8 597 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Tips på gårdsbelysning typ ledstrålkastare som håller.
Medlem
· Västmanlands län
· 28 inlägg
Har under årens lopp testat diverse olika gårdsbelysningar med och utan rörelsesensor.
Den senaste var 30w ledstrålkastare från jula med en lös rörelsesensor som fungerade i drygt ett år innan den började blinka.
Köpte en 10w av samma märke som också höll 1.5 år innan den gav upp.
Har även testat dyrare varianter som denna
http://www.clasohlson.com/se/LED-strålkastare-Steinel-XLED-Home-1/36-5491
Den höll också drygt ett år innan den gav upp.
Längst höll en belysning från Lidl som klarade sig 2år innan den gick sönder.
I alla fall utom Steinel verkar det vara transformatorn/drivningen som ger upp och lampan börjar blinka/flimra, lampan från Steinel tog in fukt i överkant där tätningslisten inte höll tätt ...dock var den tät i underkant så den fylldes med vatten
Min erfarenhet av detta är alltså att den billigaste lampan höll längst och den dyraste kortast.
Funderar på att köpa en lös ledtransformator och koppla till 30wattsstrålkastaren och se om det håller längre.
Har ni något tips på gårdsbelysning som håller bättre?
(skall kopplas till rörelsesensor så jag föredrar led)
Den senaste var 30w ledstrålkastare från jula med en lös rörelsesensor som fungerade i drygt ett år innan den började blinka.
Köpte en 10w av samma märke som också höll 1.5 år innan den gav upp.
Har även testat dyrare varianter som denna
http://www.clasohlson.com/se/LED-strålkastare-Steinel-XLED-Home-1/36-5491
Den höll också drygt ett år innan den gav upp.
Längst höll en belysning från Lidl som klarade sig 2år innan den gick sönder.
I alla fall utom Steinel verkar det vara transformatorn/drivningen som ger upp och lampan börjar blinka/flimra, lampan från Steinel tog in fukt i överkant där tätningslisten inte höll tätt ...dock var den tät i underkant så den fylldes med vatten
Min erfarenhet av detta är alltså att den billigaste lampan höll längst och den dyraste kortast.
Funderar på att köpa en lös ledtransformator och koppla till 30wattsstrålkastaren och se om det håller längre.
Har ni något tips på gårdsbelysning som håller bättre?
(skall kopplas till rörelsesensor så jag föredrar led)
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Funderar när jag läser ditt inlägg på om det kan vara läge att kontrollera hur elen/spänningen ser ut hos dig?
Landsbygd med luftledning och stora variationer?
Skulle ovanstående kunna vara orsaken till de korta livslängderna?
Landsbygd med luftledning och stora variationer?
Skulle ovanstående kunna vara orsaken till de korta livslängderna?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 538 inlägg
Samma erfarenhet som du, det är fukten som dödar elektronik/drivkorten. Den enda som hållit för mig, sitter skyddad under takfoten. Så skaffa ett skydd/tak,plåt ovanför så kommer den hålla.
Du behöver en riktig gårdsbelysning. