Vad är felaktigt i denna koppling?
 
  • Ett väggmonterat eluttag under installation med öppen kapsling och synliga kablar mot en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jorden är kopplad tillsammans med utgående fas. Det blir kortslutning.
Dessutom är inte dragavlastningen på rätt ställe. Och vem vet hur många andra fel det är? Då man inte vet vad som är kopplat i andra änden kan det ju vara hur många problem som helst

Ring en elektriker som kommer och ordnar upp saken.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Jorden är kopplad tillsammans med utgående fas. Det blir kortslutning.
Det har fungerat förut, med det gamla skymningsrelät. Sen sluta det fungera & jag kopplade på precis samma sätt som det satt förut. Tycker det ser ut som de finns 2 ”uttag” för jord? Men då flyttar jag alltså jorden ett steg nedåt?
 
R Riingen skrev:
Det har fungerat förut, med det gamla skymningsrelät. Sen sluta det fungera & jag kopplade på precis samma sätt som det satt förut. Tycker det ser ut som de finns 2 ”uttag” för jord? Men då flyttar jag alltså jorden ett steg nedåt?
Det finns inget uttag för jord. Pilla inte med el när du inte har en susning om vad du gör.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Dragavlastningen är även den felplacerad.
 
  • Gilla
Riingen och 1 till
  • Laddar…
Om nu det är en riktig jord så ska den inte anslutas alls.
Skrämmande inkoppling på det där.
 
  • Gilla
Riingen och 1 till
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Det finns inget uttag för jord. Pilla inte med el när du inte har en susning om vad du gör.
Hoppas det varit en elektriker som installerat det innan jag köpte huset. Men men, då var det inte rätt att koppla på samma sätt som det satt.
 
Lägg upp en bild på hur det var kopplat förut. Och vart den här kabeln går och hur det är kopplat där så kan du säkert få hjälp.
 
Verkar tyvärr som om du inte ska koppla det själv :(.
Har du tillgång till ett mätinstrument, så mät detta efter att ha tagit loss alla kablar :
1 mät svart - grön/gul ( troligen 230 V )
2 mät blå - svart ( troligen 230 V )
3 mät brun- grön/gul ( troligen nära 0 V )
4 mät blå- grön/gul ( troligen nära 0 V)
Om detta är de resultat du får, kan man gissa att grön/gul är skyddsjord,
svart är fas, brun är tändtråd och blå är nolla.
Koppla då fas till fas in ( pil in), nolla till noll in och tändtråd till fas ut ( pil ut). Skyddsjorden avslutas med en wago eller annat lämpligt avslut utan inkoppling.
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Verkar tyvärr som om du inte ska koppla det själv :(.
Har du tillgång till ett mätinstrument, så mät detta efter att ha tagit loss alla kablar :
1 mät svart - grön/gul ( troligen 230 V )
2 mät blå - svart ( troligen 230 V )
3 mät brun- grön/gul ( troligen nära 0 V )
4 mät blå- grön/gul ( troligen nära 0 V)
Om detta är de resultat du får, kan man gissa att grön/gul är skyddsjord,
svart är fas, brun är tandtråd och blå är nolla.
Koppla då fas till fas in, nolla till noll in och tändtråd till fas ut ( pil ut).
Har kopplat precis som det satt innan. Kopplingen sitter ej kvar så som på bilden, har tagit bort skymningsrelät och tejpat trådarna.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Verkar tyvärr som om du inte ska koppla det själv :(.
Har du tillgång till ett mätinstrument, så mät detta efter att ha tagit loss alla kablar :
1 mät svart - grön/gul ( troligen 230 V )
2 mät blå - svart ( troligen 230 V )
3 mät brun- grön/gul ( troligen nära 0 V )
4 mät blå- grön/gul ( troligen nära 0 V)
Om detta är de resultat du får, kan man gissa att grön/gul är skyddsjord,
svart är fas, brun är tandtråd och blå är nolla.
Koppla då fas till fas in, nolla till noll in och tändtråd till fas ut ( pil ut).
Var nyfiken på varför det har funkat men inte funkade när jag bytte skymningsrelä.
 
R Riingen skrev:
Har kopplat precis som det satt innan. Kopplingen sitter ej kvar så som på bilden, har tagit bort skymningsrelät och tejpat trådarna.
Om då den gamla enheten är lika den nya, så finns det STORA problem, som bör utredas!
Hur har du tejpat trådarna? Bara isolerat dem separat eller kopplat ihop någon/några ?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R Riingen skrev:
Har kopplat precis som det satt innan. Kopplingen sitter ej kvar så som på bilden, har tagit bort skymningsrelät och tejpat trådarna.
Vad menar du med "precis som det satt innan"?. Du får nog visa.

Är det exakt samma modell på skymningsrelät?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om då den gamla enheten är lika den nya, så finns det STORA problem, som bör utredas!
Hur har du tejpat trådarna? Bara isolerat dem separat eller kopplat ihop någon/några ?
Har isolerat dem separat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.