Jag fick avslag på min carport.
Jag trode att det är bara formalitet med bygglov, så jag väntade inte på svaret från kommunen, precis när jag var klar då fick jag avslag. Jag får inte bygga överhuvudtaget nåt.
Var förvånad faktiskt, det är bara tre hus i mitt område, mitt hus ligger som sista i raden, så carporten skulle inte påverka mina grannar, de ser inte den heller. Min första grane sa att han fick ett brev från kommunen ang. carporten och han svarade att det inte stör honnom.
Carporten var från gatan 5 m och byggdes som en tillbyggnad på ett gammalt, gammalt hus (ca 30m/2) och som används som ett förråd.
Kommunen sa att jag får bygga max 25 m/2 och detta är redan förbrukat med det lilla huset. ( Fast lilla huset är störe än 25m/2)
-Vad gör jag nu?
-Vet inte vilket detaljplan området jag bor i.
-Kan jag klaga, carporten var jätte viktig för mig - jag var så glad när det första snö kom och jag behövde inte rensa snö från bilen.
-Finns det något sätt att gå mellan bygglovlagen, läste nånstans att en man fixade med lösmutter en sida så det räknades som lös byggnad, eller har jag förstått fel??
-Ska jag betalar böte om kommunen ser carporten?
- Hur mycket?
-Varför frågade de min grane om det stör honnom om jag inte fick bygga nått överhuvudtaget?
Många frågor det vet jag, men finns det någon som kan hjälpa mig??
Tacksam för hjälpen.
Jag trode att det är bara formalitet med bygglov, så jag väntade inte på svaret från kommunen, precis när jag var klar då fick jag avslag. Jag får inte bygga överhuvudtaget nåt.
Var förvånad faktiskt, det är bara tre hus i mitt område, mitt hus ligger som sista i raden, så carporten skulle inte påverka mina grannar, de ser inte den heller. Min första grane sa att han fick ett brev från kommunen ang. carporten och han svarade att det inte stör honnom.
Carporten var från gatan 5 m och byggdes som en tillbyggnad på ett gammalt, gammalt hus (ca 30m/2) och som används som ett förråd.
Kommunen sa att jag får bygga max 25 m/2 och detta är redan förbrukat med det lilla huset. ( Fast lilla huset är störe än 25m/2)
-Vad gör jag nu?
-Vet inte vilket detaljplan området jag bor i.
-Kan jag klaga, carporten var jätte viktig för mig - jag var så glad när det första snö kom och jag behövde inte rensa snö från bilen.
-Finns det något sätt att gå mellan bygglovlagen, läste nånstans att en man fixade med lösmutter en sida så det räknades som lös byggnad, eller har jag förstått fel??
-Ska jag betalar böte om kommunen ser carporten?
- Hur mycket?
-Varför frågade de min grane om det stör honnom om jag inte fick bygga nått överhuvudtaget?
Många frågor det vet jag, men finns det någon som kan hjälpa mig??
Tacksam för hjälpen.
Ja, det vore ändå intressant att veta var dessa 25 m2 kommer från? Är siffran helt tagen ur luften eller kan kommunen motivera detta på något sätt?
Det bästa är naturligtvis att ta en diskussion med dem och försöka vara så tillmötesgående som möjligt. Försök få till en lösning. Risken är annars att det dimper ned ett vitesföreläggande i brevlådan ganska snart.
Är de inte medgörliga kan du ju alltid försöka överklaga till Länsstyrelsen.
Det bästa är naturligtvis att ta en diskussion med dem och försöka vara så tillmötesgående som möjligt. Försök få till en lösning. Risken är annars att det dimper ned ett vitesföreläggande i brevlådan ganska snart.
Är de inte medgörliga kan du ju alltid försöka överklaga till Länsstyrelsen.
Kommunen kan ju kräva att du tar bort den om de vill.
Läs igenom detaljplanen för ditt område det kan ju finnas ledtrådar där varför du fick avslag.
