3 114 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Drar rörelsesensor el?
Hej! Funderar på att köpa led-lampa (E27) med inbyggd rörelsesensor, smidig lösning för förrådsutrymme tycker jag det verkar som. Fråga: sensorn styrs av mikrovågor står det, då drar den alltså ström hela tiden? Gissningsvis en försumbar mängd, men är det nån som vet hur mycket?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Vet inte hur mycket, Men det handlar om milliwatt.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Googlade, jag hade fel. Det är i storleksordningen 1W.
Om du tänker att ledlampan allt som allt drar 6W så blir det 52kWh på ett år, alltså ca 50 spänn på ett år. Tänk då att själva sensorn mest troligt bara är en liten del av lampan. Du behöver ha rätt många för att de ska spela någon roll i plånboken.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Handlar det om en enstaka lampa, så skall man kanske inte se sensorn ur sparsynpunkt, utan bekvämlighet att slippa tända/släcka.
Har du ex en 5w lampa, och glömmer släcka ibland. Säg att den lyser 200j i onödan per år. Då kommer din rörelsesensor som kan spara in dessa 200h att dra mer ström under året.
Men om alternativet är att lampan lyser dygnet runt så lönar sig sensorn efter 30 år eller så.
Har du ex en 5w lampa, och glömmer släcka ibland. Säg att den lyser 200j i onödan per år. Då kommer din rörelsesensor som kan spara in dessa 200h att dra mer ström under året.
Men om alternativet är att lampan lyser dygnet runt så lönar sig sensorn efter 30 år eller så.
Som sagt, minimalt, knappt något alls, inte många öre varje månad, varför undrar du?M Masunk skrev:
Sensorn kan dra allt från 0.3-4w. Brukar alltid fråga vad den drar, eftersom jag inte gillar saker som drar massa energi i onödan.
Många säljare av armaturer fattar inte frågan, utan vet bara vad lampan drar när den är tänd.
Nu köper jag oftast inte en armatur utan 100-tals. Och då blir det lite mer intressant.
Många säljare av armaturer fattar inte frågan, utan vet bara vad lampan drar när den är tänd.
Nu köper jag oftast inte en armatur utan 100-tals. Och då blir det lite mer intressant.
Klicka här för att svara
