nikasp
nikasp: Yes, 45 har inte alls funnits med som alternativ. Kanske bygger toalett i torpet med 45 där varje centimeter räknas och liten och låg vägg men inte hemma i villan.
7 svar · 2,7k läst
K
Kardan79: Hej! Jag är igång med att återställa ett större sovrum med walk in-closet, efter installation av mekaniskt ventilerat undergolv. Vi var tvungna att ta bort mellanväggen (mellan sovdel och garderob), och har nu reglat upp en ny. Jag är dock osäker på hur vi ska göra för att minimera risken för sprickbildning i innerhörnet, där den nya mellanväggen möter ytterväggen. Det är ett
0 svar · 877 läst
U
Umma01: Tack för er input! Vi behöver skaffa lite nya verktyg, verkar det dom. : )
4 svar · 1,0k läst
·
P
Anonymiserad 398729: Ingen som gjort något liknande och har erfarenheter?
1 svar · 650 läst
Zebehn
Zebehn: [citat] Bra! Jag ska inte vara saker krångligare än så. 👌🏼
12 svar · 12,9k läst
·
I
Installation: [citat] Den används till det också. Eller som infästning för taksäkerhet genom råspont och i större hålsten eller i håldäcksbjälklag.
14 svar · 5,4k läst
S
snikanor: Hehe, nä det handlar väl mer om att det var enklare att räkna på det då det finns datablad/specifikationer för dom sakerna. Jag antar att det är svårare att räkna på markens bärighet då det beror på så många parametrar. Det är för övrigt silt/lera. Låter i varje fall som det jag skrev i slutet på inlägg #3, att jag nog behövde inse hur mycket 3,5kN/m2 eller 350kg per kvm
5 svar · 2,3k läst
·
Dan1891
Dan1891: [citat] Nä, det lär ju inte rasa just nu...
3 svar · 1,8k läst
·
J
Joel H: Jag blir galen på mina garageväggar. Och eftersom jag kan väldigt lite om allt som kräver händighet blir jag lost rätt fort och tar tacksamt emot nybörjarråd. Mitt första antagande var att det är betong. Men det är enkelt att borra i väggarna även med en vanlig skruvdragare (Makita DDF482), så jag tänker att då borde det trots allt inte vara det. Min andra tanke var lättbetong,
0 svar · 819 läst
·
Antwerpen
Antwerpen: [citat] Vi har en fjärrvärmepanna - vattenburna element uppe och vattenburen golvvärme i källaren. Element i tvättstugan. Kan man bara dra en mekanisk liten frånluftsventil i tvättstugan och ett par tilluft runt i källaren? Typ en sån här:
2 svar · 1,4k läst
M
Majaji44: Vad blev det för lösning? Jag har garagetak som i o f har lutning men har en trätrall ovanpå. Nu har det börjat läcka in i garaget. Så jag behöver lösa det på något sätt, nytt papptak, Mapei's produkter, gummiduk?
17 svar · 3,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Javisst kan det lukta om trämaterial och annat men det är ju bra att kunna avskriva enklare saker som bristfällig ventilation innan man börjar riva väggarna. ;)
7 svar · 1,4k läst
·
Sommarstugelivet
Sommarstugelivet: Vad rekommenderas istället för hörn på altantrappa? Låta brädorna gå hela vägen ut?
10 svar · 14,0k läst
·
R
Anonymiserad 405730: [citat] Nja vet inte om jag håller med lägger med en bild där du ser en altan där vi lagt den stora ytan innan helgen och det grönare är lagt på måndagen efter helgen så ser du hur mycket det som har legat över helgen i solen har bleknat.. Det bleknar jäkligt fort i solen..
29 svar · 6,9k läst
·
Friteradräka
Friteradräka: Har ett påbörjat projekt som vi har lite svårt att komma till skott att slutföra. Är novis när det kommer till bygg men vill gärna lära mig och göra så mycket själv som möjligt av det som går att göra själv. En kattvind ska rivas, väggen är inte bärande. Därefter är tanken att det ska komma en ny vägg som följer takets lutning så att vi får mer yta i rummet. Behöver tips
0 svar · 694 läst
D
Dublin: Med en speedheater eller varmluftspistol och en bra skrapa.
1 svar · 896 läst
·
M
musikpolisen: Är det någon som vet var man kan få tag i reservdelar till climtec krauses byggställningar? Jag behöver 2 stödfötter
0 svar · 1,6k läst
A
AG A: Det är helt omöjligt att svara på utan konstruktionsritningar. Ofta kan man dock göra kvalificerande gissningar efter andra typer av ritningar också. Men, då din granne har en balk där, är det rimligt att tro att väggen är bärande. Balken har man alltså satt dit när man rivit väggen. Man har alltså balk istället för vägg. Det är inget som sitter i väggar. Men sen måste du
6 svar · 1,8k läst
·
F
Frågan: Jag håller på och bygger en carport med ett litet förråd och behöver stadga upp carportdelen. På övriga ställen har jag använt hålband från Joma 1,5x20 mm men i taket så skulle jag av utseendeskäl vilja få det lite snyggare. Jag tänkte rostfri vajer och vantskruv. Tänkte ett kryss i taket men den blir ju då bara fäst i takstolen närmast förrådet samt i takstolen längst ut.
0 svar · 981 läst
Friteradräka
Friteradräka: [citat] Det blev enligt murarens stil. Vet ju inte vad som hade varit effektivast men blev fint iaf.
3 svar · 1,1k läst
MRLINDELL
MRLINDELL: [citat] Har haft kontakt med Byggmax. De kräver att man fyller i en länk med typ 50 uppgifter som nästan inte berör golvet eller läggningen alls. Man får kvittera in med bank-id och får ett referensnummer/ärendenummer. Har försökt få kontakt igen. Men Byggmax har inte hört av sig. "Man undersöker problemet ...". Nu slutar jag handla på Byggmax. De totalt ignorerar klagomål.
3 svar · 2,9k läst
·
B
boojy: Hej, hur länge behöver man vänta efter man har grundat innan man börjar lägga puts tro?
30 svar · 14,1k läst
·
S
Spannen: [citat] Inget bygglov behövs. Var själv inne först på att beställa takstolar men klantigt nog var jag sent ute och alla har semester nu och man verkar kunna få leverans först efter V35 :( Så ska jag klara min plan att åtminstone ha stommen klar på semester får jag bygga själv. Har nu fått lite feedback från olika håll (snickare, bygghandel etc) som alla säger ungefär vad Matti.
4 svar · 2,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Vattenglas borde väl funka?
2 svar · 1,3k läst
·
Matti_75
Matti_75: Borra hål i en plyfa i det mönster du vill ha. Skruva dit gängstängerna med mutter och bricka på båda sidor. Fäst den i rätt läge i fotmen och gjut. Skruva sen bort plyfan och skruva dit stolparna
2 svar · 869 läst
A
Agi: Hur blev huset? Såg att du byggde med thermomur också! Spännande!
10 svar · 3,2k läst
·
F
Fredrik_1976: [citat] Ska man lägga underlagspappen på samma vis med uppvik på väggen och på bredden?
22 svar · 7,7k läst
·
S
Anonymiserad 405730: [citat] Inte speciellt djupt har dock alldrig handslipat utan vi har alltid en exenterslip tillhands..
5 svar · 2,2k läst
·
J
JPW: Ett ännu mer säkert alternativ är att bygga dörren i dörrhålet, sätta fast gångjärnen och sedan såga itu i mitten. Då behöver man inte böka med att flytta nästan klara och tunga dörrar in i dörrhålet, de hänger på plats av sig själva när de är klara.
2 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.