3 520 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Problem med planering av garagebygge
Är totalt biltokig och försöker planera för ett stort garagebygge där man kan få plats med lite av varje.
Huset är kanske 100-110kvadrat och jag vill bygga ett garage på 80-100kvadrat + dubbla carportar.
Enligt reglerna får jag bygga 140kvadrat boarea i två plan (tot 280kvadrat) och 60kvadrat annat (byggarea).
Jag har hört mig för hos komunen och enligt dem så får jag bygga ett fjuttigt 60kvadrats garage (en våning och inte inredd vind) och ska jag ha carportar så måste ingå på den ytan
Huset och garaget är inte i samma höjdnivå utan huset står typ 3-4 meter ovanför men inte så långt ifrån det tänkta garaget.
Finns det några bra sätt att kringå detta eller?
Bygga ihop med friggebodar, huset via kulvert, sätta på hjul...ja va fan som helst.
Tacksam för alla tips!!
Huset är kanske 100-110kvadrat och jag vill bygga ett garage på 80-100kvadrat + dubbla carportar.
Enligt reglerna får jag bygga 140kvadrat boarea i två plan (tot 280kvadrat) och 60kvadrat annat (byggarea).
Jag har hört mig för hos komunen och enligt dem så får jag bygga ett fjuttigt 60kvadrats garage (en våning och inte inredd vind) och ska jag ha carportar så måste ingå på den ytan
Huset och garaget är inte i samma höjdnivå utan huset står typ 3-4 meter ovanför men inte så långt ifrån det tänkta garaget.
Finns det några bra sätt att kringå detta eller?
Bygga ihop med friggebodar, huset via kulvert, sätta på hjul...ja va fan som helst.
Tacksam för alla tips!!
Tyvvärr är nog din enda chans att få till "drömgaraget" att välja tomt med omsorg.
Om du väntar ett tag så kommer man nog att ta beslut om att öka friggebodsstorleken från 10 kvm till 15 kvm.
Då får du iallafall en garageplats till.....
Om du väntar ett tag så kommer man nog att ta beslut om att öka friggebodsstorleken från 10 kvm till 15 kvm.
Då får du iallafall en garageplats till.....
Att välja tomt/hus med ansvar är ju inte lätt i dagens läge...marknaden är ju inte vad man vill den skall vara.
Skulle ju vara lätt om man bara kunde välja o vraka menar jag.
Friggebodar har jag redan två, men det går ju o ha tre
Köpte huset innan detaljplanen slogs igenom och jag försökte påverka dem att öka på de där 60 till 80 iallafall men fick svaret att vi brukar sätta 60 och det var skälet?!? Illa illa...
Hade precis smält det där med 60 då jag får en chock då de säger att ska du ha carport så måste ingå i de 60
Jag hade ju tänkt bygga 60 garage med en carport med gemensamt tak som garaget för att senare smyga dit en port till...
Måste ju finnas en massa smarta kringelkrokar för att komma runt detta?!?
Hur är det med att ställa upp ett skjul på hjul, 60fots kontainer, bygga ihop bostadshuset med garaget via en kulvert. Vet att det finns klurigt och envist folk i detta land som inte kuvar sig så lätt
Skulle ju vara lätt om man bara kunde välja o vraka menar jag.
Friggebodar har jag redan två, men det går ju o ha tre
Köpte huset innan detaljplanen slogs igenom och jag försökte påverka dem att öka på de där 60 till 80 iallafall men fick svaret att vi brukar sätta 60 och det var skälet?!? Illa illa...
Hade precis smält det där med 60 då jag får en chock då de säger att ska du ha carport så måste ingå i de 60
Jag hade ju tänkt bygga 60 garage med en carport med gemensamt tak som garaget för att senare smyga dit en port till...
Måste ju finnas en massa smarta kringelkrokar för att komma runt detta?!?
Hur är det med att ställa upp ett skjul på hjul, 60fots kontainer, bygga ihop bostadshuset med garaget via en kulvert. Vet att det finns klurigt och envist folk i detta land som inte kuvar sig så lätt
Om vi sägar att du skall bygga ut boningshuset då? Du planerar upp marken och bygger ut boningshuset så mycekt du någonsin får fast du "råkar" bygga sidan ut mot garageuppfarten öppningsbar och det går köra in bilen i vardagsrumet? Det kan ju inte vara olagligt eller?
Jag har ett annat problem. Jag får bygga 120m2 garage om jag vill men det får vara max 2,5m vägghöjd upp till där vägg möter tak?
Syrran och hennes kille däremot får bara bygga 60m2 men å andra sidan får han bygga hur högt han vill men han får inte ha garaget på tvären utan måste bygga på längden/djupet. ( för det har alla andra hus på den gatan)
Sen måste han hålla ett säkerhetsavstånd till järnvägen bakom tomten på minst 7m. Järnvägen är nerlagt för 20 år sedan och där är idag en asfalterad gångväg menreglerna gäller fortfarande.
Det finns ingen rim och reson i systemet.
Jag har ett annat problem. Jag får bygga 120m2 garage om jag vill men det får vara max 2,5m vägghöjd upp till där vägg möter tak?
Syrran och hennes kille däremot får bara bygga 60m2 men å andra sidan får han bygga hur högt han vill men han får inte ha garaget på tvären utan måste bygga på längden/djupet. ( för det har alla andra hus på den gatan)
Sen måste han hålla ett säkerhetsavstånd till järnvägen bakom tomten på minst 7m. Järnvägen är nerlagt för 20 år sedan och där är idag en asfalterad gångväg menreglerna gäller fortfarande.
Det finns ingen rim och reson i systemet.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
carportarna kan du kanske ha på hjul, såg en gång nåt om en ställning över en segerlbåt som de int efick ha kvar på tomten (var presenningar utanpå), då satte de hjul på den, kan kanske vara värt att kolla upp.
ska kanske snart bygga i en kommun där man max får bygga 200kvm byggyta inkl allt, vilket jag retar mig oerhört på.... De tycker väl det är kul att leka hitler...
på höjden går däremot bra, men tinnar och torn och allt möjligt....
det har ingen betydelse om ens tomt skulle råka vara större
än de andra heller...:eek:
ska kanske snart bygga i en kommun där man max får bygga 200kvm byggyta inkl allt, vilket jag retar mig oerhört på.... De tycker väl det är kul att leka hitler...
på höjden går däremot bra, men tinnar och torn och allt möjligt....
det har ingen betydelse om ens tomt skulle råka vara större
än de andra heller...:eek:
Beppo, har problem med att bygga ihop huset med garaget på det sättet på grund av höjdskilnaden tyvärr. Hade mina tankar att bygga ihop garaget med bostadshuset med en kulvert på nåt sätt. Vet inte vad för regler det blir då?
Snailman, carportar på hjul, det kanske vore nåt. Absolut värt att kolla upp!
hmm. rent hypotetiskt så är det ännu en dryg månad till tillåtet att bygga två friggebodar a 5 kvm och att sedan bygga varsitt skärmtak a femton?? (eller är det tolv) kvm på varje friggebod. Helt utan bygglov. Men det kan ju bli överklagat ... ::rolleyes
En Carport på hjul räknas som en byggnad! Hjälper inte. Det är nog tyvärr kört för din del...hocky skrev:Beppo, har problem med att bygga ihop huset med garaget på det sättet på grund av höjdskilnaden tyvärr. Hade mina tankar att bygga ihop garaget med bostadshuset med en kulvert på nåt sätt. Vet inte vad för regler det blir då?
Klicka här för att svara