Hej

Jag sitter och försöker upprätta en kontrollplan för vårt utbygge av badrum, grovkök och hall.
Jag förväntas ange dimensioner för väggar och tak. Jag har ingen aning, det fixar ju byggaren... Hursomhelst så bör jag skriva något. Vad är normalt? Vi bor i ett gammalt trähus från 1920-talet.
Tack!

Kontrollplanen skall din Kvalitetsansvarige göra. Eller du slapp använda KA?

Mitt uterum jag bygger nu dimensionerade jag upp riktigt mycket för att klara av den nya sortens stormar/ snöfall så jag körde med 195 mm reglar i vägg och tak.

Fråga byggaren vad han tänker ha för dimensioner, han har väl en Konstruktionsritning?

Hej

Tackar för infon. Jo, jag slapp KA...

Mvh

Men även om du slapp anlita en KA så behöver du ju ha åtmistonde vissa konstruktionsritningar, och kanske beräkningar av takstolar,

Det är inte bara att höfta till. Det är möjligt att din byggare är kompetent att beräkna detta, men normalt så anlitar man en byggnadsingenjör för konstruktionsberäkningar. Om det bara gäller takstolar så köper man ofta dem från fabrik, då ingår konstruktionsunderlag från fabriken.

Jag har ritningar från arkitektbyrå, men detta visar bara utseende, grova mått osv.
Har avtalat med en firma att göra jobbet för oss, men inte diskuterat byggnadstekniska detaljer med dem. Men det kanske jag får göra då?

Mikael_L
Beställer ni takstolar från en fabrik?

Nej, det är ett mindre utbygge om ca 15m2 så det löser snickarna själva.

Mikael_L
Väggarna i en och två-planshus blir i praktiken alltid tillräckligt väl dimensionerade pga den virkesdimension man väljer för att få tillräckligt med isolering.

Men takstolar bör väl för sakens skull vara räknade på och dimensionerade för ortens snölast och vindförhållanden.
En seriös KA skulle nog kräva att takstolarna är korrekt beräknade eller i övrigt så uppenbart tillräckligt starka att dimensionering inte behöver granskas.

Vad ska ni ha för sorts takstolar? Vanligt sadeltak?, Ramverkstakstol, fackverk?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.