Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De har nog inget standardiserat namn.
Varje tillverkarare har kanske sin egen "standard".
De är ju bara avsedda för lågvolt, 12V,
och där är man väl fri att göra i stort sett vad som helst.
Varje tillverkarare har kanske sin egen "standard".
De är ju bara avsedda för lågvolt, 12V,
och där är man väl fri att göra i stort sett vad som helst.
Det finns ju en uppsjö leverantörer som använder dem. Jag har några LED slingor för jule-ljus med likadan kontakt.
Tänkte dra en del mindre led spotlights och "deck-lights" och behöver koppla allt (och förbereda jule-ljusen samtidigt) så lite extra kontakter att lägga på markkabel vore bra...
Får köpa någon extra sladd och klippa lite annars...
Tänkte dra en del mindre led spotlights och "deck-lights" och behöver koppla allt (och förbereda jule-ljusen samtidigt) så lite extra kontakter att lägga på markkabel vore bra...
Får köpa någon extra sladd och klippa lite annars...
Själva kontakten är en tvåpolig DIN-kontakt för högtalare, den är dock mycket vanlig i denna applikation. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt
Lösa kontakter finns men inte i det täta utförandet som du behöver. För att få dem täta behöver de nog vara gjutna på sladden.
Lösa kontakter finns men inte i det täta utförandet som du behöver. För att få dem täta behöver de nog vara gjutna på sladden.
På 2:04 här ser man kopplingen tydligt : https://youtu.be/oWInm8HsSLo
Det är runda stift med en avfasad kant i hålet.
Det är runda stift med en avfasad kant i hålet.
Åhå.... jag skyller på dålig bild och det faktum att alla mina motsvarande kontakter är just DIN-kontakter.
Dock kvarstår problemet att få kontakterna täta. Det tror jag bara går om kontakten är gjuten, så lösningen är nog att köpa och slakta några förlängningssladdar.
Vad är det för märke?
Dock kvarstår problemet att få kontakterna täta. Det tror jag bara går om kontakten är gjuten, så lösningen är nog att köpa och slakta några förlängningssladdar.
Vad är det för märke?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag har två 230V ljusslingor med sådana kontakter, om jag kommer ihåg så kan jag ta kort på dom när jag kommer hem ikväll, den ena slingan är en utbyggbar från Konstsmide (om jag kommer ihåg rätt), den är inköpt för mer än tio år sedan.
Det är väl en transformator du har 230V på och sen är slingan 12V. Det är väl en "klump" du stoppar i uttaget och sen finns en koppling på den?Demmpa skrev:
Jag har också någon konstsmide slinga men min har ett platt stift och ett smalt runt så den slingan har inte likadan kontakt som de här som har två runda stift.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
På beskrivningen i Anders07's länk står det klart och tydligt
PS
Visst är det 0 - 50 volt som betraktas som "ofarlig" spänning?
Jag skulle inte skicka 230 V genom den i alla fall.
PS
Visst är det 0 - 50 volt som betraktas som "ofarlig" spänning?
Redigerat: