Hej,
Lysrörsarmaturen i tvättrummet slocknade helt tvärt. Den har två lysrör. Betyder detta att det troligen inte är lysrören som ska bytas utan armaturen?
Jag har kollat jordfelsbrytaren och testat att byta glimtändarna.
Tack för svar!

Kan vara drosseln / ”reaktorn” som gett upp, Hade motsvarande bekymmer och sist transplanterade en dylik från en armatur på väg till återvinningen, problemet löst. Inte helt lätta att köpa idag, Kjell & Cc hade fram tills för bara något år sedan, Gammelteknik.

Skulle säga att det är ett ganska vanligt fel på lysrörsarmaturer med något decennium på nacken, jag har bytt två under senaste tre år här hemma.

Alternativet är givetvis att dumpa armaturen på återvinningen och skaffa någon trevlig led-armatur. Så har jag gjort på vissa ställen där det var lysrör tidigare, kan vara bra men kolla så du får önskat ljusflöde.

Är det 18w rör så kan de vara kopplade i serie, då är båda svarta om ett är sönder....
Är de kopplade i serie så är det bara en 36w
reaktor

Claes Sörmland
18 w lysrör är ofta kopplade parvis i serie med en drossel.

Drossel är samma som reaktor....
Går en av glödtrådarna sönder så tänder de inte upp. Elektriskt schema med två glödlampor, drossel och en brytare, indikerar koppling och funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.