Hej,

ber brådskande om hjälp.

Pga dålig koordination mellan VVSare och snickare hos renoveringsfirman så misstänker jag att det inte blivit optimalt med golvbjälklaget i badummet om renoveras.
Tidigare var det våtrumsmatta. Nu ska det kaklas.

Ena bilden beskriver de urtag som VVSaren gjort.
Regeln under golvbrunnen är inte att räkna med längre eftersom den är 90-100mm kvar och den har sprickor kring urtagen.

För att stärka upp golvet har det lagts 4st extra reglar. De blev ca 170-180mm höga för att få plats.
De gula linjerna visar deras placering.
C-C mellan reglarna är ca 450-550mm, dock är dubbelregeln vid brunnen ca 650-700 mm till väggen.
I dessa nya reglar så har även de urtag:
regel nr 2. enligt bild text
regel 3 & 4 har två urtag: 60mm djupt / 50mm långt samt 60mm djupt / 400-450 mm långt.

Räcker dessa förstärkningar för att bära ett badrumsgolv?

Efter att ha läst Träguiden förstår jag att det borde kanske ha borrats mitten av reglarna för att dra samtliga rör i facket närmast fördelarskåpet.
Vad säger ni?

Förutsättningar:
Mått ca 2,7 x 1,7 m.
Golvvärme plus fall innebär att kring 250-300kg flytspackel ska användas.
Inget badkar.

• Renoveringsarbete i pågång med exponerade bjälklag och VVS-installationer i ett badrum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbjälklag med nya reglar och VVS-urtag under renovering av badrum, synlig golvvärme och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
cc 30 är lämpligt om du tänker använda klinker på golvet med tex golvspån .
Men du tänker även flytspackla !
Man bör undvika att jacka ur bärande reglar i över/underkant , borra hål i mitten är det som gäller.Du försvagar regeln ordentligt.

Hej,

tack för svar. Jag hade hoppats på mer konkreta svar på frågan; är detta byggtekniskt OK givet de tillagda reglarna?
Att det försvagar regelverket är jag fullt medveten om, men är försvagningen så pass att det är "no go" utan vidare åtgärder?

Känns ju som lite gränsfall men om de gjuter en armerad platta med golvvärme i så kanske det funkar?

Håller precis på med ett badrum själv här hemma och det blir CC30 med kortlingar var 100cm och en gjuten platta ovanpå det.
Som amatör vågar man ju inte ta några genvägar.

Det är just ordet "kanske funkar" som gnager.
Dock har firman inte vettet likt dig att därför ta till försiktighetsprincipen...

Tror någon att detta är byggtekniskt OK ?
Kommer låta besiktningsman titta på bilderna för ett första utlåtande. Men hoppas på support från forumet också...

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Finns inga krav på cc 30. Cc60 med skruvlimmad spån och Om de flytspacklar som man ska med nät ,rätt tjocklek osv så blir golvet självbärande så bör inte vara några problem de där.

Det är absolut inte rätt att jacka i överkant av reglarna. Detta måste åtgärdas.

Hej,

Besiktningsman har svarat.

Inte många rätt om man ser till branschreglerna tydligen.
Och det är dessa jag måste förhålla mig till med tanke på försäkringen.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Har gått lite snabbt här.
Mest nyfiken på hur man tänkt montera brunnen. Vart är monteringplattan? Eller ska det gjutas med EPS?

Är det grå elrör/slang som är draget över golvet?
Man kan ju tänka att elinstallatören borde ha pratat om lämpligast sätt att dra dessa rör.

Dvs man gör som man alltid har gjort och ska göra och borrar i mitten av bjälken så försvagas styvheten minimalt.

Var man tvungen att montera golvbrunnen precis där? Kunde man inte disskuterat fram en alternativ plats istället för rakt över en bjälke?

Det ligger golvspån nu med (felaktigt) monteringsplatta.

De gråa är tappvattenledningar.
Dessa ligger precis under golvspånet och gör det med stor sannolikhet för nära.
Det innebär att golvvärmen sprids till kallvatten = avvikelse enligt besiktningsman.

Efter modifieringen av golvbjälklaget avviker från branschreglerna på viktiga punkter (förstärkningar, cc avstånd, urtag) behövs byggkonstruktör för att verifiera att det byggts rätt.
Med andra ord: tills vidare branschvidrigt. Kanske håller det, men gör det inte det så står jag själv när det strular.

Kommunikationen (och bevisligen kompetensen) hos firman är skitdålig milt uttryckt.
Dålig svenska, dåligt insatt i branschregler, fort och enkelt är devisen.
Och då är den kommersiella , initiala kontakten på svenska...

Tack för info.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.