2 974 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Sätta väggskåp!
Hej alla!
Håller som bäst på att filura på hur jag ska sätta upp väggskåp för att få en trevlig tv-bänk..
Frågan är, hur mycket håller min vägg för?
Förutsättningar:
* Två stycken IKEA väggsåp med limfogskiva över där TV:n ska ställas
* Väggen är sammansatt av osb+gips
* TV:n väger 30 kg
Vad behöver jag tänka på? Tips om skruvsort?
/C.
Håller som bäst på att filura på hur jag ska sätta upp väggskåp för att få en trevlig tv-bänk..
Frågan är, hur mycket håller min vägg för?
Förutsättningar:
* Två stycken IKEA väggsåp med limfogskiva över där TV:n ska ställas
* Väggen är sammansatt av osb+gips
* TV:n väger 30 kg
Vad behöver jag tänka på? Tips om skruvsort?
/C.
Jag skulle nog dragit in några franskaskruvar in i reglarn i väggen. Dels en lång bräda under hela väggskåpet, typ en 45/70 regel som slutat 10-20 cm innan sidan på skåpet. Och dels någon sådan skruv inne i skåpen, kanske med något vinkelbeslag så man fäster i själva skåpetssidor och inte i den tunna baksidan.
- M
- M
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Skulle inte rekomendera den kostruktionen utan att sammtidigt sätta stödben under. Materialet i skåpstommarna håller inte för några större belastningar och om någon skulle sätta sig på den så är risken ganska stor att det går åt h----te.
Inte kanske den där cleana svävande looken som du vill ha men man måste ju inte sätta ben över allt utan det räcker bra med kanske ett under vart annat skåp.
Alternativt möjligtvis kan ju vara att sätta ett par riktigt feta vinkeljärn (minst 15 cm) i varje skåp men det ser ju inte så kul ut det heller kanske.
(Har för övrigt själv byggt två stycken liknande bänkar och sett vad dessa råkar ut för under snart 6 års tid och kan säga att ingen av dessa hade klarat sig untan stöd)
Inte kanske den där cleana svävande looken som du vill ha men man måste ju inte sätta ben över allt utan det räcker bra med kanske ett under vart annat skåp.
Alternativt möjligtvis kan ju vara att sätta ett par riktigt feta vinkeljärn (minst 15 cm) i varje skåp men det ser ju inte så kul ut det heller kanske.
(Har för övrigt själv byggt två stycken liknande bänkar och sett vad dessa råkar ut för under snart 6 års tid och kan säga att ingen av dessa hade klarat sig untan stöd)
Stötte på denna länk i gårkväll.
http://www.minhembio.com/Rubert/199130
http://www.minhembio.com/Rubert/199130
Nu har ingen satt sig på våra skåp än (peppar peppar ta i trä) så de har klarat sig oskadda.
Men om det finns risk att någon sätter sig på dem (och du inte vill ha stöddben) så kanske följande lösning fungera.
Du sätter reglen under skåpet som vanligt, dessutom så har du vinkelbeslag i skåpen fästa i reglarna i väggen med franskaskruvar. I ytterkanterna av skåpen så fäster du vinkelbeslagen i "taket" på skåpet och fäster igenom dessa skåp i limfogskivan (kräver ju dock att den är lite grövre). Och där de 2 skåpen möter varandra så försärker du med vanligt trä och borrar sedan hål igenom och sätter en bult igenom skåpen, träskivorna och vinkelbeslagen.
Borde hålla för barnen som klättrar upp på bänken...
- M
Men om det finns risk att någon sätter sig på dem (och du inte vill ha stöddben) så kanske följande lösning fungera.
Du sätter reglen under skåpet som vanligt, dessutom så har du vinkelbeslag i skåpen fästa i reglarna i väggen med franskaskruvar. I ytterkanterna av skåpen så fäster du vinkelbeslagen i "taket" på skåpet och fäster igenom dessa skåp i limfogskivan (kräver ju dock att den är lite grövre). Och där de 2 skåpen möter varandra så försärker du med vanligt trä och borrar sedan hål igenom och sätter en bult igenom skåpen, träskivorna och vinkelbeslagen.
Borde hålla för barnen som klättrar upp på bänken...
- M
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden