Byggahus.se

Bygglov beviljat??

1. A
    Medlem · Västernorrland · 88 inlägg

anqust

Medlem
    Först och främst måste jag be om ursäkt för den långa texten… Hoppas någon orkar läsa den..

Så till saken..

Vi skall bygga ett 1 ½ planshus med garage i lösvirke, och jag tänkte göra allt själv.
    Och då hamnar man ju i den numera kända diskussionen om byggfelsförsäkring….

Hur som helst så skickade jag in en bygglovsansökan och samtidigt också en bygganmälan till byggnadsnämnden under mars 2005 utan att ha tecknat en byggfelsförsäkring.

Efter 1,5 månader fick jag svar:

Beslut
    Bygglov lämnas
    Byggsamråd och kontrollplan krävs.
    Kvalitetsansvarig godkännes

Upplysningar
    Enligt lagen (1993:320) om byggfelsförsäkring krävs i vissa fall en byggfelsförsäkring och/eller ett färdigställandeskydd. Byggnadsarbetena får inte påbörjas förrän ett bevis om byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd har företetts för byggnadsnämden.
    Det är byggherren som skall se till att det finns byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd om det krävs enligt lagen.

Nu är ju frågan hur man skall tolka detta svar ???

Som jag ser det kan man tolka detta på två sätt:

Det ena (som jag tror är det riktiga :() är att jag som medborgare och byggherre skall känna till det här med byggfelsförsäkring och betala in premien innan jag stoppar spaden i marken.

Den andra tolkningen är att man har fått bygglov (Jag har för mig att man inte får bygglov förrän byggfelsförsäkringen är inbetald.), eftersom det står att ”Bygglov lämnas”.

Om man nu tolkar det på det andra sättet och börjar bygga, och det sedan visar sig att jag var tvungen att betala premien, vad händer då?
    Klassas det som svartbygge och med allt vad det innebär, eller räcker det att man betalar in premien då och allt är bra?

(Kan väl tillägga att det inte känns främande att prova den andra tolkningen ;D)

Är det någon som fått en sådan formulering på sin bygglovsansökan?

2. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem

Re: Bygglov beviljat??

Bygglov kan du få utan försäkring. Men du måste kunna visa upp bevis på att du tecknat försäkring vid byggsamrådet, innan bygget startar.

3. F
    Medlem · 39 inlägg

Froggy

Medlem

Re: Bygglov beviljat??

Vi lämnade in bygglov och bygganmälan samtidigt för nästan 2 veckor sedan och fick tillbaka allt i dag beviljat ;D ;D ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.