Hej!
Jag har precis fått svar på att mitt linoleumgolv (plattor) är limmat med svartlim och asbest.
Har köpt alla skyddskläder som behövs och googlat en hel del i hur jag skall få bort det. Verkar finnas lite olika tekniker.

Antingen hyr man nån maskin som slipar bort det och dammsuger upp dammet. Då måste jag hitta nån som vill hyra ut det till ändamålet. Och med tiden och så kan det bli svårt att få tag i nån.

Variant två är att värma med varmluftspistol på limmet och skrapa bort det. Samtidigt som man skall hålla golvet blött så att inte dammet flyger i luften.

Jag pratade lite med pappa om det, och nämnde varmluftspistol och han sa att när han skrapade bort färg från båten i somras använde han gasolvärmare, som skall vara mycket bättre. Han sa att det gick jättelätt. Det korvade ihop sig och så skrapade man enkelt bort det med en båtskrapa. Han tyckte jag skulle köra på den varianten.

Vad tror ni om denna idé? En tanke jag hade att det inte borde vara bra att elda på asbest då metallerna i det blir varma och kanske åker in i lungor och sånt lättare, men vet inte. Kanske inte riktigt funkar så. Och borde ju inte vara nån skillnad med varmluftspistol isf.

Har ni några andra bra tips hur jag ska få bort limmet? Plattorna kan jag nästan bara plocka bort med en spackel. De lossnar jätteenkelt. Några har redan åkt bort av sig själv.
 
iamrane skrev:
Hej!
Jag har precis fått svar på att mitt linoleumgolv (plattor) är limmat med svartlim och asbest.
Har köpt alla skyddskläder som behövs och googlat en hel del i hur jag skall få bort det. Verkar finnas lite olika tekniker.

Antingen hyr man nån maskin som slipar bort det och dammsuger upp dammet. Då måste jag hitta nån som vill hyra ut det till ändamålet. Och med tiden och så kan det bli svårt att få tag i nån.

Variant två är att värma med varmluftspistol på limmet och skrapa bort det. Samtidigt som man skall hålla golvet blött så att inte dammet flyger i luften.

Jag pratade lite med pappa om det, och nämnde varmluftspistol och han sa att när han skrapade bort färg från båten i somras använde han gasolvärmare, som skall vara mycket bättre. Han sa att det gick jättelätt. Det korvade ihop sig och så skrapade man enkelt bort det med en båtskrapa. Han tyckte jag skulle köra på den varianten.

Vad tror ni om denna idé? En tanke jag hade att det inte borde vara bra att elda på asbest då metallerna i det blir varma och kanske åker in i lungor och sånt lättare, men vet inte. Kanske inte riktigt funkar så. Och borde ju inte vara nån skillnad med varmluftspistol isf.

Har ni några andra bra tips hur jag ska få bort limmet? Plattorna kan jag nästan bara plocka bort med en spackel. De lossnar jätteenkelt. Några har redan åkt bort av sig själv.
Om du testar att värma och det inte dammar då utan blir mjukt så skulle jag köra på det.
Om du slipar så dammar det och det är dammet som är farligt.
 
Usch då. Jag har slipat bort precis sånt lim, hade ingen aning om att det var asbest i.

Däremot så ska ju asbest vara mycket eldsäkert så jag tror inte det händer något om du eldar på det.
 
  • Gilla
Norrland93
  • Laddar…
Och att låta det ligga är inget alternativ?
 
Nä tyvärr inte. I och med att det är på källargolvet.
Tror jag har i taket i ett rum i källaren, men där får det sitta tills jag ska göra nått där (om jag måste)
 
Ja det låter nog klokt hantverkare1. Kör på den varianten. Men visst måste gasoleldare vara bättre än varmluftspistol? Mycket ballare om inte annat :)
 
Tänk på att ventilera väl bara.
 
iamrane skrev:
Ja det låter nog klokt hantverkare1. Kör på den varianten. Men visst måste gasoleldare vara bättre än varmluftspistol? Mycket ballare om inte annat :)
Jag har ingen aning faktiskt vilket som funkar bäst.
Däremot så kan jag tycka att om man slipper öppen låga så är det positivt.

Men du har rätt, gasolbrännare är definitivt ballare än varmluftpistol (hårtork).
 
S
varför inte ir värme? ska komma på dom heter. någon vet säkert finns liten och stor modell

en speedheater.

tror det blir säkrare än en öppen låga
 
Jag läste dock att man inte skulle ventilera. Eller iof ventilera ut kanske. Men att jag skulle stänga av alla ventiler för att få så lite spridning på det som möjligt.
 
Vad ska du göra med golvet sen? Kanske kan man "hacka" lite i det och sedan flytspackla ovanpå?
 
Jag nog hade velat ventilera ändå, risk för inte fullt så trevliga gaser som kan bildas.
Ska du använda någon metod som baseras på förbränning (gasolbrännare till exempel) rekommenderar jag verkligen ventilation.
 
  • Gilla
Andre79
  • Laddar…
Sen skulle jag plastat alla in och utgångar till rummet, samt all ventilation, så inte damm sprids till övriga delar av huset. Efter arbetet, våttorka alla ytor ,ventilera ordentligt, alt hyr en riktig luftrenare med filter avsedda för ändamålet som får stå nått dygn.
 
Redigerat:
Vid asbestarbeten så plastar man normalt in sig på en begränsad yta, och skapar ett undertryck i rummet med någon typ av fläkt. Utloppet fr fläkt skickas lämpligen ut utomhus. Skulle tro att man även filtrerar luften innan den skickas ut.

På detta vis minimeras risken att dammet sprids okontrollerat.

Man använder sig proffesionellt även av en sluss där man byter om. Denna byggs ofta av samma typ av plast som man plastar in dörröppningar med.
 
  • Gilla
plommonmos
  • Laddar…
Precis! Plasta in dörröppningar å vent ska jag göra. Gasol är ingen fara. Och precis. Våttorka och sådant o. Tack för alla tips! Har

* halvmask + p3 filter
* heldräkt (för sanering)
* skyddsglasögon
* skyddshandskar (för sanering)
* gummistövlar.

Inge mer skyddsprodukter jag behöver va? Förutom inplastningen och hålla det fuktigt golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.