Tjenare!

Detta blir mitt första inlägg på detta eminenta forum!

Har sökt runt i trådarna men kunde ej finna en som passade min frågeställning så jag tog mig friheten att starta ett nytt ämne.

Jo, jag har undrat hur man ska göra med dessa stålprofiler som skall spacklas in för att ge ett skydd mot slag och stötar när man har utanpåliggande hörn av gips.

• Ska man karva ut motsvarande tjocklek (0.5mm) på profilen i gipsen så att profilen försänks?
  • Eller ska man sätta den rätt på och sedan bred-spackla höjd skillnaden med en så bred spackel-spade som möjligt?
  • Eller är det tänkt att man ska använda den på den nerfasade ändarna som finns på gipsskivorna, alltså två fasningar som bildar ett hörn, sedan hörnskydd och sist spackel?

Mvh

Alimaj

Alternativ 2. Direkt på och bredspackling.
Det är därför det finns en liten "kant"/upphöjning i själva hörnet, den bildar stöd för spackeln och är lagom hög för att det skall bli spackel som täcker skruven.

Stålprofilerna är inte bra om man har spån eller OSB bakom gipsen. Det blir för stora rörelser spricker så att dom släpper inom två år. Finns mycket bra papphörn istället.

Jag har kört med gyprocs stålprofiler som man slår dit med verktyget(gyprocs eget) dom tycker jag va super bra om man fäste dom tätt.

Byggmax stålprofiler tyckte ja var mindre bra med tanke på hur man fäster dom, jag själv fäste dom med sättlim o långa pappspik, visserligen på icke nedsänkta kanter, så det blev en de spackla.

Sist nu använde jag gyprocs aquabed som man bara duschar på vatten med en sprayflaska o trycker dit supersmidigt.

Angående nedsänkta hörn så skulle jag rekommendera om man får till det att sätta profilerna i nedsänktningen, blir betydligt mindre o spackla...

RoBo skrev:
Stålprofilerna är inte bra om man har spån eller OSB bakom gipsen. Det blir för stora rörelser spricker så att dom släpper inom två år. Finns mycket bra papphörn istället.
Det där lät lite oroväckande.
Jag håller precis på att renovera två rum där jag ska spackla in hörnskydd över OSB+Gips. Är det någon mer som har upplevt samma sak som RoBo att stålprofiler spricker efter ett par år under de omständigheterna? Jag vill ju helst att rummet ska se snyggt ut även om ett par år.

• Gilla
Hanker73
  • Laddar…
Jag är precis i samma sits. En polare som är hussnickare varnade även mig för att de vanliga hörnskydden som man skruvar fast lätt leder till sprickor efter ett par år. Han rekommenderade i stället en hörnprofil som man trycker fast i spacklet. Den verkar inte alls vara lika vanlig, men jag har precis lyckats snoka reda på att colorama här i Göteborg säljer den. Förmodligen har även andra stora färgbutiker den i sitt sortiment. Jag kommer använda den i stället.

Jag körde som sagt gyprocs på undervåningen, byggt för 6 år sedan, med spån o gips, inte ett enda ställe har spruckit eller märkts av, visserligen stod stommen ett par år innan, så allt hade väl satt sig, samt att ja drog över microlite över allt.

Great skrev:
Jag körde som sagt gyprocs på undervåningen, byggt för 6 år sedan, med spån o gips, inte ett enda ställe har spruckit eller märkts av, visserligen stod stommen ett par år innan, så allt hade väl satt sig, samt att ja drog över microlite över allt.
2,5 år och inte en spricka... både nya väggar med gips på OSB och gamla väggar med gips på plankvägg. Vi har dessutom efteråt grävt ur källaren med medföljand vibrationern och skakningar i huset

Tack för alla svar!
Nu har man lite mer kött på benen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.