Hej!

Försöker få ljus i tillvaron. Ett spegelskåp (okänt märke ) Skåpet har en armatur som drivs med en trafo och uttag för 230v. Försöker koppla strömmen bara för att få igång lyset, men lyckas inte lista ut vad jag gör tokigt.

Som ses på bilderna så har jag tre kablar från vägg, jord, fas, å nolla. Trodde jag skulle få lyse genom att koppla in fas och nolla på motsvarande färger i vita kopplingspunkten/plint. (Vet inte riktigt vad den kallas) Men icke?! Å har provat att byta plats på kablarna (från vägg till kopplingspunkten). Ingen framgång...

Elanslutningar med jord, fas och nolla i ett öppet spegelskåp, inklusive en transformator och kopplingsplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet spegelskåp med synlig elektrisk installation, inklusive en transformator och en vit kopplingsplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte kunnig på el, men ändå frustrerande, så slänger ut en trevare så kanske någon vänlig själ har tips
 
Om du har kopplar fas till terminal 2 och neutral till N så ska det lysa. Om det inte lyser har du antingen ingen ström fram till skåpet eller trasig belysning.
 
B
Tycker det ser ut som att den vita kabeln som går till led-trafon inte är kopplad till matande fas?

Edit: samma som bo noterade.
 
Tack så mycket Bo, fanns tydligen en variant som jag inte provat. "man ska inte höll på ve d man int begrips e på" Men nu lyser det iallafall!!! Belyst spegel på badrumsvägg med tänd ljusstav ovanför och grönt sken längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.