Byggahus.se
Hej

Jag håller på att bygga ut huset med några nya rum. Mellan dessa rum (sovrum) är det en 70mm-vägg med OSB + gips på båda sidorna. Väggarna fyller jag med 70mm mineralull uppifrån och ned.

Således: Väggarna blir nog helt dugliga. Däremot är väggarna uppresta mot glespanelen i ktaket och i vissa fall så är det helt öppet mellan dessa rum mellan glesbrädorna. Alltså, om jag står på stege och tittar i taket längst med glesbrädorna så kan jag se från det ena rummet till det andra.

Hur gör man den här delen bra? Även när jag gipsar taken på båda sidorna rummen så kommer ljudet antagligen få en väldigt enkel väg att gå upp i taket, mellan glesen och ned i andra rummet. Mellan vissa rum ligger ju glesen på andra ledden och då är det väl tätare, på sätt och vis. Det blir kanske andra problem i de fallen.

Ska jag klämma in mineralull mellan glesen, ungefär som drev runt en dörr? Eller kanske dra det ett steg längre, att klämma in isolering som en randisolering de 20 cm närmast väggen, i båda rummen? Hur gör folk normalt?

Tack för tips!
 
Du behöver gipsa taket så det sluter tätt an mot väggarna och bildar ett skal.
 
Tack, men menar du att det räcker för att matcha nivån på väggen?

Det känns ju som att taket är rena motorvägen för ljudet i jämförelse. Väggen har fyra skivor plus isolering. Taket har, som jag ser det, två skivor och inget annat som ljudet behöver passera (upp ur ena rummets takgips och ner i det andra) . Men jag kanske tänker fel.
 
Skivar du taken i båda rummen likvärdigt som skiljeväggen så har ljudet lika stor barriär att ta sig igenom (vägg/tak). Du behöver egentligen inte ha riktigt lika stor massa i taket vs vägg pga större avstånd/spalt bla.
 
Tack för det.
Om man tänker väggen som ser ut såhär från ena sidan till den andra:
gips - osb - 70mm isolering - osb - gips

Taket däremot är gips mot gles. Således är min plan att inte skiva taket lika, eftersom det saknas osb. Det är ju heller inte isolering mellan rummen ovanför väggen (mellan glesen).

Så vad gör jag för att gipstaket ska ljudisolera bra nog? Jag kan se till att gipsen blir tät. Jag kan foga skarvarna mellan vägg och tak. Men jag drar gärna det hela lite längre. Inte så långt att jag vill ha dubbla lager skivor i taket, så länge det inte dyker upp rätt starka argument för det. Då stoppar jag hellre i lite isolering, förutsatt att vi tror att lösningen är bra.
 
Är taken redan gipsade? Isolering i bjälklag ovanför glesen bör du ha. Den ska inte packas och du behöver inte fylla facken helt på höjden.
 
Taken är inte gipsade än, just nu är glesen blottad och det är därför jag undrar om jag ska dreva mellan dem (och ev andra insatser) innan jag gipsar.

Ovanför glesen finns ångbroms och en massa isolering, men som jag ser det så är det i höjd med glesen som problemet finns, alltså att jag mellan glesbrädorna kan titta från det ena rummet till det andra.
 
ja isolera mellan glesen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.