4 335 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Malmbergs cosmos LED-M, erfarenheter?
Skall byta ut dom gamla öppna T8 armaturerna i garaget till något modernare när jag ändå är och rotar i dosorna. Tanken var först T5 armaturer, men LED har ju krypit ner väldigt mycket i pris och det skiljer ju inte många kronor när man kollar närmare. Det lär väl iof säkert ta en evighet att räkna hem mellanskillnaden ändå, då det är så lite som skiljer i effekt, men det är en annan historia.
Nåja, jag har kikat lite på nätet både för LED och T5, blivit avrådd från Biltema/jula av vänner som prövat (verkar vara samma armatur?) för att plasten är skör håller ett par år på sin höjd. Har dock läst ett par rekommendationer här på forumet, så man blir ju kluven.
Mellan Biltema och Fagerhult i pris kan man finna Malmbergs Cosmos LED bl.a. Någon som har testat denna armatur och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Vore ju intressant att veta fabrikat på donen i ovan nämnda armaturer, både Biltema och Malmbergs så om någon sitter på den infon så tar jag tacksamt emot det med
Nåja, jag har kikat lite på nätet både för LED och T5, blivit avrådd från Biltema/jula av vänner som prövat (verkar vara samma armatur?) för att plasten är skör håller ett par år på sin höjd. Har dock läst ett par rekommendationer här på forumet, så man blir ju kluven.
Mellan Biltema och Fagerhult i pris kan man finna Malmbergs Cosmos LED bl.a. Någon som har testat denna armatur och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Vore ju intressant att veta fabrikat på donen i ovan nämnda armaturer, både Biltema och Malmbergs så om någon sitter på den infon så tar jag tacksamt emot det med
Malmbergs ser jag själv som bra på alla sätt inget dåligt utförande på dem. De ersätter de gamla Exaktor armaturerna med glans. För nuvarande 12 st i ett liknande fall som ditt, källarverkstad i mitt fall.
Och det är inga don i dem dvs kräver rätt sorts "rör" dvs LED lysrörsersättare.
Och det är inga don i dem dvs kräver rätt sorts "rör" dvs LED lysrörsersättare.
Låter ju bra
Verkar dock som att T5 varianten gått upp, 2x28 kostar närmare 750kr och en hundring till för LED.
Cosmosen finns i två LED varianter, LED-R med rör och LED-M med moduler, det är LED-M jag tittat på, så i dom borde det sitta drivers om det inte är någon form av HV-LED, troligtvis inte dock.
Hade gärna tagit Exaktor/Proton Naiad i LED utförande, slimmade snygga armaturer, dock lite för dyra för mitt garage.
Cosmosen finns i två LED varianter, LED-R med rör och LED-M med moduler, det är LED-M jag tittat på, så i dom borde det sitta drivers om det inte är någon form av HV-LED, troligtvis inte dock.
Hade gärna tagit Exaktor/Proton Naiad i LED utförande, slimmade snygga armaturer, dock lite för dyra för mitt garage.
Nu har dom suttit uppe ett par veckor och ger bra med ljus. Det enda jag stör mig på är att dom brummar rätt mycket.
Jag köpte dom långa till garaget och en kort till tvättstugan, den korta hade filter av något slag monterat i sig och är knäpptyst, dom långa hade inte det och dom brummar.
Ska nog maila Malmbergs och fråga varför dom snålat in på dom långa.
Jag köpte dom långa till garaget och en kort till tvättstugan, den korta hade filter av något slag monterat i sig och är knäpptyst, dom långa hade inte det och dom brummar.
Ska nog maila Malmbergs och fråga varför dom snålat in på dom långa.
Fått svar från Malmbergs och dom är medvetna om problematiken och har numera löst det genom att använda sig av ett annat drivdon (sitter Philips don i mina och dom som brummar), den nya batchen kommer i slutet av februari och jag skulle få en sändning nya armaturer så fort dom fått hem dom.
Tumme upp till Malmbergs!
Tumme upp till Malmbergs!
Klicka här för att svara
