Jorden är kopplad tillsammans med utgående fas. Det blir kortslutning.
Dessutom är inte dragavlastningen på rätt ställe. Och vem vet hur många andra fel det är? Då man inte vet vad som är kopplat i andra änden kan det ju vara hur många problem som helst
Ring en elektriker som kommer och ordnar upp saken.
Dessutom är inte dragavlastningen på rätt ställe. Och vem vet hur många andra fel det är? Då man inte vet vad som är kopplat i andra änden kan det ju vara hur många problem som helst
Ring en elektriker som kommer och ordnar upp saken.
Det har fungerat förut, med det gamla skymningsrelät. Sen sluta det fungera & jag kopplade på precis samma sätt som det satt förut. Tycker det ser ut som de finns 2 ”uttag” för jord? Men då flyttar jag alltså jorden ett steg nedåt?D dennis_f skrev:
Det finns inget uttag för jord. Pilla inte med el när du inte har en susning om vad du gör.R Riingen skrev:
Verkar tyvärr som om du inte ska koppla det själv
.
Har du tillgång till ett mätinstrument, så mät detta efter att ha tagit loss alla kablar :
1 mät svart - grön/gul ( troligen 230 V )
2 mät blå - svart ( troligen 230 V )
3 mät brun- grön/gul ( troligen nära 0 V )
4 mät blå- grön/gul ( troligen nära 0 V)
Om detta är de resultat du får, kan man gissa att grön/gul är skyddsjord,
svart är fas, brun är tändtråd och blå är nolla.
Koppla då fas till fas in ( pil in), nolla till noll in och tändtråd till fas ut ( pil ut). Skyddsjorden avslutas med en wago eller annat lämpligt avslut utan inkoppling.
Har du tillgång till ett mätinstrument, så mät detta efter att ha tagit loss alla kablar :
1 mät svart - grön/gul ( troligen 230 V )
2 mät blå - svart ( troligen 230 V )
3 mät brun- grön/gul ( troligen nära 0 V )
4 mät blå- grön/gul ( troligen nära 0 V)
Om detta är de resultat du får, kan man gissa att grön/gul är skyddsjord,
svart är fas, brun är tändtråd och blå är nolla.
Koppla då fas till fas in ( pil in), nolla till noll in och tändtråd till fas ut ( pil ut). Skyddsjorden avslutas med en wago eller annat lämpligt avslut utan inkoppling.
Redigerat:
Har kopplat precis som det satt innan. Kopplingen sitter ej kvar så som på bilden, har tagit bort skymningsrelät och tejpat trådarna.HasseTeknik skrev:
Verkar tyvärr som om du inte ska koppla det själv.
Har du tillgång till ett mätinstrument, så mät detta efter att ha tagit loss alla kablar :
1 mät svart - grön/gul ( troligen 230 V )
2 mät blå - svart ( troligen 230 V )
3 mät brun- grön/gul ( troligen nära 0 V )
4 mät blå- grön/gul ( troligen nära 0 V)
Om detta är de resultat du får, kan man gissa att grön/gul är skyddsjord,
svart är fas, brun är tandtråd och blå är nolla.
Koppla då fas till fas in, nolla till noll in och tändtråd till fas ut ( pil ut).
Var nyfiken på varför det har funkat men inte funkade när jag bytte skymningsrelä.HasseTeknik skrev:
Verkar tyvärr som om du inte ska koppla det själv.
Har du tillgång till ett mätinstrument, så mät detta efter att ha tagit loss alla kablar :
1 mät svart - grön/gul ( troligen 230 V )
2 mät blå - svart ( troligen 230 V )
3 mät brun- grön/gul ( troligen nära 0 V )
4 mät blå- grön/gul ( troligen nära 0 V)
Om detta är de resultat du får, kan man gissa att grön/gul är skyddsjord,
svart är fas, brun är tandtråd och blå är nolla.
Koppla då fas till fas in, nolla till noll in och tändtråd till fas ut ( pil ut).
Om då den gamla enheten är lika den nya, så finns det STORA problem, som bör utredas!R Riingen skrev:
Hur har du tejpat trådarna? Bara isolerat dem separat eller kopplat ihop någon/några ?
Klicka här för att svara
