H
Hans Majonnäs: [citat] Kabeln är utgående till ett annat uttag då det saknades uttag i rummet. Som de flesta säger så gäller det väl att försöka spackla till det innan jag målar. Vill bara att det ska bli så snyggt som möjligt. Tack för hjälpen!
4 svar · 1,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Vilken funktion tror du varje tråd har? Rita upp hur du tror du ska koppla, så kan någon säga om det är rätt eller fel. Det är bättre att du förstår sammanhanget än bara kopplar efter någon ”ritning”.
1 svar · 1,8k läst
·
Maxizor
Maxizor: [citat] Bra förslag! Verkar kosta 595 + frakt ifrån Bauhaus samt driva 7st drivare då. Skulle kunna köra en återfjädrande brytare.
6 svar · 2,3k läst
Maxizor
Maxizor: Hej, Har idag 12st 20W halogen lampor 12V med 60mm hål och begränsad bygghöjd ca 40mm som jag skulle vilja ersätta med någon strömsnålare variant. Det är idag 4x3st Lampor med Transformator. Jag vill gärna ha bred spridningsvinkel samt 2700K varmvitt ljus. Jag har kollat och det bör vara minst 5W LED för att motsvara det jag har idag men kan tänka mig att gå upp lite i effekt +
0 svar · 1,1k läst
E
etompau: En vanlig vriddimmer kopplad efter en relämottagare bör fungera.
1 svar · 1,6k läst
Demmpa
Demmpa: Den där (järnkärne)transformatorn ger växelspänning ut, men de flesta (alla?) ledlampor som är tänkta för att ersätta halogenlampor rakt av bör klara växelspänning. Med tex denna ledlampa så bör du kunna parallellkoppla fyra ledlampor på en transformator, man bör bara belasta transformatorn till hälften när man ersätter halogen med led.
1 svar · 1,1k läst
·
H
Husjägarna: Tack Problemet löst!
3 svar · 849 läst
M
Move105: [citat] Hej, du gör som du vill. Men vriddimmer är sådant som mina föräldrar har i sitt hus från 1985. Vårt hus från 2019 har bara fjäderdimmer med Plejd/z-wave. Har ett knappt tjugotal bekanta med hus byggda senaste 5 åren. Kan inte minnas att jag sett en vriddimmer.
11 svar · 9,0k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det verkar stämma. Finns bara för MR16/GY5,3 med Alu-reflektor kvar. Dessutom tillverkas inga lampor längre. Bara restlager kvar. Lika bra att konvertera fläkten. Kanske en IKEA Trådfri-driver och LED-moduler? På mitt extrajobb i secondhand-butik brukar vi skänka gamla ljuskällor tillsammans med lampan. Vad jag minns har vi kvar MR11/GU4, men osäker på effekten.
38 svar · 6,2k läst
·
N
nyatider: [citat] Tack, ska begära en offert och se vad det kan kosta. Hälsningar
2 svar · 3,6k läst
·
M
Masthugg: Du kan nog lämna in den i en lampaffär, om du hittar nån som finns kvar. Annars kan nog en elektriker fixa det.
4 svar · 1,4k läst
P
Pärran: Jag skulle tippa på att det menas att den matningen går till centralen.
1 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Inte så lätt att få det att synas men det är en vinklad list innanför skenorna för glasluckorna: [bild] När man ser det framifrån så tänker man inte på vinkellisten. Led-listen är sen monterad diagonalt så att det lyser snett nedåt.
7 svar · 9,2k läst
·
M
mariala: [citat] Hur ser det ut när det är mörkt ute?
3 svar · 12,2k läst
·
J
Jonka84: [citat] Har fyra stycken på dimmer. Tre av dem styrs via Plejd vilket funkar bra.
