Hej!
Jag har precis fått svar på att mitt linoleumgolv (plattor) är limmat med svartlim och asbest.
Har köpt alla skyddskläder som behövs och googlat en hel del i hur jag skall få bort det. Verkar finnas lite olika tekniker.
Antingen hyr man nån maskin som slipar bort det och dammsuger upp dammet. Då måste jag hitta nån som vill hyra ut det till ändamålet. Och med tiden och så kan det bli svårt att få tag i nån.
Variant två är att värma med varmluftspistol på limmet och skrapa bort det. Samtidigt som man skall hålla golvet blött så att inte dammet flyger i luften.
Jag pratade lite med pappa om det, och nämnde varmluftspistol och han sa att när han skrapade bort färg från båten i somras använde han gasolvärmare, som skall vara mycket bättre. Han sa att det gick jättelätt. Det korvade ihop sig och så skrapade man enkelt bort det med en båtskrapa. Han tyckte jag skulle köra på den varianten.
Vad tror ni om denna idé? En tanke jag hade att det inte borde vara bra att elda på asbest då metallerna i det blir varma och kanske åker in i lungor och sånt lättare, men vet inte. Kanske inte riktigt funkar så. Och borde ju inte vara nån skillnad med varmluftspistol isf.
Har ni några andra bra tips hur jag ska få bort limmet? Plattorna kan jag nästan bara plocka bort med en spackel. De lossnar jätteenkelt. Några har redan åkt bort av sig själv.
Jag har precis fått svar på att mitt linoleumgolv (plattor) är limmat med svartlim och asbest.
Har köpt alla skyddskläder som behövs och googlat en hel del i hur jag skall få bort det. Verkar finnas lite olika tekniker.
Antingen hyr man nån maskin som slipar bort det och dammsuger upp dammet. Då måste jag hitta nån som vill hyra ut det till ändamålet. Och med tiden och så kan det bli svårt att få tag i nån.
Variant två är att värma med varmluftspistol på limmet och skrapa bort det. Samtidigt som man skall hålla golvet blött så att inte dammet flyger i luften.
Jag pratade lite med pappa om det, och nämnde varmluftspistol och han sa att när han skrapade bort färg från båten i somras använde han gasolvärmare, som skall vara mycket bättre. Han sa att det gick jättelätt. Det korvade ihop sig och så skrapade man enkelt bort det med en båtskrapa. Han tyckte jag skulle köra på den varianten.
Vad tror ni om denna idé? En tanke jag hade att det inte borde vara bra att elda på asbest då metallerna i det blir varma och kanske åker in i lungor och sånt lättare, men vet inte. Kanske inte riktigt funkar så. Och borde ju inte vara nån skillnad med varmluftspistol isf.
Har ni några andra bra tips hur jag ska få bort limmet? Plattorna kan jag nästan bara plocka bort med en spackel. De lossnar jätteenkelt. Några har redan åkt bort av sig själv.
Produkter som diskuteras: "skrapade färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Om du testar att värma och det inte dammar då utan blir mjukt så skulle jag köra på det.iamrane skrev:Hej!
Jag har precis fått svar på att mitt linoleumgolv (plattor) är limmat med svartlim och asbest.
Har köpt alla skyddskläder som behövs och googlat en hel del i hur jag skall få bort det. Verkar finnas lite olika tekniker.
Antingen hyr man nån maskin som slipar bort det och dammsuger upp dammet. Då måste jag hitta nån som vill hyra ut det till ändamålet. Och med tiden och så kan det bli svårt att få tag i nån.
Variant två är att värma med varmluftspistol på limmet och skrapa bort det. Samtidigt som man skall hålla golvet blött så att inte dammet flyger i luften.
Jag pratade lite med pappa om det, och nämnde varmluftspistol och han sa att när han skrapade bort färg från båten i somras använde han gasolvärmare, som skall vara mycket bättre. Han sa att det gick jättelätt. Det korvade ihop sig och så skrapade man enkelt bort det med en båtskrapa. Han tyckte jag skulle köra på den varianten.
Vad tror ni om denna idé? En tanke jag hade att det inte borde vara bra att elda på asbest då metallerna i det blir varma och kanske åker in i lungor och sånt lättare, men vet inte. Kanske inte riktigt funkar så. Och borde ju inte vara nån skillnad med varmluftspistol isf.
Har ni några andra bra tips hur jag ska få bort limmet? Plattorna kan jag nästan bara plocka bort med en spackel. De lossnar jätteenkelt. Några har redan åkt bort av sig själv.
Om du slipar så dammar det och det är dammet som är farligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Tänk på att ventilera väl bara.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag har ingen aning faktiskt vilket som funkar bäst.iamrane skrev:
Däremot så kan jag tycka att om man slipper öppen låga så är det positivt.
Men du har rätt, gasolbrännare är definitivt ballare än varmluftpistol (hårtork).
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag nog hade velat ventilera ändå, risk för inte fullt så trevliga gaser som kan bildas.
Ska du använda någon metod som baseras på förbränning (gasolbrännare till exempel) rekommenderar jag verkligen ventilation.
Ska du använda någon metod som baseras på förbränning (gasolbrännare till exempel) rekommenderar jag verkligen ventilation.
Sen skulle jag plastat alla in och utgångar till rummet, samt all ventilation, så inte damm sprids till övriga delar av huset. Efter arbetet, våttorka alla ytor ,ventilera ordentligt, alt hyr en riktig luftrenare med filter avsedda för ändamålet som får stå nått dygn.
Redigerat:
Vid asbestarbeten så plastar man normalt in sig på en begränsad yta, och skapar ett undertryck i rummet med någon typ av fläkt. Utloppet fr fläkt skickas lämpligen ut utomhus. Skulle tro att man även filtrerar luften innan den skickas ut.
På detta vis minimeras risken att dammet sprids okontrollerat.
Man använder sig proffesionellt även av en sluss där man byter om. Denna byggs ofta av samma typ av plast som man plastar in dörröppningar med.
På detta vis minimeras risken att dammet sprids okontrollerat.
Man använder sig proffesionellt även av en sluss där man byter om. Denna byggs ofta av samma typ av plast som man plastar in dörröppningar med.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Precis! Plasta in dörröppningar å vent ska jag göra. Gasol är ingen fara. Och precis. Våttorka och sådant o. Tack för alla tips! Har
* halvmask + p3 filter
* heldräkt (för sanering)
* skyddsglasögon
* skyddshandskar (för sanering)
* gummistövlar.
Inge mer skyddsprodukter jag behöver va? Förutom inplastningen och hålla det fuktigt golvet.
* halvmask + p3 filter
* heldräkt (för sanering)
* skyddsglasögon
* skyddshandskar (för sanering)
* gummistövlar.
Inge mer skyddsprodukter jag behöver va? Förutom inplastningen och hålla det fuktigt golvet.
