10 481 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Billiga och STARKA lågenergilampor, vart?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Nej dom går inte att ha i en metalhalogen armatur utan att man tar bort elektroniken i den först.
Dom syftade nog på att dom ska ersätta kvicksilver lampor när dom blir förbjuda.
379 kr tycker jag är ett rövar pris för en lampa
Dom syftade nog på att dom ska ersätta kvicksilver lampor när dom blir förbjuda.
379 kr tycker jag är ett rövar pris för en lampa
Undrar bara vart du hittade armaturer med högtrycks natrium för 250kr st? Skulle passa perfekt utanför garaget men oftast är de bara för dyra.Göran.W skrev:Den där armaturen från feltema har jag provat dock utan rörelse vakt.
Den lös dåligt
Blå aktigt ljus
Första lys dioden gav upp efter några månader och efter 1 år var den helt kass och då lös den ändå bara natte tid.
Metalhalogen ger nästan lika mycket ljus per watt som en låg energi lampa.
Mitt val blev högtrycks natrium för jag tycker det gul aktiga ljus är mysigt och dessutom ger dom ännu mer ljus per watt än metalhalogen.
Satte i en SON-T PIA Plus 400W som ger 56500 lumen :wow: färg tempen är 2800k så det är ungefär som ett stearin ljus eller rättare sagt 56500 stycken
Dom byter ut mycket kvicksilver armaturer nu längs vägarna så man kanske kan få tag i någon sådan.
Själv hittade jag dessa med högtrycks natrium för 250kr st
Tacksam för all hjälp
Den här tror jag inte är så tokig.
http://www.jula.se/metallhalogenstralkastare-150-w-ip65-427578
Finns även i 150W version på Jula.
Men sätt inte en metallhalogen där det tänds och släcks mycket, typ till rörelsesensor.
Dels har dom en rätt rejäl uppvärmingstid innan ljuset har nått full styrka.
Sen tar lampan rätt snabbt slut också.
http://www.jula.se/metallhalogenstralkastare-150-w-ip65-427578
Finns även i 150W version på Jula.
Men sätt inte en metallhalogen där det tänds och släcks mycket, typ till rörelsesensor.
Dels har dom en rätt rejäl uppvärmingstid innan ljuset har nått full styrka.
Sen tar lampan rätt snabbt slut också.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag hittade mina på Blocket.spikad skrev:
Man kan kanske kontakta någon som jobbar på Svevia eller vad dom nu heter som sköter gatu belysningen för dom byter ut mycket armaturer nu iom kvicksilver lampor snart blir förbjudna och då byter dom alla på gatan även dom med natrium lampa.
Dock brukar dom som sitter i gatu belysningar ha lampor med 2000 kelvin och det är väldigt gult ljus.
Jag har 70W-varianten av den. Den tänds/släcks med skymningsrelä-timer. Den lyser riktigt bra. Tidigare hade jag en 150W halogenstrålkastare med rörelsesensor. Metallhalogenlampan ger avsevärt mycket mer ljus, motsvarar nog snarare 350-400W halogen.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara