Belysning
hempularen: Jag tolkar det som att TS flyttar en lampa från den armatur där dimningen fungerar, till lampan där dimningen inte fungerar. Eftersom det då fortfarande inte blir dimmat, så kan man sluta sig till att felet inte ligger i ljuskällan. Om vi då gissar att det INTE är 230V lampor, för i så fall finns inget mellan dimmern och lampan. Då kan vi anta att det är 12V LED lampor. Alternativet
mexitegel: Till att börja med så är ju sensorn märkt 24V och inte 12V ? Vilka färger du ska använda är helt omöjligt att svara på eftersom vi inte vet hur det är kopplat i andra änden. MEN med en multimeter kan du troligen lista ut vilka trådar som är matningen (som då ju ska vara 24 V och det ser ut som att det inte spelar någon roll hur du vänder de kablarna). Matningen ska alltså sitta
Patrik_Hed: Svårt med spottar utanpåliggande. Jag håller för tillfället på med ett jobb där jag tänkt testa montera en aluminiumprofil mitt i taket och montera en LED-strip i. 3 meter lång. Det kanske kan vara något i ditt fall också. Det skulle ju bli mycket snyggare, tror jag. http://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Ljus-i-meter/Tillbehor/Profil_Lean/1511692-2192145.html?variantId=2192136#
Müssli: Då hade det ju varit bättre om de sa att de inte ville ha jobbet... 40 000 kr är vansinnigt mycket för det jobbet.
tommysv: [citat] Hej Jag vill byta ut mina nio 20w halogen spottar GU5,3 till LED men har svårt att hitta bra LED ljus som motsvarar halogen. Vilka LED lampor valde du, typ Kelvin, lumen styrka, blev du nöjd?
InsidersUnited: Och om du följer samma monteringsanvisning så står det att du bara får använda lågenergilampor. Sätter du i en starkare så går en säkring i armaturen... Läs hela om du nu ska läsa.
Snailman: [citat] Ungefär dubbla priset mot aliexpress
Bo.Siltberg: Någon som har Ikea ledsjö och provat en dimmer? Fungerar det? Vilken modell på dimmer i så fall? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60191365/ [bild]
byggarebo2: Någon som vet om julas downlight 3 pack 179:- är dimbara?
tig3r: Hej Har inget råd att dela, däremot tänkte jag köra på samma setup som dig i mitt garage och har funderat lite på dessa placeringar jag med. Mitt garaget är 11500x8200, tror att belysningen kommer duga bra. Just över min arbetsbänk kommer jag montera en vägghylla och under hyllan kommer jag sätta ett eget lysrör i en armatur som inte bländar, denna blir nära vägg för att inte
Demmpa: [citat] Nja, vissa switchade transformator (till tex halogenbelysning) behöver en minimibelastning för att starta upp.
greenteng: [citat] Ok, Nej lampetterna är inte jordade men de sitter heller inte monterat i ett jordat rum. Har fortfarande ojordat här hemma. Angående kronan så är den ombyggd med 3-ledar kabel. Alla socklar är jordade i kronan via jordkabeln, även kedjan och kupan, som sen i sin tur går till jord i uttaget i taket. Men det kanske inte är ok ändå? Mätte motståndet till ca 0,78 Ohm genom
Müssli: Hide-a-Lite har en rätt bra sökfunktion, här finns deras downlights med håltagning i en fallande lista. Kanske hittar du något där?
bygga_bo: Om du väjer en ljuskälla med lite större spridningsvinkel borde det inte vara något problem att få hyfsat med ljus på fasaden. 36 graders spridning är väl mer eller mindre att betrakta som "standard", men det finns även GU10 med tex 60 graders spridning (eller ännu mer för den delen). Jag smällde ihop en snabbskiss för att visa det hela. I bilden är väggen (blå) ca 3 m hög och
Stefan1972: du måste ju såklart ha rätt glimtändare. Man kan inte prova sig fram. Även om man såklart kan tycka att endera borde fungera. Det kan ju vara nåt annat fel.
ZNK: Hej Har sökt men inte hittat efter en vägglampa med an lampa och lampskärm över och en ledad riktad lampa nertill. Dessa finns men att hitta dem med dimmer verkar omöjligt, någon som stött på det hojta gärna till. Med vänlig hälsning,
Music Man: Nu är dom monterade. Blev riktigt imponerad, även elektrikerna blev det. 👍
Bödde: Stort tack Demmpa! Mycket bra uppslag, av dessa ska vi nog kunna hitta något bra!
GoForIt: [citat] Du hittar den inte hos de vanliga inköpsställena i alla fall. Lyckas du hitta lampor, och kan behålla kablaget, så tror jag du åker på att byta både trafos och dimmers.
kungkeno: tjena! såg att du fått tag i byhattar, grymt! har du nått tips om vart man kan hitta dom, så otroligt fina... du har ingen över? tack på förhand /johan
Bo.Siltberg: Nej jag kan tyvärr inte peka på en dimmer som jag vet fungerar, och eftersom Ikeas fabrikat troligen ändras en gång i halvåret så är det utsiktslöst att ens försöka leta efter en som fungerar idag. Du kan chansa och ha tur, eller lite otur att dimmern surrar lite, eller mycket otur att det blinkar och flimrar. Jag tror dock att chanserna för att lyckas ökar med tiden, men det är
Mattias_Jo1: Classe har en variant. Finns bild på hur det skulle kunna se ut i länken. http://m.clasohlson.com/se/Downlight-takfotsbelysning/Pr363921000
schwede: Japp, mätte, byglade och kopplade in. Inga skador på person el egendom.
schwede: När vi öppnade upp i nock på OV (3,70m) satte vi många vinklingsbara spotar i en "nockbräda". Enkel installation som går att göra och även ändra i efterhand. Ger bra spridning tack vare höjden. I efterhand ångrar vi nog bara att vi missade uttag över hanabanden för att kunna sätta uppåtriktade LED-lister.
hempularen: Hur säker är du på att Dimmern blev rätt inkopplad när du bytte? Det mest sannolika är att dimmern gick sönder, du har bytt den. Men den kan ha blivit felkopplad vid bytet. Exakt hur mätte du när du konstaterade att det finns spänning i takuttaget? OM det verkligen är rätt så långt, så skulle jag gissa på en dålig koppling i den där sockerbiten. Det är rätt osannolikt att en
Modig: Jag fick upp en sådan träff i går, men tänkte att sådan belysning kanske är riktad för mycket inåt/"för kort". Men det kanske funkar. Ska kolla, tack!
LinusK: Tack för den inputen. Jag har planer på att köra rad 1 o 3 på en knapp och raden över köksön på en. Absolut skall dem vara dimbara. Jag har räknat mig fram till att raden över bänken kommer hamna på ca 45-55 från väggen. Skivan är 59 djup och fläkten sticker ut ca 45 och ev överskåp ca 35 så tror att det skulle kunna bli en bra kompromiss.