Hej!
Grannarna ska nu flytta. Vi har ok relation. Vi har länge funderat på att bygga ett attefallshus i vår lilla trädgård. Attefallshuset hade naturligt kunna följa husets gavel, men det hade blivit 1 m till grannens tomt och enligt min förståelse krävt bygglov. Så funderar nu på om jag ska fråga grannen nu när han ändå ska sälja huset? Är det omoraliskt att passa på? Nästa fråga är av mer juridisk karaktär: om grannen säger ja, hur länge har jag på mig att bygga? Är det 5 år eller gäller ja:et bara tills nästa flyttar in? Just nu finns inte riktigt pengarna för att bygga men de finns troligtvis inom 3 år. Någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Sök bygglov nu och fixa grannmedgivande innan han flyttar. Ditt bygglov är giltigt i 5 år sen.

Grannens medgivande är inte giltig om du inte har ett bygglovsärende med ritningar osv
 
  • Gilla
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
K
Om grannen ger sitt medgivande så antar jag att den fastigheten kan bli mer svårsåld.

Edit: Det bör väl stå i mäklarens uppgifter att säljaren har medgivit grannens byggplaner.
 
  • Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Om grannen ger sitt medgivande så antar jag att den fastigheten kan bli mer svårsåld.

Edit: Det bör väl stå i mäklarens uppgifter att säljaren har medgivit grannens byggplaner.
Ja, det är viktigt att grannen då tydligt upplyser om detta medgivande, annars kan grannen bli ansvarig vid en eventuell konflikt
 
  • Gilla
zshlub och 1 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Sök bygglov nu och fixa grannmedgivande innan han flyttar. Ditt bygglov är giltigt i 5 år sen.

Grannens medgivande är inte giltig om du inte har ett bygglovsärende med ritningar osv
Men du måste påbörja bygget inom 2 år. Och 5 år är när det skall vara klart.
 
  • Gilla
svirrsvirr och 6 till
  • Laddar…
Påbörja är ju inte så krävande, markarbeten är en naturlig start :)
 
  • Gilla
  • Haha
johannord och 4 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Påbörja är ju inte så krävande, markarbeten är en naturlig start :)
Påbörjat inkl startbesked. För att förtydliga. Inte bara börja göra något vad som helst.
 
  • Gilla
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
B BoLundin skrev:
Hej!
Grannarna ska nu flytta. Vi har ok relation. Vi har länge funderat på att bygga ett attefallshus i vår lilla trädgård. Attefallshuset hade naturligt kunna följa husets gavel, men det hade blivit 1 m till grannens tomt och enligt min förståelse krävt bygglov. Så funderar nu på om jag ska fråga grannen nu när han ändå ska sälja huset? Är det omoraliskt att passa på? Nästa fråga är av mer juridisk karaktär: om grannen säger ja, hur länge har jag på mig att bygga? Är det 5 år eller gäller ja:et bara tills nästa flyttar in? Just nu finns inte riktigt pengarna för att bygga men de finns troligtvis inom 3 år. Någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
Vad spelar moral för roll?
Du vill uppenbarligen bygga ett Attefallshus "för nära" grannfastigheten.
Skulle du känna dig som en usel människa om du frågar din granne?
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
Helt fritt att fråga och knappast omoraliskt. Frågan är väl bara varför grannen skulle ge sitt medgivande till något som påverkar huspriset negativt?

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
B6304S1 och 27 till
  • Laddar…
B
Det går ju få bygglov utan medgivande….
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Fundera på vad olika scenarier får för konsekvenser för dig resp nuvarande granne:

Finns en viss risk för dålig stämning under många år framöver med nya grannen om de inte förstår att det kommer ett hus tätt inpå deras tomt. (även om det står om medgivande eller eventuellt bygglov är det inte alla köpare som kanske tar det till sig och vissa mäklare brukar vara duktiga på att uttrycka dåliga saker så de låter fint), gör att nya grannen kanske inte tar till sig önskemål från dig lika mycket mm.

Har ni lyckats påbörja bygge (inte bara grund/markarbeten utan något som visar på volymen av byggnaden) innan visning så vet nya grannarna vad de köper och undanröjer problemen med förändrad situation ovan, men sänker eventuellt värdet på huset vid försäljningen, risk att gamla grannen inte går med på att ny påbörjar bygget före försäljning (men det går ju alltid att fråga, gör han det är det det bästa för er och nya grannen)

Om ni sökt bygglov före försäljning och inte påbörjat bygget men framgår tydligt att det är på gång så sänker det potentiellt värdet på grannens hus, risk att gamla grannen inte går med på det (men ni kan ju alltid fråga, går han med på det ramlar ni dock tillbaks på första punkten med risk för osämja)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Inte sjysst att utnyttja att grannen ska flytta. Man vill här att grannen såklart ska tacka ja pga den inte behöver bo kvar när bygget står där.

Hade det inte varit en belastning skulle man lika gärna kunnat fråga före flytten var aktuell eller vänta till nya ägarna flyttat in.

Men när man vet att det är en belastning för den andra fastigheten så vill man samtidigt att grannen får mindre betalt när den nu säljer. Allt för egen vinning.

Låter som någon köpt en för liten fastighet från början :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
Richard Allan och 17 till
  • Laddar…
Jag är rätt säker på att ett medgivande från nuvarande granne bara gäller så länge han är ägare. Dvs du kan inte fråga om medgivande idag (och vid ett OK) börja bygga när nya ägaren köpt fastigheten. Gäller alltså från köp datum, inte tillträde. Har du där emot sökt bygglov så gäller det tiden ut.
 
  • Gilla
Lela01
  • Laddar…
Bygglovsprocessen tar ju lite tid också. Så om de är på gång nu att flytta då finns det risk att bygglovet går igenom först när det är sålt. Då finns ju risk att nya grannen överklagar. Medgivande har ju visat sig inte vara bindande, där grannar ångrat dig mitt i processen.
För att söka bygglov så behöver du ha ganska mycket handlingar klara, inkl ritningar mm på det som skall byggas. Så har ni bara kommit till planering att bygga, så har ni en del att göra redan innan ni kan be om grannmedgivande och söka bygglov. Dessutom helt andra kostnader för bygglov kontra bygganmälan. Vet inte alls hur mycket, men vår tillbyggnad kostade 25000:- grannens glasade uterum 15000:- så räkna med det spannet.
 
  • Gilla
nixjox och 3 till
  • Laddar…
Det beror ju mycket på om det är tänkt att vara ett bygglovsfritt attefallshus, som får byggas nära grannen om grannen godkänner det. Eller ett hus med bygglov, där grannen får yttra sig, men grannens åsikt är då bara en liten del av beslutet.
 
  • Gilla
dennis svensson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.