Vad har du nedanför ditt hus, en obebygd tomt??
gå runt bygglovslagen verkar vara ett dumt sätt att försöka på, har du redan byggt ut max på tomten så är ju till och med krav på bygglov på att ställa din husvagn på tomten (under en längre tid naturligtvis)
Men olika kommuner är olika griniga, vet ju inte var du bor, här i Halland längs kusten Halmstad, Mellbystrand Skummeslöv och nedåt skåne är de ganska hårda.
Läs igenom detaljplanen för ditt område det kan ju finnas ledtrådar där varför du fick avslag.
Vad har du nedanför ditt hus, en obebygd tomt??
gå runt bygglovslagen verkar vara ett dumt sätt att försöka på, har du redan byggt ut max på tomten så är ju till och med krav på bygglov på att ställa din husvagn på tomten (under en längre tid naturligtvis)
Men olika kommuner är olika griniga, vet ju inte var du bor, här i Halland längs kusten Halmstad, Mellbystrand Skummeslöv och nedåt skåne är de ganska hårda.
När du får beslutet hem så ser du vad dom har grundat det på.
Scanna gärna den och läg upp, eller skriv av hela beslutstexten så vi kan läsa.
Om dom ser bygget så kommer du få brev hem där du har 2mån (förmodligen) på dig att undanröja byggnaden eller inkomma med bygglovsansökan. Eftersom du har ansökt om bygglov och fått avslag så är inte riktigt det ett alternativ.
Det kan vara så att du har en ledningsgata precis där du har ställt carporten. Den får man inte bygga på.
Sånt ser inte alltid handläggaren innan denne skickar ut grannehörandet. Förmodligen så har dom skickat ett brev även till kommunens fastighetschef som har konstaterat att det är något där som gör att det inte borde bebyggas. Därför har det löpt hela linan ut.
Ett tillägg, det finns inget som heter lös byggnad. Glöm det.
Scanna gärna den och läg upp, eller skriv av hela beslutstexten så vi kan läsa.
Om dom ser bygget så kommer du få brev hem där du har 2mån (förmodligen) på dig att undanröja byggnaden eller inkomma med bygglovsansökan. Eftersom du har ansökt om bygglov och fått avslag så är inte riktigt det ett alternativ.
Det kan vara så att du har en ledningsgata precis där du har ställt carporten. Den får man inte bygga på.
Sånt ser inte alltid handläggaren innan denne skickar ut grannehörandet. Förmodligen så har dom skickat ett brev även till kommunens fastighetschef som har konstaterat att det är något där som gör att det inte borde bebyggas. Därför har det löpt hela linan ut.
Ett tillägg, det finns inget som heter lös byggnad. Glöm det.
en sak som jag kan tänka mig är att kommunen kanske räknar det gamla huset som ett hus, eftersom det var byggt som ett hus för 60 år sedan men jag använder det som förråd, om det är så då har jag två hus på min tomt, kan de räkna så?
Kommunen har rätt i sitt beslut, men överklaga beslutet. Eller ännu bättre, begär omprövning av beslutet. Prickemark är i regel 6 meter in till bostad. Carporten befinner sig 1 meter ut på prickemark, knappast något kommen invänder normalt på = sk mindre avvikelse. Men vad gäller totala byggytan för tomten, har redan uppnåtts, och med råge t o m = mindre avvikelse. Men att uppföra ytterligare en byggnad. å nej; någon djävla ordning får där vara. Jo det är rätt som kommunen gör, närmsta grannar skall få yttra sig, oavsett utgången.
Din kommun är påläst. Men det är inte så att kommunen har beslutat på ren djävulskap mot dig.
Din kommun är påläst. Men det är inte så att kommunen har beslutat på ren djävulskap mot dig.
OM de säger att du får behålla carporten tror jag avgiften till kommunen skall vara 4x ordinarie bygglovsavgift (och minst 1/20 prisbasbelopp).Rebeka skrev:
Sen skall länsstyrelsen ha tilläggsavgift som är 500 kr/kvm for alla kvadratmeter -10. (Dvs om carporten är 15kvm blir det (15-10)x500=2500kr.
Det står dock i PBL att avgifterna får reduceras eller sättas till noll om särskilda skäl föreligger.
Om du måste riva den tror jag det blir det gratis om du gör det direkt-innan det går till byggnadsnämnden.