Belysning
Dracula: [citat] Damen på kundtjänst som enligt henne har jobbat på belysningen hade inte hört talas om att kunder upplevt det du upplever, inte en enda. Jag antar o hoppas att ikea har ett så pass utvecklat supportsystem att folk på kundtjänst(oavsett deras personliga kunskaper) har data framför sig om det finns avvikande kundnöjdhet om en produkt. Om inte, så får man ta supporten med en
sam820921: På clas ohlson hemsida har flera personer ställt samma fråga som mig om tracklight systemet. Dom säger klart och tydligt att det är möjligt att dimma 230V Led med led dimmer. Dom refererar även till clasohlsons egna LED dimmer med dimbara LED lampor. Så det ska gå. Tittade på schneiders dimmerguide. Den aktuella led lampan är kompatibel aktuellt dimmer. :thumbup: Jag får helt enkelt
Bo.Siltberg: Jag har inga svar, kan bara gissa. Visst kan åskan vara en faktor. Den gillar långa ledningar, men om antingen LED-slingan eller nätmatningen skulle fungera som en antenn i praktiken törs jag inte säga. Samtidigt är det uppenbart något fel då du förbrukar ett onormalt antal, och nu troligen också råkat ut för en trasig lampa. Det är ju seriekopplat så avbrott i en LED släcker
bozze4evigt: [bild] LED 3x1w spotlights. 6000k Kör även dessa på dimmer då de blir aningen starka på full effekt
logic: Många på Byggahus använder Hide a lite - Det är väldigt prisvärda produkter. De nämns flitigt i många trådar, sök och du skall finna svar!
GK100: Med de rören ska du inte ha någon reaktor, normalt om man ersätter med LED kopplar man förbi eller tar bort den samtidigt ska glimtändaren bytas mot en som förbikopplar hållaren. Detta för byte i armaturer med singelkopplade rör i original. I ditt fall är det säkert enklast och bäst att koppla om istället så du får det som krävs för nya driften och ingen modd av befintliga nu
kimmo_thn: totalkostnaden för elektrikern slutade på 9415kr arbete, bil kostnader, material (Kabel, clips, spottar 3st, astrour, 5st kopplingsboxar) Kostnad för det andra: 13st Konstsmide Modena vägglykta upp/ned GU10. 7512-250. Vit/transparent lackad aluminium 249kr/st = 3237kr 26st Led gu10 ljuskällor 3,3W Biltema 32,90kr/st = 855,40kr 3st Led gu10 Ljuskällor 4W 44,90kr/st = 134,70kr 1st Hager
husisen: [citat] Upptäckte vid kvällstid att dimmern faktiskt går lägre nu tack vare din info om att justera min nivån. :thumbup: Den verkade inte ligga i botten helt enkelt. Så nu struntar vi att köpa ny dimmer. Hide-a-lite har ju också själva rekommenderat denna dimmer till våra spottar.
f91jsw: Börja med den här tråden (varför är den inte klistrad förresten?): https://www.byggahus.se/forum/belysning/260144-dimmertraden-tekniken-bakom-en-lyckad-dimring.html Min erfarenhet är att det bästa är att köpa en dimmer från en av de kända tillverkarna som är avsedd för just 230V LED. Men inte ens det är någon garanti. Antalet lampor som ska dimmas kan också spela in, även om man
Allmänobildad: https://www.storel.se/sto/rootCategory/Belysning-(70-83)/74---Spotlights-downlights-kontaktskenor/Downlights-LED/LED-Medium-3-11W/ZEBRA-DOWNL-MÖB-TILT-3,5W-27K/p/7462291 22mm infällnadsdjup, mycket tunnare än så blir det nog inte.
Anonymiserad 159024: [citat] Fungerade perfekt! Tack :)
sankaboy: [citat] Tänkte nog köra något i den stilen. Kanske utan plugg om man ändå ska fästa i trästommen men med akrylfog för utomhus. Kommer ändå inte utsättas för uv bakom skruv och fäste.
ionloo: Jag har egentligen ingen koll alls på hur elen är dragen, bara att hålla tummarna att det är på ett sådant sätt att det är möjligt att sätta ett skymningsrelä då.
Johan Gunverth: Värt att notera: lampan är 30mm i diameter med håltagning på 25mm. Lyser som en 15W glödlampa. Liten, alltså.
CIW: Jag köpte ett kit med 0.4w LED och skymningssensor till min altan. Färdiga kontakter. Hur smidigt som helst om vill du bygga vidare och sätta fler.
pelpet: Några pendlar som hänger ner tror jag blir bra. Får man se en bild blir det lättare att föreslå lampor.
JohannesO: Jag har sådana som man kan reglera temperatur på i vår trapp, och ska installera dem vid garderob och säng också. Kör dem på det billiga mi.Light-systemet där en kontrollburk kostar typ 50 spänn. De funkar okej som dekorationsbelysning. Jag har även köpt 24-voltsversionen som ska fungera som belysning i badrummet som vi bygger. Där krävs det lite starkare strip och högre spänning
JayMan: Hej, Jag ska sätta spotlights i taket på mitt nya hus. Tänkte höra om lite tips för placering för att få det så bra som möjligt. Jag har ritat upp på planritningen vilka områden som de ska täcka (Gul markering), entré, kök och vardagsrum. De gröna kryssen är där jag ska ha vanliga taklampor. [bild]
hempularen: Du skall absolut inte använda en trafo som ger 12V AC.
Asson: Vi har såna här spottar mot taket, med dimmer. Tycker att det blev riktigt bra. Sen har vi "vanlig" belysning som taklampor, fönsterlampor och golvlampor också. Det var vår elektriker som tipsade om belysning när vi gick igenom hur elen skulle vara, han var verkligen jättebra och kom med många bra tips. Kanske har er elfirma också någon som är duktig och kan komma med idéer. [bild]
gbgustaf: Du stängde väl av huvudbrytaren innan du började koppla?
Frustrator: [citat] Hmm, fast de där är 12v-drivna? Jag var mest ute efter något jag kunde koppla in direkt i tak-utaget.
stormalfred: Det är alldeles riktigt att det är en biledare, nu är ju dessa kablar från när huset byggdes ut och standarden på färgerna var en annan, därav så tog jag det säkra före det osäkra och mätte mig fram för att vara säker på vilka kablar som var vilka. Så det rör sig om tre kablar plus biledaren. Killen i butiken där jag köpte rören sa att jag bara behövde byta ut glimtändarna
FRS05: Du har inga andra varuhus "nära" dig? Själv åkte jag till 3 Biltema varuhus när jag köpte mina armaturer:). Är man smart så ringer man och låter personalen lägga undan de man vill ha. Fast det gäller ju att man har lite andra ärenden om man åker till andra varuhus annars blir armaturerna plötsligt ganska dyra:).
vectrex: [citat] Jo, de fungerar fortfarande bra och ingen märkbar försämring av ljusutbytet.
Anonymiserad 156538: Elkos röda dosor kommer med putslock men de kostar 30-50kr å andra sidan så är de så mycket trevligare att jobba med än de billiga så jag tycker merkostnaden är värd det. http://www.elko.se/produkter/dosor-tacklock-kabel-m-m/roeda-dosor-infallda/apparatdosor/