Hej,
Jag undrar om man kan bygga grinden på plats och sedan såga ut den. Det jag menar med det är att man (i mitt fall) sätter fast staketets liggande ribbor och därefter skruvar fast grindens ram, tvärslå och eventuellt också gångjärnen. Sedan tar man sågen och sågar ut själva grinden. Fungerar det att göra så?
Lånade en bild på forumet. Tänk att de liggande ribborna är hela och jag har satt dit ram mm.
Jag undrar om man kan bygga grinden på plats och sedan såga ut den. Det jag menar med det är att man (i mitt fall) sätter fast staketets liggande ribbor och därefter skruvar fast grindens ram, tvärslå och eventuellt också gångjärnen. Sedan tar man sågen och sågar ut själva grinden. Fungerar det att göra så?
Lånade en bild på forumet. Tänk att de liggande ribborna är hela och jag har satt dit ram mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag et inte om det är rätt eller fel enligt hur man ”ska” göra det, men jag har testat och det funkade. Visserligen en staketgrind som är lägre än den på din bild, men det borde väl inte spela någon roll.
Borde funka, men se till att snesträvan är i spänn innan du sågar loss grinden. Om inte, tror jag den kommer sätta sig liteU Ulf Lidsman skrev:Hej,
[bild]
Den behöver inte "tvingas in" om du bara sågar av ena sidan av grinden (längst från gångjärnen) först, då behövs inte alls mycket våld för att få in den då allt kan röra sig lite. Eller så sätter du in snedsträvan efter att hela grinden är lossad, men då blir det lite svårare att få det bra, men det går (då hade du lika gärna kunnat tillverka grinden vid sidan av).
Klicka här för att svara