiss för att illustrera...

De tjocka linjerna är innerväggar och de tunna bjälklaget. Det verkar som om reglarna över v-rummet vilar på väggen och inte på den ortagonala regeln som ligger mellan murstocken och ytterväggen. Den innerväggenbestår av 2-tums-spånt-regel-1/2-tums-spånt, så den är säkert tillräckligt kraftig för att kunna vara bärande. Den streckade linjen är antagligen en regel (ser ut så både på den ritning jag har och i verkligeheten).

Det verkar vara lite varierande cc-mått, runt 50 över v-rummet och 65 över sovrummen. Dimensionen verkar vara 3x6 tum överallt förrutom på just det enda stället jag mätte tidigare där det var 3x5 + en 1-tummare som låg under (?)

Så vad tror ni är detta tillräckligt som bjälklag om man bygger på en våning?

3x6 känns lite klent över 3.6m, kanske kunde man spika och limma på en 45x45 samt sätta in 195x45 mellan dagens balkar?

Tillägg,
Jag ber om ursäkt om min bristfälliga första undersökning av mitt bjälklag orsakade onödigt arbete (tänkande och skrivande). Men jag tycker ändå det var intressant svar jag fick, dock på en irrelevant fråga...

• bjälklag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.