Heij83
Kvackatore Kvackatore skrev:
Jag med, i kommunen där jag bor gick tjänstemännen ut och beklagade sig i lokala tidningen. De ställde frågan rakt ut vad de hade där att göra när politikerna uppenbarligen visste bättre.
Politikerna vill oftast kommunens invånare väl medan tjänstemännen är där för att lusläsa lagtexten och tolka den så restriktivt det bara går för att göra det allmänt jobbigt.
Det är min erfarenhet.

• Gilla
  • Haha
Plutus och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tycker du ska begära ut det första bygglovet för huset som beviljades 2013. Det vore intressant att läsa motiveringen där. Jag tolkar det som om det bygglovet beviljades med sk ”liten avvikelse” enl PBL kap 9:31. Det behöver inte ha begåtts något fel då.

Den nuvarande handläggaren menar att eftersom en avvikelse redan medgetts kan ytterligare en avvikelse inte beviljas, men då räknar hon med att det tillkommer bruttoarea. Jag tror tolkningen av bruttoarea/öppenarea ställer till det. Det stycket i DP är inte helt tydligt.
Du skrattar åt mitt inlägg @Patrik V. Ska jag tyda det som om du anser att jag är helt fel ute i mitt svar eller tycker du bara att areaberäkning är väldigt roligt? ;)

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hur gick det?

Inget svar än, handläggaren skulle göra areaberäkningar och återkomma. Vilket kan ses som att hon indirekt erkänner att det kan ha gått lite väl snabbt till när hon fattat rekommendation.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Bygglovet beviljades, tack alla i tråden! :heart:

• Gilla
AndersPS och 15 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.