Belysning
Sara Andersson: [citat] Tack! Jag provar det.
DjKool: Hej, Jag funderar på att beställa lite led spottar som tänder vid rörelse på olika delar av huset för att lysa upp. En sida är vår ingång, uppfart samt garage. Jag undrar hur man skall resonera då utanför uppfarten går en väg där våra grannar och vi kör ut från området, en del går där ibland och grannar på andra sidan. Skall man tänka om att sätta upp led spottar här som
useless: Det tråkiga svaret: Uttaget är jordat. Om inte kristallkronan är dubbelisolerad så behöver den byggas om innan den får anslutas där.
Pucco: Du måste också tänka på att man kopplar spotarna helt olika beroende på konstant ström eller konstant spänning. Här en bra förklaring (på engelska) hur man kopplar de olika varianterna,https://www.dmlights.com/help/lighting/what-is-serial-and-parallel-connection/ Du kan alltså koppla din Jolly på båda sätten beroende på hur du ställer in switcharna. Dock max 8 LED i serie vid
John-Daniel: Hej! Tänkte höra om någon har koll på om det finns andra tillverkare som använder samma typ av kontakt (stift/clip) som ikea har till sina ledlampor (mittled, irsta m.f.) det vill säga de som man kopplar in i deras trådfri driver. Någon som vet vad kopplingen heter? Min spontana gissning är att det är en ptenterad lösning men man vet ju aldrig. Tack på förhand!
sepani: [citat] jag löste det. Den mystiska metallbiten var för avlastning och sen var det vara att trycka i kabeln
snaggletooth: [citat] Bättre att du startar en egen tråd, blir väldigt off topic annars.
najks: Någon som vet var jag kan hitta infällbara och riktbara spotlights till altanen? Det enda jag kunde finna var någon från hide-a-lite för ca 4000kr per styck.. (rimligt?)
steve5432: Håller på med att planera belysning till vårat 28 kvadratmeter stora uterum som i princip blir som en utbyggnad ty vi ska ha det varmt året om. Taket är ett sadeltak som ser ut som ett ryggåstak. Jag vill inte krångla till det för mycket, så jag tänkte att man sätter två vanliga takdosor hyfsat nära ytterväggen. så man kan ha armaturer som hänger ner över matbord, soffbord eller
Tomtom79: [citat] Fördelen med stor spridning, tycker jag, är att man får ett mycket jämnt ljus i rummet. Smala strålar lyser ju bara upp rakt neråt eller vart man nu riktar dem. Nackdelen med stor spridning är att man inte kan försärka vissa inredningsdetaljer som man kanske vill. Ex kan ett par smala spottar över ett matbord ge fokus åt maten och matplatsen så att fokus på kringliggande
jarlh: Var kan man köpa ny lampa? Vanliga byggvaruhusen?
macgunde: [citat] ja det kan man men bör ej göras då de kan brännas pga för hög belastning. Det står även enbart av och på för dimbara ledlaster.
Christian2: Hej, Jag har ett garage på ca 21m2 som behöver ny belysning. Låg takhöjd 2,2m. Är ute efter en armatur som har möjlighet med anslutning ovanifrån då eldragningen är dold. Vad tror ni om fyra stycken av dessa? Airam Faro IP65 Industriarmatur LED 56W 4000K 5000lm. Eller har ni något annat tips som har anslutning ovanifrån som ger ett bra ljus?
BirgitS: [citat] Det står något om strömstyrkan 0,23 A - 0,8 A. Vet inte var det mäts men om 0,8 A ska motsvara 150 VA så motsvarar väl 0,23 A då 43 VA (W). Kan det vara så?
tensiden: Ser väl ut som det? Det lilla vredet är för att ställa känsligheten. Kan väl inte fungera så väl med all den smutsen på?
etompau: [citat] Ja det är bara ett estetiskt problem. Ev. lämnar den in helt och hållet. Tyvärr får man inte sällan dåliga prylar när man beställer från Kina. Billigt, men kräver underhåll. Kanske idé att köpa några extra spottar att ha som reserv.
Chrissss: [citat] Ja, speciellt plastdetaljerna. Blev verkligen förvånad när jag såg vad dessa lampor säljs för.
erik_1: [citat] Tack, det har alltid varit både skymning- och rörelsesensor så låter osannolikt. Men värt att kolla.
Sigward: [citat] Yes, 60 cm. Kanske får kolla på LED, men koppla om vågar jag mig nog inte på. Får nog bli en ny armatur i så fall.
Econchon: [citat] Jag har exakt samma diskbänks lysrör och det hjälpte mig att se inne i boxen. Det var litw svart att sticka hand in i luckan och byta glimtändaren utan att öppna boxen. Tack!
Neoneo: Hej! Har satt upp lampan nu och den funkar som den ska. Nej, det fanns inga märkningar eller klistermärkning förutom det som syns på bilden. Vet inte hur det är med detta forum och reklam så byter ut företagets namn från engelska till svenska så kan det inte bli fel. Pr hem fast på engelska dårå :) Mvh
baws: Update: PLejden byttes ut till en Plejd för LED. och det fungerar OK med IKEAs Ytberg.
J0n4s: [citat] Tack för länken. Frågan är om detta gäller även andra sätt att behandla plasten? Typ lägga i bad med såpavatten eller "retrobright" som det skrivs om.
Laplace: Tack Bo! Jag köpte sex nya spottar igår och problemet är löst. Jag tror att vatten tog sig in i drivdonet eftersom det är i ett badrum och inga övriga rum är påverkade. Det var skönt att få ditt tips innan jag betalade 700kr för nya spottar även om jag också hade samma tanke. trevlig söndag!
Fredrik K80: [citat] Jag måste opponera mig mot att du tog bort wagon. Den ska absolut vara med för att få en bättre skarv av faserna. Samma sak vid skarv med faserna på dimmer och samma när du vidarekopplar ett vägguttag(då även samma procedur med nolla och jord) En skarv som görs i en Wago är många ggr bättre än när du skarvar /vidarekopplar på dimmerns/strömbrytarens plintar
Josth: Det står "serie" på de gamla glimtändarna enligt bilden och då vet man att lysrören är seriekopplade och att armaturen/kopplingen måste modifieras till parallellkoppling istället.
etompau: Om det mot förmodan skulle bli problem så syns det direkt, då i form av blinkande/flimrande ljus pga för låg belastning av nätdel. Syns inte några sådana fenomen kommer grejorna att fungera, hur länge är omöjligt att uttala sig om.