Hej! Funderar på att köpa led-lampa (E27) med inbyggd rörelsesensor, smidig lösning för förrådsutrymme tycker jag det verkar som. Fråga: sensorn styrs av mikrovågor står det, då drar den alltså ström hela tiden? Gissningsvis en försumbar mängd, men är det nån som vet hur mycket?

Vet inte hur mycket, Men det handlar om milliwatt.

Googlade, jag hade fel. Det är i storleksordningen 1W.

H
Om du tänker att ledlampan allt som allt drar 6W så blir det 52kWh på ett år, alltså ca 50 spänn på ett år. Tänk då att själva sensorn mest troligt bara är en liten del av lampan. Du behöver ha rätt många för att de ska spela någon roll i plånboken.

Handlar det om en enstaka lampa, så skall man kanske inte se sensorn ur sparsynpunkt, utan bekvämlighet att slippa tända/släcka.
Har du ex en 5w lampa, och glömmer släcka ibland. Säg att den lyser 200j i onödan per år. Då kommer din rörelsesensor som kan spara in dessa 200h att dra mer ström under året.
Men om alternativet är att lampan lyser dygnet runt så lönar sig sensorn efter 30 år eller så.

Ingen svarar ju på TS fråga.
Hur mycket den drar. Det va ingen fråga om priset

M Masunk skrev:
Hej! Funderar på att köpa led-lampa (E27) med inbyggd rörelsesensor, smidig lösning för förrådsutrymme tycker jag det verkar som. Fråga: sensorn styrs av mikrovågor står det, då drar den alltså ström hela tiden? Gissningsvis en försumbar mängd, men är det nån som vet hur mycket?
Som sagt, minimalt, knappt något alls, inte många öre varje månad, varför undrar du?

Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Ingen svarar ju på TS fråga.
Hur mycket den drar. Det va ingen fråga om priset
Det står inget i inlägg #3?

Tack för input! Att jag frågar är ren och skär nyfikenhet, stod ingen info om förbrukning i lampbutikerna. Och som sagts ovan, det handlar ju om bekvämlighet när man skaffar en sådan lampa.

Bara intressant att få veta hur folk tänker ibland, tack för svar.

Sensorn kan dra allt från 0.3-4w. Brukar alltid fråga vad den drar, eftersom jag inte gillar saker som drar massa energi i onödan.

Många säljare av armaturer fattar inte frågan, utan vet bara vad lampan drar när den är tänd.

Nu köper jag oftast inte en armatur utan 100-tals. Och då blir det lite mer intressant.

• Gilla
Masunk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.