I
Hej,

Jag noterade igår att det har uppstått en större skada i grundfasaden under trappan på vårt 70-talshus (trästrumme med mexitegelfasad).

Sprucken grundfasad under trappa på ett 70-talshus med tecken på vattenskador och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Större skada på grundfasad under trappan med synliga sprickor och upprutten del nära marken.
Skapa konto
Skada på grundfasaden under trappan av ett 70-talshus med mexitegelfasad.
Skapa konto
Skador på grundfasad under dörrtrappan till ett hus, med synliga sprickor och slitage. Skada på grundfasaden med sprucken mexitegel vid en trappans nedre del nära en dörrtröskel. Skadad grundfasad under betongtrappa med synlig sprickbildning och möjlig vattenskada.
Skapa konto

Vi bytte dörr och sidoljus för ungefär två år sedan. Då blev det tydligt att det hade varit ett större läckage. Den yttre delen av syllen i den vänstra delen av dörrhålet var rejält upprutten och gick sönder när man petade på den. Vi hade varken tid eller kunskap att byta hela syllen, så eftersom området nu var upptorkat och till synes inte särskilt stort, valde vi att fylla det med fogmassa. Det var inga problem att montera dörren, och vi har inte heller sett några andra problem fram tills nu.

Vi ser tre möjliga anledningar till den nuvarande skadan:
  1. Trappan håller på att rasa ner.
  2. Syllen har expanderat och skapat större skada än vad vi tidigare sett.
  3. På grund av konstruktionen har grunden sprickor lite varstans, dock inte så att fasaden trycks ut eller trillar av som här men kanske kan det ändå vara en del av problemet.
När det gäller syllen finns det två möjliga orsaker till att den blivit vattenskadad:

A. Originaldörrens tröskel var mycket dåligt tätad samtidigt som trappan har ett visst motlut. Detta kan ha orsakat att väta tagit sig ner och skadat tröskeln och syllen.

B. I den beboliga källaren, i nära anslutning till detta område, har det före vår inflyttning varit ett vattenläckage, vilket man kan se här:

Vattenläckage med skador runt rör i tak med mögel och fuktmärken.
Skapa konto

Det var torrt när vi flyttade in, och jag har testat att måla över det ett par gånger, men förr eller senare växer det fram igen. Jag gissar att det har varit ett vattenläckage på övervåningen som har tagit sig ner. Det är inte omöjligt att detta ligger bakom skadan på syllen.

Att lägga sig under trappan och riva ner fasaden känns spontant farligt om trappan skulle åka i backen.

Man vill såklart ruva ut allt och byta men det måste också vara ekonomiskt försvarbart och därmed också en nödvändighet.

Hur hade ni gått vidare?

I
Man kan inte se någon påverkan på ovansidan (möjligen med undantag för det vi hittade under tröskeln), och trappan ser inte ut att ha börjat hänga ner. Nu vet jag inte hur stora bjälkar man har i väggarna, men det måste vara en väldigt hög bjälke om den ska sträcka sig från tröskeln ner till under trappan på detta sätt.

Första steget här är troligen att riva ner fasaden där sprickan finns under trappan för att se om det verkligen finns något underliggande problem. Har man tur finns det inget mer, och då kan man nöja sig med att laga.

Men frågan är vilka risker som finns här, exempelvis:

1. Kan det finnas risk att trappan rasar? Ska man försöka riva på avstånd med något långt spätt? Ska man hyra in någon typ av pelare som bär upp trappan under tiden man plockar bort fasaden?
  2. När man har rivit ner fasaden, hur akut är det att lägga på nytt? Kan det tåla att stå öppet några veckor?

Skulle säga att första steget är att riva/flytta på trappan och efter det börja riva fasaden för att ta reda på utsträckningen av skadan.
Med trappen på plats kan ni omöjligt komma åt hela det skadade området.

Att fläcken i taket återkommer tyder på att det är ett pågående problem, inte en gammal skada, annars hade den gått att måla över.

Att "fylla" skadan under tröskeln med fog (istället för att åtgärda) var nog en av de sämre lösningarna ni kunde komma på..

Gör om gör rätt och laga skadan istället för att "sminka" över den!

• Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Ett alternativ till att riva trappan kan vara en 145x45 som du fäster under trappan (nånstans i framkant) och sen lyfter du med domkraft.
Jag lyfte iaf en garagevägg från syllen på det viset.

Tänker att om du lyckas få en 15-20 cm höjd och sen kan bygga en stabil konstruktion som trappan kan vila på så har du ett problem mindre.

Vi rev panel och grejade för några år sen det fick stå öppet i ett par veckor men under tiden satte vi upp en pressning för att skydda mot regn.

I övrigt instämmer jag med skribenten ovan, går det inte att måla över har man inte hittat orsaken till felet.

