Belysning
Nyfniken: [citat] Säkringen sitter i proppskåpet. Antingen så har du så kallade dvärgbrytare med en liten vippa som normalt är uppåt. Eller så har du porslinssäkringar med en liten 'plupp' som hoppar ur (bakom ett litet glasfönster) när säkringen går. Där bör också finnas en 'gruppförteckning', en lista som visar vad respektive säkring går till.
yuphin: [citat] Riktigt bra, man kan beställa skräddarsytt lösning ser jag
Stabbsson: Tjena Forumet! Jag är på gång att köpa hem ikea PAX garderober till min kåk, och när jag slet ut de gamla garderoberna och hade "hörnet" tomt och taket var öppet så bad jag min elektriker att dra ett rör ner bakom väggen så man kan få matning till garderoberna och få lite sjysst belysning dit.. Garderoberna kommer att ha ett fast hyllplan vid ca 2 meters höjd (236 höga) och under
proffsrik: Rimligen kommer elektrikern knyta fast ny en ny nolla nere i vägguttaget och sedan använda den gamla mellan brytare och uttag som dragsnöre. På så sätt blir det tillräckligt med kabel tillgänglig i brytardosan för att med en wago grena av en nolla till plejden.
Keiller: [citat] Du kan mycket väl använda den vanliga strömbrytaren på väggen för att tända och släcka lampan när och hur du vill. Fjärrkontrollen kan du låta ligga i badrumsskåpet och bara använda den när du ska dimra belysningen.
Bo.Siltberg: 1. Ja, så länge som det är mantlade kablar så kan det vara hur mycket metallrör som helst, det är godkänt. Kabeln ger allt skydd som behövs, men det förutsätter ju att kabeln inte är utsatt för onormalt slitage i form av vassa kanter etc. 2. Detta är idag inte bra. De enkelisolerade ledarna i taket får t.ex inte komma i kontakt med takkroken, som det kanske hänger en lampa i gjord
AndersS: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-primo-ramarhttps://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-primo-ramar Här är en e-handlare, men sök på Schneider så hittar du dem, är nog en av de vanligaste tillverkarna och har bra kvalite.
Tubie: Om någon trillar in här och söker samma funktion så har jag i dagarna kontaktat den tyska tillverkaren THPG om deras vippbrytare. De går INTE att göra dimmerkompatibla genom att sätta en impulsfjäder bakom knappen för att göra den återfjädrande. Det innebär att ska ni ha flera dimmrar så behövs alltså en apparatdosa per dimmer kombinerat med THPG:s tryckknapp.
wyfred: Det blev tyvärr en dyr lösning eftersom leverantören slutat att sälja just den här spoten (vilket är förståligt), men konstaterade att ny version av samma typ gick att beställa. Men det krävde en ny driver/trafo och efter att ha granskat marknaden i Sverige så visade det sig att den var mer än dubbel så dyr här jämfört med Danmark (dansk tillverkare) så jag beställde nya från
etompau: Har du köpt ett uttag av lågprismodell (biltema/jula/anslut etc) så kan jag förstå din frustration. Om du väljer ett uttag från de kända tillverkarna, Schneider/ABB/Elko så får du grejor som funkar även om det är med snabbkoppling.
Fotografen: Fundera på om det går att sätta ett 4-vägsuttag utanpå alltihopat? De brukar ha skruvarna längre isär ut i hörnen så du kommer ut i friskt material?
HeavenBunny: Tack båda! Nu lyser lampan fint! (y)
Jonatan79: Det går om ni kan komma åt undertaket från vinden. Det blir förmodligen dyrt och jag ser ingen fördel med spottar annat än i tex badrum och kök.
etompau: Fasta installationer ska inte använda apparatsladd (SKX 0,75 mm2). För ett korrekt montage skulle jag försökt koppla in drivdonet med en bit installationskabel eller monterat drivdonet kloss intill någon kopplingsdosa och på så vis undvika öppen och synlig kabeldragning.
skogstomten: Tänker spontant så hör: Skulle sätta de långt ut så att inte händerna/redskap skuggar ytan framför. Du vill ju se vad du jobbar med. (Dina händer/redskap skymmer ju ändå sikten innanför även om det är ljust där.)
Jocke Best: Ett dosborr på lämplig plats löser det. Sedan på med ett täcklock bara.:cool:
hempularen: Lampan är avsedd att kopplas med skyddsjord. Du har inte jordat lampan. Det är ett grovt fel. Ett enkelt isolationsfel i lampan kommer att göra lampan strömförande. Vilket är direkt livsfarligt. Du har (troligen) ingen dragavlastning på lampsladdarna som du kopplat in. Vid lite vårdslös hantering av kontakten så kommer sladden att lossna i brytaren. Både risk att en strömförande
JSE: [citat] Sladd och koppling ingår inte i en armatur som är avsedd för fast montage. Det du frågar efter är absolut möjligt och en tekniskt kunnig löser detta enkelt. Viktigt med korrekt dragavlastning om armaturen ska få en sladd. Eftersom armaturen inte är avsedd för det du vill göra och den tekniska lösningen är väldigt enkel så väljer jag att inte länka några produkter. Ta
Tompafix: [citat] Du har i dagsläget 800 lumen och när du körde 8 1600lumen. Så jag förstår att ni tyckte det var ljusstark :rofl: Ljuset motsvarar just nu skenet från en gammal 60w glödlampa. Så landar ni på ungefär 800 lumen så får ni det sken ni behöver.
Müssli: [citat] I så fall tycker jag du ska ta dem du länkade till. Jag har satt upp ett flertal med gamla halogentrafos och det har fungerat bra.
MisterBob: [citat] hur vart det? Känns som att ni skulle haft en ipklassad ledlist som går att torka av
Clivelive: kunde just tro det, men tack ändå för snabbt svar. Allra mest irriterande är att det lilla reglaget för Max o Min och Reset och gud vet vad, saknar den pedagogiska pil som återges i bruksanvisningen. Mitt problem är också blandade ljuskällor, led o lågvoltshalogen med transformatorer. Misstänker att ”UNIVERSALdimmer” är en grov överdrift
mr/mrs smith: [citat] Tack Bo, Tydliga, informativa och kunniga svar som alltid. Jag överger idén. Jag har hittat Plejd LED-10 som är en 10W puck driver med inbyggd dimmer.. så tre enheter i ett för min del. • 230vac -> 12vdc • 0-10V dimmer • 350mA driver eftersom jag har mestadels Z-wave hemma har jag inte kikat så mycket på just Plejd tidigare. Jag har försökt hålla mig till en teknik. Men nu
el-lars: Är elektriker sedan 1976. Är byggnadsvårdsintresserad ända sedan barndomen och har alltid haft stort intresse för kuloinstallationer. Till rätt (tillräckligt intresserad) kund gör vi kuloinstallationerna med nya IFÖ porslinskulodosor eller återanvända dosor i ok skick. Vid omdragning av kulo brukar vi numera ta vara på blixtklammerna (de tillverkas tyvärr inte längre) och rikta till
D09: Blev en m-flex, 50m med batteri. riktigt bra, även med batteridriften