D
Tänkte ta tag i en gammal tråd, vill ersätta GU5.3 ljuskällor i spottar med LED men haft svårt hitta sådana med smalare strålvinkel. Nu ser jag att det verkar finnas sådana i konstantströmsutförande, de jag hittat är iofs väldigt dyra, men det är oklart för mig vad man egentligen ska köpa och vad det medför för för och nackdelar.

Ska man köra på konstantström, ....eller konstantspänning.. eller inget av dessa och köra på vanliga 12V ersättningsljuskällor?

Fördelen med konstant ström, är att det blir "närmast naturen". Lysdioden som sådan, alltså den komponent som lyser i en LED armatur. Den drivs alltid av konstant ström. Så alla lampor, ljuskällor osv som drivs med 12V, 230V osv, innehåller en driver som skapar konstant ström av det den matas med. Den drivern kan vara av lite olika kvalitet, och därmed vara mer eller mindre kompatibel med dimmers och ev. 12V transformatorer som man sätter före.

Väljer man en konstantström driver med inbyggd dimmer (och konstantström LED) så får man ett system som bör vara helt fritt från kompatibilitetsproblem.

Men behåller du armaturer som är avsedda för ex. 12V, så bör man nog välja ljuskällor för det också. Det kan bli alla möjliga missförstånd i framtiden om du sätter ljuskällor avsedda för konstantström i en armatur avsedd för 12V halogen. Nästa gång någon byter ljuskällan, är nog sannolikheten att det blir fel nära 100% i så fall.

D
H hempularen skrev:
Fördelen med konstant ström, är att det blir "närmast naturen". Lysdioden som sådan, alltså den komponent som lyser i en LED armatur. Den drivs alltid av konstant ström. Så alla lampor, ljuskällor osv som drivs med 12V, 230V osv, innehåller en driver som skapar konstant ström av det den matas med. Den drivern kan vara av lite olika kvalitet, och därmed vara mer eller mindre kompatibel med dimmers och ev. 12V transformatorer som man sätter före.

Väljer man en konstantström driver med inbyggd dimmer (och konstantström LED) så får man ett system som bör vara helt fritt från kompatibilitetsproblem.

Men behåller du armaturer som är avsedda för ex. 12V, så bör man nog välja ljuskällor för det också. Det kan bli alla möjliga missförstånd i framtiden om du sätter ljuskällor avsedda för konstantström i en armatur avsedd för 12V halogen. Nästa gång någon byter ljuskällan, är nog sannolikheten att det blir fel nära 100% i så fall.
Det var en bra synpunkt, som samtidigt är lite deppig. Mitt problem är att jag vill byta halogen till LED, ett av skälen är jag vill ha lite mer ljus, såna ljuskällor är det gott om, om man då inte behöver 24 grader eller smalare strålvinkel, då verkar det med en gång bli svårare.

Jag hittade detta i konstantströmsvarianten och det var en stor anledning till tankarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.