Hej har hjälpt svärfar med lite downlights i hallen. Köpt 6 st Malmbergs MD-99 5w (art.nr
9974091), har sedan Malmbergs driver (art.nr 99 741 54) på Malmbergs tabell går att läsa att man kan ha 1-7 av mina spottar på den drivern. stallt in den på 500mA med microbrytarna.

Nu till problemet: Jag fick igång dom o kunde dimra dom men när jag dimra upp på Max så slockna alla spottar. När jag försökte tända igen så blinka det till. Sen ingenting. Nu är alla spottar släckta. Mätt o fått ut spänning från drivern. Vad kan ha hänt? Några idéer?

tommib
Något internt överspänningsskydd kan ha gått in och behöver återställas. Prova att koppla loss den från matningsspänningen och låt den vara några minuter.

Hur har du mätt? Du kan inte mäta rakt på terminalerna med en multimeter eftersom det är ett konstantströmsdon. Du måste mäta över en last. Om du inte gör det kommer drivdonet uppfatta strömmen som för låg och försöka öka den tills den interna skyddselektroniken slår till.

Hur dimmade du? Push-dim eller 1-10V?

Har du ett annat drivdon att testa med? Andra spottar?

Mätte i och för sig utan last och med last. Push-dimmer använder jag. Testade med en extra lampa vi hade. Den lös lite o sen slockna. Får inte igång den igen. Haft den spänningslös en längre tid. Fungerar ej. Ska ha en annan driver jag kan testa med

Har du kopplat push-dimmern rätt? Har du kopplat ledarna rätt polvända i serie?
/
M

Med risk för att ha missuppfattat allt. I inlägg #3 skriver du att du dimrar med push-dimmer. Du har väl inte en push-dimmer kopplad till drivdonet?
Det där drivdonet ska styras med en återfjädrande tryckknapp.
Om du nu har kopplat en push-dimmer innan drivdonet så ta bort denna så funkar det säkert..

Jag som var otydligt. Återfjädrande knapp har jag. Funktionen som en Pusjkin-medaljen. Japp allt kopplat rätt. Lös och gick o dimra tills vi dimra Max, då slockna allt o sluta funka helt. Alla downlights är kopplade i serie med färdiga förgreningar

tommib
Det låter som överbelastning. Kanske fel på drivdonet? Svårt att se att det skulle vara något annat.

För övrigt en episk autocorrect som gör att jag undrar vad din telefon egentligen ser för texter :)
Pusjkin-medaljen istället för push-dim, fantastiskt.

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.