17 svar · 15,9k läst
·
Fairlane
Fairlane: I mitt fall är det bara intressant med vitt ljus (~4000K) i nuläget, men klipp och klistra (ok, löda eller koppla med färdiga kopplingar) blir densamma. Jag ska kolla lite andra saker innan jag beställer saker, så att jag inte fastnar på något annat. Hur mycket värme avger en stripe, med säg 15W/m? Jag tänkte montera på en plastskiva av något slag om en kamrat kan skära till den,
9 svar · 5,1k läst
·
K
Kurtivan: Blir spännande se vad som felar
23 svar · 4,9k läst
·
Swethp
Swethp: [citat] Jag har fått två bilder av honom, kanske det kan hjälpa? Så här såg den ut innan, samma ska dit igen Vit - ut tänd Röd-Grön hallen tänd Svart- fas Ena bruna- fas? [bild] [bild] Andra bruna- ??
12 svar · 1,4k läst
·
useless
useless: Det låter bättre.
6 svar · 1,5k läst
·
E
etompau: Plejd CTR-01 matas med 230 V och har 0-10 V-utgång. Nexa har en 433-enhet, LDR-230, som också har 0-10 V-utgång. Passar dock ej i dosa.
5 svar · 2,9k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Jag har köpt flera på Amazon, från den här säljaren ... De brukar skicka från Danmark, så det har ibland gått över natten ..
2 svar · 1,7k läst
Müssli
Müssli: [citat] Du ska inte använda push-ingången alls. Det är fasen till drivdonet som ska styras så den orangea kabeln ska från styrningen på pucken till L på drivdonet. Blå är rätt kopplat.
3 svar · 4,8k läst
·
H
hempularen: Du behöver normalt inga intyg från någon för att försäkringsbolaget skall acceptera en ev. skada. Försäkringsbolaget kan välja att neka dig ersättning om ex. en brand beror på ett fel i anläggningen som du borde inse att det är fel. Om du har en elanläggning som du dels vet är fri från hempulad el, eller iallafall inte har någon anledning att tro att den är felaktigt utförd.
6 svar · 1,7k läst
jaegarn93
jaegarn93: [citat] Kom på att som det är nu kan jag ju inte ha nån puck vid 2 för det funkar väl inte utan nolla? Men det blev lyckat annars med den helt trådlösa plejd brytaren så blev det helt klart en förbättring Får kolla om det går att få fram en nolla till #3 så man kan styra den högra och vänstra delen av rummet från en och samma brytare
6 svar · 9,2k läst
B
Bullen68: [citat] såhär ser det ut bakom lysknapparna. Universal tryckdimmer står det på dimrarna.
4 svar · 1,9k läst
·
N
Nucky: Okej - Tack för svaren. Ska försöka se över ifall jag kan köpa LED lysrör och byta i dessa armaturer jag har utan att behöva göra något mer. De är ganska luftiga som ni ser på bild.
8 svar · 1,2k läst
·
U
Ullafur: Hej Byggahus, jag har flyttat in i ett hus med dimrar anpassade för glödtråds-/halogenlampor. Bla. har jag nedan kombinerade strömbrytare/dimmer (strömbrytare vänster, dimmer höger) där dimmer är trappkopplad mot annan dimmer (i det fallet brytare med impulsfjäder). Till min frågor: - Hur demonterar jag ”dubbelbrytaren”? - Är det möjligt att ersätta dosan bakom med tex.
0 svar · 1,3k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Det funkar utmärkt. Du måste bara lägga till den i appen och sedan kan du välja att dölja den i appen så används den bara som slav (typ förstärkare/förlängare). Finns det redan ett uttag som passar så blir en SPR-1 billigast och enklast.
8 svar · 3,3k läst
K
Kjell_G: Av en ren tillfällighet upptäckte jag att det funkade om en av ljuskällorna inte skruvades in till botten [bild]
7 svar · 1,6k läst
·
S
softsolid: Kan bekräfta att det fungerar bra nu när jag bytt hela armaturen... Även om jag tycker att det är onödigt dyrt att byta en hel armatur så snart en lampa går sönder, men det kan jag ju tycka...
3 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.