9 844 läst ·
41 svar
10k läst
41 svar
Formaldehyd i spånskivor
Tack för svar. Lika för mig. Även vissa munskydd som jag fick ha på mig vid röntgen. Gummiduk tandläkaren använde. Blev illröd i ansikte hals. Likaså nya badkläder. Går jag i klädaffär börjar det sticka i ansiktet .Marlen Eskilsson skrev:
Jag får en upplevelse av att "det rusar" i kroppen, lätt hjärtklappning och lätt huvudvärk. Helt omöjligt att sova. Jag reagerar på det sättet av mdf, hårfärg hos hårfrisörskan, nya kläder som inte tvättats (inte alla, men väldigt många nya plagg), en ny soffa och kuddar från Ikea vi köpte till sommarstugan. Det tog väldigt lång tid innan jag hittade att det var kuddarna jag reagerade på.
Nya soffan och nyinlagd plastmatta i kök.
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Jag tänker att det är ganska bra att ha en inbyggd indikator för cancerframkallande medel. Man märker direkt när det är något man ska undvika.
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Det verkar som att risken att det är jättemycket i luften i min källare är jättestor. Jag får köpa en mätareDüsseldorff skrev:
Det framgår av standarden (SS-EN 717- 1:2004) som hänvisas till i 8 kap. 3 § 1 st. 1 p. Kemikalieinspektionens föreskrifter (KIFS 2017:7) om kemiska produkter och biotekniska organismer.
Standarden föreskriver i sin tur att en viss mängd skiva ska placeras i en kammare utformad på ett bestämt sätt, av bestämda material och med ett visst luftflöde, viss temperatur, viss luftfuktighet och så vidare, under viss tid. Utluften vattenfiltreras och mängden formaldehyd mäts i vattnet. Om gränsvärdet överstigs får skivan inte tillverkas eller föras in i Sverige.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 116 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 116 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Rent generellt så är väl det viktigaste att se till att man har bra ventilation och att man håller fukten borta dessa material.
Tänker du sova eller vistas längre tider i källaren? Om inte räcker det väl ganska bra att se till att du har ett lätt undertryck (frånluft) i källaren och stängt dit, så bör ju inte eventuell formaldehyd sprida sig till resten av huset.
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Jag vistas mycket i källaren, särskilt på vintern, det är därför jag hade så mycket hyllor. Jag har ett företag men har inte kvar företagets lokaler längre, så allt var flyttat dit. Den är på 125 kvmH hapazard skrev:
Hur stor är källaren?
I och med att det får plats 36 hyllor så är det ju 55m2 med bara hyllor...
Om du har 2.40 i takhöjd så motsvarar testnings-metodens 1m2 skiva i 1m3 luft att du har 60,4m2 källare.
Men att du enbart har 5m2 att röra dig mellan 36 hyllor känns osannolikt.
(Och nu har du svarat att du har ungefär den dubbla ytan)
Dock är det ju totalt irrelevant, för det berättar bara vilka nivåer något får utsöndra för att vara godkänt för att säljas på den svenska marknaden. Inte något om vilken koncentration i luften som är godkänd.
Gränsvärdet för en arbetsplats där du vistas 8 timmar i sträck i är 0.6mg/m3.
Om man kollar på vad Arbetsmiljöverket säger i https://www.av.se/globalassets/file...nering-for-formaldehyd-rapport-rap-2008-3.pdf så har de med några exempel på uppmätta värden i träindustri, där det enda fallet något översteg 0.1mg/m3 var i samband med att man värmde och skrapade bort färg från MDF.
Min gissning är att dina hyllor inte utsöndrar mer än ett snickeri under normal användning.
(Exempel på arbetsplatser med höga värden är laboratorium där de hanterar vävnadsprover i formaldehyd, där var det högsta värdet 0,15mg/m3, vilket fortfarande är långt under gränsen)
Om du har 2.40 i takhöjd så motsvarar testnings-metodens 1m2 skiva i 1m3 luft att du har 60,4m2 källare.
Dock är det ju totalt irrelevant, för det berättar bara vilka nivåer något får utsöndra för att vara godkänt för att säljas på den svenska marknaden. Inte något om vilken koncentration i luften som är godkänd.
Om man kollar på vad Arbetsmiljöverket säger i https://www.av.se/globalassets/file...nering-for-formaldehyd-rapport-rap-2008-3.pdf så har de med några exempel på uppmätta värden i träindustri, där det enda fallet något översteg 0.1mg/m3 var i samband med att man värmde och skrapade bort färg från MDF.
Min gissning är att dina hyllor inte utsöndrar mer än ett snickeri under normal användning.
(Exempel på arbetsplatser med höga värden är laboratorium där de hanterar vävnadsprover i formaldehyd, där var det högsta värdet 0,15mg/m3, vilket fortfarande är långt under gränsen)
Produkter som diskuteras: "skrapade färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Ja, källaren är på 125 kvm och jag är ju inte där 8 timmar om dagen, så då kan jag släppa detta då. Tack.Dowser4711 skrev:
Hur stor är källaren?
Om man kollar på vad Arbetsmiljöverket säger i [länk] så har de med några exempel på uppmätta värden i träindustri, där det enda fallet något översteg 0.1mg/m3 var i samband med att man värmde och skrapade bort färg från MDF.
Sedan blir ju 0,45x0,9 x36 , 14,5 kvm. inte 55 kvm
Ah, det som var framme i länken var 1720x900mm, och 5 hyllplan per hylla.J Johnsson 56 skrev:
Edit: Okej, det var måtten på framsidan... Ja, då blir det minimalt med yta som kan utsöndra något...
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden