Hej!

Jag har försökt få tag på byggnadsingenjören i den kommun jag ska bygga under ca 2 veckor men inte lyckats. Prövar med er istället och ser om jag får svar här.

Jag har skickat in bygganmälan med medföljande kontrollplan och att jag anmäler mig själv som KA samt att jag söker dispens från byggfelsförsäkring. Jag har nu fått tillbaka ett svar där det står att jag är godkänd som KA och att dispensen från byggfelsförsäkring är godkänd samt att bygganmälan är registerad. Kan jag börja bygga nu? eller återstår det ytterligare "lagliga"/formella krav som måste vara uppfyllda för att jag ska få sätta spaden i marken?

/Maxen

Hemmakatten
En bygganmälan skall göras minst tre veckor innan planerad byggstart. Innan byggstart skall byggsamråd hållas. Lite tveksamt att tolka ditt inlägg, finns två versioner. Den ena är att allting är klart för byggstart, den andra tolkningen är att du måste ha ett byggsamråd med kommunen innan du börjar bygga.

Hmmm, det är just den tolkningen jag undrar över. Jag har inte haft byggsamråd men om jag förstått lagen rätt är det så att byggsamråd inte alltid behöver hållas. Kommunen kan säga att det inte "behövs" men att det alltid skall hållas om jag som byggherre begär det vilket jag inte gjort. Jag tänkte spm så att om bygganmälan nu är "registrerad" så kanske kommunen inte tyckte det var nödvändigt med byggsamråd.

/Maxen

Så vitt jag förstått måste iaf vi ha byggsamråd, vad skall ni bygga?

Maxen skrev:
Hmmm, det är just den tolkningen jag undrar över. Jag har inte haft byggsamråd men om jag förstått lagen rätt är det så att byggsamråd inte alltid behöver hållas. Kommunen kan säga att det inte "behövs" men att det alltid skall hållas om jag som byggherre begär det vilket jag inte gjort. Jag tänkte spm så att om bygganmälan nu är "registrerad" så kanske kommunen inte tyckte det var nödvändigt med byggsamråd.

/Maxen
När du fick godkännandet så borde du fått kallelse till byggsamråd också om detta ansågs nödvändigt.

I mitt fall kom alla papper tillbaka med ett brev där KA (jag) kallades till byggsamråd, det stod då uttryckligen att det skulle hållas innan byggstart då.

Annars är det som jag förstått det inte brukligt med byggsamråd om man bygger mindre byggnader utan speciella saker. I mitt fall var det eldstaden tydligen som gjorde att byggsamråd skulle hållas, annars hade det inte behövts

/K

Ok, tackar. Ungefär som jag trodde då. Hur som helst är det iaf för sent eftersom jag redan satt igång :) Av tre andra jag pratat med som också bygger i närheten har ingen haft byggsamråd trots att de tjatat på kommunen...
/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.