Ska försöka våga mig på ett trädäck men pga sjukdom så har jag bestämt att det får om det krisar ta hela sommaren till det är helt färdigt.

Men för att kunna börja så behöver jag knacka ner den tegelväggen som håller upp stolparna till taket som ni ser på bilden.
Jag har ingen att fråga. Får lita på mig själv och ge mig fan på att våga. Klarar fixa ett däck det vet jag men det får ta lite tid.

Då undrar jag som första delen i projektet. Hur hade ni gjort för att stötta taket medan jag river tegelmuren?
Min tanke är att göra som jag i alla fall försökt visa på bilden. Men mitt namn är inte picasso, så det kanske inte är så tydligt.

Jag undrar om jag helt enkelt kan sätta nya plintar en bit utanför tegelmuren och nya stolpar upp från dom och fästa i reglarna och sedan ha det så. Tänker sätta plintarna så pass långt ner så stolpen kommer upp från trallen sen utan att man ser plinten.

Om ni tror att det är en bra ide...vad hade varit mest stabilt att fästa reglen med där den ska fästas i stolpen? Är det för mycket att borra ett hål rakt igenom stolpen och reglen och dra i en bult med mutter? Eller vad är annars bäst att använda som håller utan problem??

Tack så hjärtligt på förhand för era ideer. Kanske kan det blir ett trädäck med er hjälp. :)

• IMG_20120324_1550jghjhg09.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du måste ha en bärlina att sätta stolparna i, precis som det är nu! sen är det varken snyggt eller bra att ha så lite överhäng på taket..Och om jag ser rätt så är takbjälkarna urjackade vid den befintliga bärlinan. Om du kan ha stolparna där dom är nu så kan du ju sätta en provisorisk bärlina med lite byggvinklar längst ut på taket, och sedan stolpar ner på marken där du kan lägga tex stora plywood bitar för att det inte ska sjunka, kompletera med lite snedsträvor och hoppas på att det inte kommer en storm.. Sedan kan du knacka ner väggen och bygga upp nya stolpar i den befintliga bärlinan. Om du tvunget vill ha stolparna där du ritat så tycker jag du ska bygga ett nytt tak, Går ju att spika på förlängningar på takbjälkarna men du måste ju även förlänga plasttaket vilket inte blir snyggt..

Tack för ditt svar.
Nej..du har rätt, lär inte bli snyggt med så lite överhäng.

Hängde inte riktigt med i ditt förslag vidare :)
Men jag skulle väl också kunna ta stolpe för stolpe att byta ut? Att jag exempelvis stöttar med en likadan stolpe som stöttar taket nu....exempelvis bredvid den stolpen längst hit på bilden. Och knacka den första biten väg där.
Och då passar jag på att sätta en ny stolpe ändan från mark och upp. Och så göra samma resten av väggen och stolparna.
Låter kanske enklare än vad det är....men såga till en stolpe..fästa provisoriskt i bärlinan och nere i tegelväggen...sedan knacka tegel natten lång.
:)

Jag hade nog lag en betongplatta på backen och fäst en bärlina under takbjälkarna, jackat ur provisoriska stolpar och ställt dessa på plattorna. Kanske 1m in från befintliga stolpar.
Rivit det gamla, bytt till en stående planka i hammarbandet.
Gjort ramen till altanen, fixat nya stolpar och i samband med det rikta taket (om det behövs).
Tagit bort de provisoriska stolparna.
Skruvat trall.

Är det en gjuten platta där som blir kvar, som du sedan lägger trallen på?
Jag tror min metod skulle funka i vilket fall. Då trallen kan läggas sist.

JOW skrev:
Jag hade nog lag en betongplatta på backen och fäst en bärlina under takbjälkarna, jackat ur provisoriska stolpar och ställt dessa på plattorna. Kanske 1m in från befintliga stolpar.
Rivit det gamla, bytt till en stående planka i hammarbandet.
Gjort ramen till altanen, fixat nya stolpar och i samband med det rikta taket (om det behövs).
Tagit bort de provisoriska stolparna.
Skruvat trall.

Är det en gjuten platta där som blir kvar, som du sedan lägger trallen på?
Jag tror min metod skulle funka i vilket fall. Då trallen kan läggas sist.
Hej....och tack för svaret.
Jag har just nu plattor under som jag tänkte dra nytta av och stötta under reglarna sedan.
Tycker absolut din ide låter bra..men hade jag kunnat göra så som jag skrev innan så hade jag nog fixat det smidigare.
Tanken var att sätta en ny stolpe från mark och upp direkt när jag knackat bort teglet under den gamla stolpen..
:-)

Jo, jag förstår din tanke, men jag tror/tycker det är onödigt jobb att sätta nya stolpar när du redan verkar ha en gjuten platta till altan.

Jag menar att sätta provisoriska stolpar 1m in mot huset från nuvarande stolpar, du kan t.ex, sätta en 45x95 upp till varje takbjälke.
Riv bort de gamla, ställ nya stolpar enligt smak och tycke på design där de gamla stod.

Då behöver du inte fippla något med hängränna/stuprör heller, bara lossa svepen från stolpen när du river...

När du sedan är klar med stolparna lägger du trall på betongdäcket, lägg en trallbräda på platten på cc60 och därefter trallen på det. Om det går för altandörren med den bygghöjden.

Eller skall du bila bort betongplattan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.