Hej. Kopplar in belysning till nytt spegelskåp i badrummet. Tänkte göra det själv. Från väggen kommer som synes på bilden 4 sladdar (blå, brun, svart och gul-grön). Lamparmaturen har två (blå och brun).
Min fråga är helt enkelt hur jag ska koppla?
Tacksam för hjälp!
Min fråga är helt enkelt hur jag ska koppla?
Tacksam för hjälp!
Har du något att mäta med? Annars får du leta upp kopplingsdosa om det finns eller plocka ut strömbrytaren för att se vad som är inkopplat därS Simon A skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Min hypotes skulle vara att gulgrön är jord och blå nolla som standard. Sen har du troligen en tändtråd som styrs av strömbrytare och en fas så man kan koppla in ett skåp med uttag i som inte är kopplat till lampknappen.
Det är hypotesen, sen måste den verifieras.
Det är hypotesen, sen måste den verifieras.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det är en mycket god gissning, så god att den kanske inte ens behöver verifieras. Endast TS kan sin anläggning och vet historien här, i detta fall om det suttit ett skåp där tidigare som har fungerat elektriskt som förväntat, dvs styrning via en strömbrytare och kanske ett uttag som varit oberoende av strömbrytaren.
Ska det verifieras så försök inte mäta. Det går inte att mäta utan att ha förutfattade meningar om anläggning. Sluta upp med att rekommendera mätning om ni inte samtidigt ger en detaljerad mätprocedur!
Vad som också måste göras här är att isolera de enkelisolerade trådarna på bild. Man kan sätta en kopplingsdosa över rörutloppet och använda en kabel fram till skåpets anslutningsdosa. Eller så kan man trä en isolerslang över trådarna.
Ska det verifieras så försök inte mäta. Det går inte att mäta utan att ha förutfattade meningar om anläggning. Sluta upp med att rekommendera mätning om ni inte samtidigt ger en detaljerad mätprocedur!
Vad som också måste göras här är att isolera de enkelisolerade trådarna på bild. Man kan sätta en kopplingsdosa över rörutloppet och använda en kabel fram till skåpets anslutningsdosa. Eller så kan man trä en isolerslang över trådarna.
Klicka här för att svara