Jag tänkte ge mig på att inredda mitt oinredda sutterängplan i "nya" huset.
Eftersom det är oinrett har jag alla möjligheter att se till att det blir rätt från början. Det är oinrett på så sätt att det är grusgolv och råa lecablocksväggar.

Utrymmet är ~ 65kvm och delas på mitten av en bärande lecavägg. Leca väggen är bruten i mitten där det ligger en stålbalk. Stålbalken är 180mm hög och spänner över en 5m öppning. Jag skulle vilja öka denna spännvidd till ca 6,2m. Hur mycket högre behöver en ersättare vara?

Så här ser "ritningen" ut när jag lägger in det i Moelvens beräkningsprogram. Är det någon som kan hjälpa mig att "översätta" det till en HEB eller annan lämplig balk?
MWSnap283.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MWSnap284.jpg
Skapa konto

HUr ser det ut på våningen över då? Ganska vanligt att det står en bärande hjärtvägg där.

Ovan där jag skall ha balken är det bara ett stort rum, ingen vägg alls.

Jag kan för lite om det, men jag har sett ritningarna för takstolarna och tror att de är byggda att bära hela längden från yttervägg till yttervägg.

Redigerat:
HEB240 eller HEA260

Okey, perfekt! Tack!

Du behöver ha någon (byggn. ingenjör) som tittar på att dina uppläggningspunkter också tål belastninngen. Det gäller både väggen där du fäster in balken, och golvet under. Det blir en ganska rejäl punktlast där.

• Gilla
Granngubben
  • Laddar…
Ha koll på vilken stålkvalite som gäller, S275JR eller S355J0. Vad räknade du med Granngubben?

Nedböjningskrav är dimensionerande. Båda stålsorterna är OK.

Tack för hjälpen! Man går alltså upp 33% i tjocklek på balken för att öka spannet med 25%.
Jag skall kolla hur mycket höjd jag har att spela med så det inte blir en balk man slår huvudet i, men man har ju inte så mycket val egentligen. Enda andra möjligheten är såklart att minska spannet. Allt är som vanligt kompromisser.

När det gäller uppläggningspunkter så kan jag välja lite hur jag vill ha det själv eftersom inget är i princip klart. Den balk jag skall ersätta är upplagd på 20cm lecablockväggar som i sin tur vilar på betongsula 200x500 som ligger på grus. Det är ju ungefär en meter lecavägg jag vill ha bort och således var planen att låta den nya balken också vila på dessa väggar, men jag får dubbelkolla det med någon hör jag (tack för det tipset!).

Nu har jag mätt lite mer, det som sitter där idag är en HEB180 som alltså spänner 5,1m.

Som jag har idag (finns ju inget betonggolv ännu) så ser det ut som jag kommer få "frihöjd" till den på strax över 2,1m.
HEB240 borde ju vara okey, men fasen vad de väger ser jag efter att ha kollat upp det hela. Blir nog ett stort jobb att få en sådan på plats (den får spänna ungefär 6,1m och blir därmed ca 6,5m lång).

Att gå från 5.1m till 6.5m ökar nedböjningen med ungefär det dubbla förutsatt att du har en jämnt utbredd last på balkarna. Du behöver då byta ut till en balk med ett minst dubbelt så stort tröghetsmoment som du har idag, då skulle det räcka med en HEB 220 (71,5kg/m). Låt dock en konstruktör titta ordentligt på detta.

Tack för din input! Jag skall öka från 5.1m till 6.1m (kanske 6.2m), dvs inte riktigt till 6.5m (som du angett)
HEB220 blir ju lite mer hanterbart i alla fall.

För den fiffige med ideer, så här ser det ut. Första bilden är alltså den biten av vägg som skall bort (eller inte hela, den är 1,4m men det vore bra om den blev enbart 0,3-0,4m). Andra bilden är hela spannet idag.

Jag hade en byggentreprenör förbi idag och kikade på det och han skulle prata med en konstruktör. Hans initiala tanke var att förlänga befintlig balk, men då har man ju inte tagit hänsyn till ökad totalvikt på balken... Kanske kan man svetsa den och lägga en "tunn" balk under (fast det kanske inte ens finns)?

wall_to_be_removed.jpg
Skapa konto
whole_opening.jpg
Skapa konto

Vet inte hur han hade tänkt sig förlängningen men jag tror inte att det är den enklaste och billigaste lösningen. Det ställer en del krav på svetsaren men om du vill skarva så gör du på följande sätt: Plåt fästs på båda sidor om livet, den kan skruvas med friktionsskruv eller svetsas. Plåt ska också fästas i över och underfläns: De kan skruvas i ena balkstycket men bör svetsas i det andra. Jag kan inte säga på rak arm vilken plåtstorlek, storlek på svets och antal skruv som behövs men något i stil med 400 x 200 x 10 för över och underfläns, kanske 6 M16 i överfläns och underfläns (i varje balkdel). I livet kanske en 200x200x10 plåt med 4 M16 (i varje balkdel). Vill du svetsa krävs det säkert 6mm kälsvets beroende på hur långa svetsarna blir och en svetsare som vet vad han gör. Någon måste naturligtvis räkna ordentligt på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.