Jag håller på att flytta ett badrum och har samtidigt rivit upp innertaket på det var en fuktskada i det.
För att vara säker på att det jag gjorde var rätt så tog jag ut en besiktningsman.
Han sa att jag skulle förstärka regeln jag visar bilder på nedan genom att lägga en 45x195-regel parallellt med denna och skruva ihop dessa med en skruv uppe och en nere varje 50cm.
Nu när jag skulle göra slag i saken så har jag rigit ur lite isolering på vinden och då visade det sej att den befintliga regeln går från att vara helt rak till att vara vriden c:a 45 grader där den ligger på sitt stöd.
Hur gör jag nu?
Det blir ju inte lätt att skruva ihop min nya regel med den som har vridit sej.
Man kan se att den vrider sej längre in.
Här är den ihopskarvad med en annan regel vilket gjordes när takkupan byggdes (gissningsvis 50-tal)
För att vara säker på att det jag gjorde var rätt så tog jag ut en besiktningsman.
Han sa att jag skulle förstärka regeln jag visar bilder på nedan genom att lägga en 45x195-regel parallellt med denna och skruva ihop dessa med en skruv uppe och en nere varje 50cm.
Nu när jag skulle göra slag i saken så har jag rigit ur lite isolering på vinden och då visade det sej att den befintliga regeln går från att vara helt rak till att vara vriden c:a 45 grader där den ligger på sitt stöd.
Hur gör jag nu?
Det blir ju inte lätt att skruva ihop min nya regel med den som har vridit sej.
Man kan se att den vrider sej längre in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är den ihopskarvad med en annan regel vilket gjordes när takkupan byggdes (gissningsvis 50-tal)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
2 nya reglar?
Eller skruva fast den nya kloss mot, båda kommer att vrida sig till någon sorts kompromiss.
En tving underlättar mycket.
Protte
Eller skruva fast den nya kloss mot, båda kommer att vrida sig till någon sorts kompromiss.
En tving underlättar mycket.
Protte
Jag vågar inte ge mej på att ta ner den vridna regeln för att ersätta den.
Tipset med skruvtving lät intressant.
Jag kanske kan börja med att sätta på skruvtvingen längst ut... ta ett rör och sätta på tvingen för att få en bra hävarm, och sedan försöka bryta rätt regeln innan jag lägger emot den nya?!?
Tipset med skruvtving lät intressant.
Jag kanske kan börja med att sätta på skruvtvingen längst ut... ta ett rör och sätta på tvingen för att få en bra hävarm, och sedan försöka bryta rätt regeln innan jag lägger emot den nya?!?
Med några grova bultar lär det gå att dra ihop den vridna regeln med en ny förstärkningsregel. Problemet är väl att man inte gärna vill "vrida tillbaka" den gamla regeln så mycket då det kan rucka resten av konstruktionen som satt sig efter den nuvarande formen på regeln. Beror iofs på vad som vilar på den, ser inte riktigt det på bilderna. Generellt brukar gammalt virke vara mycket starkare (tätvuxet, mkt kärnved) än nytt så det skulle tala för att en ny regel är mer formbar än den gamla. Å andra sidan brukar ju bra virke inte vrida sig så mycket.
Klicka här för att svara