Hej!
Köpte Frihult badrumslampa till en liten toalett (utan dusch/badkar) men tänkte ju inte på huruvida den är jordad eller ej. Såg att den har IP klass 44 och tänkte att allt liksom skulle ordna sig.
När jag tog ner lampan som tidigare satt i taket såg jag att det finns 4 sladdar, varav en inte var inkopplad - den gröna.
Lampan jag köpt är dubbelisolerad har jag nu förstått och ska ju inte kopplas in med jordkabeln, men min fråga är: vad ska jag göra med de två kablar som "blir över"? Ska jag isolera dem med eltejp och föra in dem i lampan (se bild 4) eller isolera dem och vika tillbaka dem på sig själva och in i kabelkanalen i taket (känns inte helt ok)?
Bild 1: så här var förra lampan kopplad
Bild 2: kablarna i taket
Bild 3: typ av lampa
Bild 4: kan jag dra in de oanvända kablarna in i lampan på det här viset?
Eller ska jag strunta i det och byta tillbaka till den gamla... ☹
Tack!!
Köpte Frihult badrumslampa till en liten toalett (utan dusch/badkar) men tänkte ju inte på huruvida den är jordad eller ej. Såg att den har IP klass 44 och tänkte att allt liksom skulle ordna sig.
När jag tog ner lampan som tidigare satt i taket såg jag att det finns 4 sladdar, varav en inte var inkopplad - den gröna.
Lampan jag köpt är dubbelisolerad har jag nu förstått och ska ju inte kopplas in med jordkabeln, men min fråga är: vad ska jag göra med de två kablar som "blir över"? Ska jag isolera dem med eltejp och föra in dem i lampan (se bild 4) eller isolera dem och vika tillbaka dem på sig själva och in i kabelkanalen i taket (känns inte helt ok)?
Bild 1: så här var förra lampan kopplad
Bild 2: kablarna i taket
Bild 3: typ av lampa
Bild 4: kan jag dra in de oanvända kablarna in i lampan på det här viset?
Eller ska jag strunta i det och byta tillbaka till den gamla... ☹
Tack!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Nja, den ena tråden kan vara strömförande. Isolera med ngt. Bättre än tejp. Ex. wago, eller ”ubåt” (en skruvkoppling med en koppling).
Om du kör med wago, ett förtydligande. En wago per tråd. Wago är avsedd att skarva ihop trådar. Alla anslutningarna på en wago är internt ihopkopplade.
Om du kör med wago, ett förtydligande. En wago per tråd. Wago är avsedd att skarva ihop trådar. Alla anslutningarna på en wago är internt ihopkopplade.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden