Vi har satt upp 6 armaturer i ett normalstort garage på ca 25 m2. Vi valde dessa produkter:

Lysrörsarmatur T5, IP20 - Biltema.se
T5 - Biltema.se (1677 lumen)

Problemet är att ljusflödet är helt undermåligt, kanske hälften av vad vi behöver. Har testat både när det var runt 0 C och +15C, långt ifrån den belysning vi hoppades på. På jobbet i pentryt har vi en liknande armatur fast med led-lysrör, den lyser så starkt att man får kisa med ögonen när man tittar mot den. Det är den typ av belysning jag hade önskat i garaget, då jag håller på mycket att greja med bilen och annat där.

Behöver jag köpa andra typer av lysrör? LED? Har kollat runt lite och de flesta T5-led som finns är ju ruskigt dyra, flera hundra kronor styck. Vi skulle ju behöva köpa 12 stycken, för kanske 250 kr styck. Det blir dyr belysning.

Någon som har tips? Jag läste att man skulle ha 300 lumen/kvadratmeter, och det uppfyller vi ju med råge (på pappret) med 12x1677 lumen.

/S

Den armaturen går det inte ha LEDrör i, armaturen har elektronisk ballast och det funkar inte.
Går ju alltid att rensa bort ballasten och koppla ihop så det funkar.
Kopplingsschema finns i en tråd på forumet.

Jag har några Biltemas LEDrör och är nöjd, kostar inte skjortan.

Protte

PS Lysrör och de tunnaste har problem i kyla.
I min ljusskylt har jag gamla hederliga 38 mm rör och de funkar sådär även om det är -20

prototypen prototypen skrev:
Den armaturen går det inte ha LEDrör i, armaturen har elektronisk ballast och det funkar inte.
Går ju alltid att rensa bort ballasten och koppla ihop så det funkar.
Kopplingsschema finns i en tråd på forumet.

Jag har några Biltemas LEDrör och är nöjd, kostar inte skjortan.

Protte

PS Lysrör och de tunnaste har problem i kyla.
I min ljusskylt har jag gamla hederliga 38 mm rör och de funkar sådär även om det är -20
Hej, tack för svar.

Vad tråkigt, kan man inte ha LED-lysrör i dessa :( De var ju inte billiga heller och ger skitdåligt ljus.

Jag har letat efter T5-lysrör med LED men inte hittat några hos Biltema. Säg inte att jag köpte fel sorts armatur även gällande storleken

Han som äger garaget (som jag lånar ibland) har i alla fall hört av sig till mig och *insisterar* på att vi gör något åt saken, han mekar och jobbar mycket i garaget och har fått rigga upp extralampor då dessa armaturer inte på långa vägar ger det ljus han önskar. Då har han ändå dragit upp tempen i garaget till +15 grader.

Finns det något hyfsat billigt sätt att lösa problemet och dubbla ljusflödet? På pappret ska det ju räcka men i verkligheten är det så svagt ljus....

#epicfail

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Har du köpt 1677lm så är det på 21w och det finns ju de på 54w och 4400lm, prova att köpa några sådana.
LYSRÖR T5 54W/830 VARM G5 1149 art no:44-0672
Man måste ju inte ha LED...
Annars brukar Julas led amatur rekomenderas i garage 399kr 54w-5000lm för 399:-

MultiMan
Ja, jag satte sådana som @Handyman 1 länkar och det var i ett rum jag använder som verkstad. Ger massor med ljus, som dagsljus ute mitt på dagen i princip. Gamla sortens lysrör är fortfarande ett mycket effektivt och bra alternativ, imho.

• Gilla
Miguel s
  • Laddar…
V
Jag har Biltemas kallvita lysrör i garaget.
Dom är billiga och lyser väldigt bra.
Jula har kampanj på passande armatur nu.

K Kontoristen7 skrev:
Har du köpt 1677lm så är det på 21w och det finns ju de på 54w och 4400lm, prova att köpa några sådana.
LYSRÖR T5 54W/830 VARM G5 1149 art no:44-0672
Man måste ju inte ha LED...
Annars brukar Julas led amatur rekomenderas i garage 399kr 54w-5000lm för 399:-
Hej!

Men den armaturen/elektroniska tändaren klarar väl inte mer än 2x21 W? Vi skulle först köpa Julas, men den var slut i lager i alla Jula-varuhus med omnejd och då blev det en tur till Biltema.

/S

Är det de längre armaturerna för 2x28w för 299kr eller de mindre 2x14w för 219kr du satt upp?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.