Skulle gärna vilja ha synpunkter på hur man bäst placerar ytterbelysning runt huset. Jag gillar inte att det är becksvart den mörka årstiden, men det måste ju samtidigt vara lite lagom med belysning.

Jag har tänkt att styra framsidan och baksidan separat. Båda förses med varsin uppsättning: Ljusrelä, timer, rörelsevakt och strömbrytare. Jag vill ha automatik som håller tänt på kvällen och på morgonen, förutsatt att det är mörkt ute. På natten får det vara helt släckt, men rörelsevakterna tänder några minuter. Med strömbrytare inne kan man tända oavsett tid på dygnet.

Jag har markerat med gula ringar i bilderna var armaturer skulle kunna sitta. På väggarna tänker jag mig ganska svagt lysande nedåtriktade, typ: http://www.bauhaus.se/scorpius-vagglampa-e14.html

Det är ett djupt prång vid garageporten som behöver lysas upp. Där tänker jag mig 2-3 downligths. Hittar dock inga lämpliga sådana som kan sättas i ett betongtak utomhus. Tar gärna emot tips!

Det hade varit trevligt med en liten stolplykta till vänster om den parkerade bilen. Bra när man ska sätta i motorvärmarkabeln! Typ en sån här: http://www.bauhaus.se/kurt-pollare.html

Jag är tacksam för alla råd och tips!

Tvåvåningshus med markerade förslag på placering av ytterbelysning med gula ringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag finns endast en lampa intill entrédörren

Enhusfasad med gula ringar som markerar föreslagna platser för ytterbelysning.
Skapa konto

Idag finns endast en lampa till vänster om altandörren

J
Dina önskemål om styrning och automation av belysningen är rätt höga så lägg in en väl tilltagen post i din budget för detta.
Sen lite reflektioner: stolpe vid p-plats bör stå så att den ej blir påkörd. Tänk också på att sätta riktigt täta alternativt riktigt otäta armaturer ute, jag har råkat ut för att de blir helt fulla av mygg och knott och att alla myggliken isolerar så passa att ljuskällan tappar kapacitet och livstid pga. värmen. Så i mitt fall sitter det IKEAS badrumsplafond, billig och bra att ha i ett betongtak.

För styrningen har jag tänkt använda en Tellstick (som jag redan har). Då räcker det med två Nexa utomhus rörelsevakter och två Nexa-puckar att sätta bakom strömbrytarna. Kostnad i material blir någon tusenlapp, plus att elektrikern får dra fram nolla till brytarna.

Ska även lägga ny asfalt och sätta en trottoarkant, så den bör skydda stolpen för påkörning.

Redigerat:
Den mesta belysningen är ju på huset vilket i o fs inte är fel, men jag skulle nog sätta mer belysning en bit ifrån huset - i alla fall på trädgårdssidan. T ex på uthuset eller en stolpe eller två i den mörka delen av trädgården. En hörnlampa till vänster över altanen?

Hur är entrén till huset? Via garageuppfarten eller genom häcken? Om det är via garageuppfarten kanske ett par pollare i rabatten skulle vara fint och välkomnande.

Krillek: Belysning i trädgården har jag också funderat på, men det får nog i så fall bli steg 2. Jag tror det är bra att börja med att sätta belysning på huset, så ser man sen vilka delar av trädgården som behöver ljus. Men jag håller med om att en lampa på uthuset skulle vara trevligt!

Utanför garageporten skulle jag som sagt vilja ha nedåtriktade spotar. Badrumsplafond tror jag inte riktigt på. Jag vill ha något åt det här hållet. Hittar dock inga lämpliga armaturer, allt verkar vara gjort för infällnad.

http://www.hidealite.se/Archive/ProductImages/images/bigimg/7451350e2.jpg

• Extern belysning på ett hus i skymning med nedåtriktade spotar över garageport och entré.
    Skapa konto
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Inga downlights som går att sätta i ett betongtak där, vad jag kan se?

"För inomhusbruk" - den blir nog skabbig utomhus. En ledlist istället kanske? Bygger inte så mycket i höjdled. Möjligen en L-skena framför för att förhindra bländning.

Jag har på mitt hus mer diffus belysning. jag har på flera ställen ljusslangar som ligger bakom en L-list så att de bara lyser där man går och en bit upp på fasaden. Sedan har jag spottar under takfoten där jag bara har en våning (har suterränghus jag också) och på suterrängvåningen har jag lagt en ljusslang under panelens underkant för att ge ett allmänt ljus som sprider sig.

Till saken hör att jag bor där inga gatlyktor finns, vilket gör att man inte vill hamer ljus än nödvändigt i trädgården så att man inte förstör mörkerseendet...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
gbgustaf skrev:
Krillek: Belysning i trädgården har jag också funderat på, men det får nog i så fall bli steg 2. Jag tror det är bra att börja med att sätta belysning på huset, så ser man sen vilka delar av trädgården som behöver ljus. Men jag håller med om att en lampa på uthuset skulle vara trevligt!
Det kan nog vara lite tvärtom, om man lyser upp t ex garagedörren väldigt starkt så kommer man att tycka att allt annat blir väldigt mörkt och det känns lätt som att det kan stå någon och lurpassa på en bakom hörnet eller bakom en buske och då tror man att man måste lysa upp allt annat mycket också, vilket slutar med att hela tomten blir så upplyst att det liknar strålkastare. Tänker man på helheten från början kan man se till att allt blir lagom upplyst överallt t ex kan ljusspridande pollare längs gångvägen och ute i trädgården eller ett flertal svagare spridande väggbelysningar) lysa upp trädgården lite lagom, lysa upp så man ser om det ligger någon pinne/leksak på gångvägen och lysa upp dörrar tillräckligt för att man ska hitta nyckelhålen. När man väl har en sån allmän belysning kan man se om man behöver ytterligare punktbelysning, t ex om det behövs lite extra belysning just ovanför nyckelhålet.

Inomhus sätter man ju spottar utspridda i taket för att få allmänbelysning och inte enstaka starka spottar som lyser upp dörrar bara.

Redigerat:
I min jakt på downlights som går att sätta i ett betongtak hittade jag de här små fina:

https://www.elgrossisten.se/spot-mini-ip44-led-alu-6393

Hoppas de ger okej ljus, trots att de är så små.

De har en distansring som gör att de kan sitta antingen utanpåliggande eller infällt. Sen vid närmare eftertanke insåg jag att jag har en plåt i taket precis utanför garageporten, och under den plåten finns två parallella träreglar med ett litet mellanrum. Det får bli några små hål i den plåten, och infällda spottar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.