MultiMan
Trådskaparen skriver ju att delar av syllen i huset var upprutten men de "lagade" med fog eftersom de saknade tid och kunskap att fixa det.

Jag tror därför inte det räcker att bara stärka upp trappan. Allt måste bort och byggas om, inklusive huset självt runt dörren.

I
Okej, det låter som att det är dags att hitta en bra byggare som kan åtgärda detta. Egentligen hade jag velat undersöka mer och se vad som verkligen döljer sig där bakom. Hade det endast handlat om yttre fasadunderhåll utan rasrisk hade jag gjort det själv. Men eftersom det nu kan finnas rasrisk är det bättre att överlämna till någon som vet vad de gör.

När det gäller skadan under tröskeln var den cirka 5 cm bred, 1-2 cm djup och 15-20 cm lång. Den undre delen av tröskeln var rejält tilltygad. Skadan var alltså varken särskilt djup eller bred utan satt främst i ytterkanten på syllen mot trappan. Man kunde se bristfällig tätning mot tröskelplåten, vilket gjorde att vi antog att det handlade om år av väder som tagit sig in. Även om trämaterialet var uppenbart skadat av väta, var det vid tillfället helt torrt. Vi gissade att skadan var minst 10 år gammal. Att byta hela syllen hade såklart varit önskvärt, men där och då ansåg vi att det inte kunde hända något mer med det. Hade skadan varit lite större hade vi troligen fällt in nytt trä.

Angående fläckarna i taket, när vi flyttade in fanns de inte där, troligen nyligen nymålat. Efter några år började det sakta växa fram och vid närmare inspektion kunde man se att det varit lagat tidigare. Man hade stärkt upp trämaterialet, spacklat och målat.

Vattenfläckar runt ett rör i taket, indikation på potentiell skada och tidigare lagningar.
Skapa konto

Vi vet att vissa missfärgningar kan blöda igenom flera lager av färg över tid, så vi antog att det var vad som händer här. Vi målade ett lager men efter 4-5 år så kan vi se att det kommer tillbaka igen. Ytan känns torr och trycker man i området så är det inget som ger vika.

Vad jag hade kunnat tänka mig göra innan man tar in byggare är att på avstånd peta löst "flagor" av fasaden för att se vad som döljer sig under. Kan man se trämaterial som ställer till det? Kan man se djupare sprickor i väggen? Eller är handlar det bara om ett fasad släpp som råkar hända under trappan.

Jag TROR att syllen bakom (som trappen är fäst i) har gett vika och nu är det enbart fasaden som håller trappen uppe..

Trappen håller därmed på att ta med sig den biten av fasaden bort från huset.

Pillar ni bort putsen på sockeln och teglet under trappen (för att undersöka) finns det risk att alltihopa rasar..

Att det var torrt överst på syllen (jag antar att ni bara kände med fingrarna och inte använde fuktprovare) när ni bytte dörren ger ingen indikation på hur fuktig syllen faktiskt är eller hur långt ner fukten har trängt.

Har träet blivit så fuktigt att tröskeln på den gamla dörren blivit förstörd och syllen blivit illa åtgången så borde det varit en indikation för er att det fanns ett problem som behövde åtgärdas. Att fylla upp skador med fog åtgärdar inte orsaken, det sminkar över symtomet och stänger antagligen in med fukt i konstruktionen.

I
Om trappan är orsaken till att fasaden har spruckit, borde trappan ha rört sig. Det finns dock inga tecken på detta. Att trappan inte sitter helt ihop med fasaden är ett vanligt problem som är svårt att undvika, men så vitt jag kan se är den fortfarande i linje. Det finns heller inga synliga sprickor i trappan.

Men som du säger, det finns absolut risker även med att "bara" peta bort delar av fasaden, så jag kommer att överlåta detta till en byggare.

Angående åtgärderna, allt beror självklart på hur stora skadorna är och var man drar gränsen. Att riva upp en hel syll är inget man tar lättvindigt på; det är inget arbete man gör på en eftermiddag. Vår bedömning var att skadan var lokal och inte särskilt stor, men det kan självklart ha varit en felbedömning.

Det ska bli intressant att veta vad som verkligen ligger bakom detta. Det är såklart inte omöjligt att det finns en större skada och att det är relaterat till en vattenkälla inifrån, till exempel golvvärme eller vattenledningar.

Tack för inputen!

MultiMan
Varför spekulerar du nu om inifrån kommande vatten när det funnits tydliga tecken på att det kommer utifrån? Finns det andra ledtrådar du inte berättat om?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
I
Skadan på bjälken under tröskeln till ytterdörren har troligen uppstått på grund av bristfällig tätning mot trappan. Vi bedömde initialt denna skada som inte särskilt omfattande, vilket resulterade i den provisoriska lagningen.

Däremot, som tidigare nämnts, finns det eller har funnits ett vattenläckage som visar sig vid rörgenomföringen i källaren i samma område. Hur detta uppstått är oklart. Det kan ha uppkommit i samband med installationen av det vattenburna golvvärmesystemet i hallen innanför ytterdörren, eller så kan det ha rört sig om en rörläcka. Hur omfattande skadorna är inuti väggen vet vi inte, men det är tydligt att en utvändig lagning har gjorts. Personligen tror jag inte att det är en aktiv läcka utan snarare missfärgningar som blöder igenom färgen. Det kan dock finnas underliggande skador som påverkar strukturen som trappan är fäst i.

Men nu har jag skickat förfrågan till ett par byggare så får vi se vad man kommer fram till.

Det syns ju tydligt på bilderna att trapp och fasad en gång "suttit ihop" (formen på trappen är ju en direkt avbild av teglet) och att det nu är en springa emellan..
Dessutom på bilderna underifrån ser man ju att trappen drar med sig teglet utåt..

Att ni (som faktisk verkar ha ganska låg kunskapsnivå) gjorde bedömningen att det "inte var så farligt" när ni bytte ytterdörr och syllen var rejält påverkad inger inget vidare förtroende för påståenden i denna tråden som är direkt motsats till vad bilderna säger..

Och en uttorkad fuktskada (vatten) blöder inte igenom färg gång på gång.. då är det fortfarande tillkommande vatten..

Kan det inte vara så att fläckarna i taket faktiskt är en pågående skada? Att det är regnvatten som letat sig in via trappa och den ruttna syllen och sedan ner längs rören. Så att man inte för snabbt avfärdar det som ett gammalt uttorkat läckage, bara för att det råkar vara på samma ställe?
Har ni gjort några fuktmätningar kring fläckarna nyligen?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I
Nej, byggare är jag knappast, men enligt andra har jag lyckats bra med övrig renovering i huset. Jag brukar vara noga med att ta foton, men i detta fall blev det tyvärr inte så, vilket gör att jag inte har några bilder att visa av de underliggande synliga skadorna. Att prata om kunskapsnivå utan att ha sett de faktiska skadorna är bara onödigt. Vi får helt enkelt se vad expertisen säger när de analyserat skadorna.

Sprickan mellan trappan och fasaden såg likadan ut när vi flyttade in för nio år sedan. Visst, varken vi eller besiktningsmannen har mätt det på millimetern. Fasadsläppet fanns dock inte, och när det har börjat spricka upp vet vi inte, vi noterade det för första gången i helgen.

Huset är från 70-talet och har flera andra detaljer där olika byggnadskroppar har lämnat varandra en aning. Till exempel har anslutande garagevägg och husvägg krypit ifrån varandra med liknande avstånd som man ser på trappan. Sedan har vi en anslutande vägg (också samma tegel) i uterummet som både flyttat ut och satt sig några centimeter i förhållande till husväggen(d.v.s. mönstret passar inte längre).

Oavsett, det ska bli mycket intressant att se vad orsaken verkligen är och vad som behöver göras.

I
S Stuff skrev:
Kan det inte vara så att fläckarna i taket faktiskt är en pågående skada? Att det är regnvatten som letat sig in via trappa och den ruttna syllen och sedan ner längs rören. Så att man inte för snabbt avfärdar det som ett gammalt uttorkat läckage, bara för att det råkar vara på samma ställe?
Har ni gjort några fuktmätningar kring fläckarna nyligen?
Det tål absolut att utredas! Vi har inte gjort någon faktisk fuktmätning, så det kommer vi att be expertisen att göra samtidigt. Förra dörren hade förvisso plåt, men den hade dålig passform och ingen tätning. Den "nya" dörren och dess tätning är monterade enligt konstens alla regler. Tätningen gjordes extra noggrant, så idag finns det inget läckage utifrån. Däremot är det troligt att regnvatten rinner i sprickan mellan trappa och fasad vid sidorna ner till grunden, där det nu finns öppna sprickor.

I
På denna bild kan man tydligt se att trappan har lämnat husväggen längst till höger, och det är som sagt så det såg ut när vi flyttade hit. Men om trappan har flyttat sig så pass mycket den senaste tiden att den drar med sig fasaden under, är det märkligt att sprickan till vänster (närmare dörren) inte har blivit större.

778107-21bb677f9098b98026beca06aaeea8bf.jpg

Det skulle i så fall vara om trappan både glidit ut och glidit ner, men det finns inget från ovansidan som tyder på att trappan faktiskt har fallit ner. När vi satte in den nya dörren låg den där vi förväntade oss, det vill säga inget stort glapp under plåten.

Vi har inte fyllt på med bruk eller fog här, förutom runt dörren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.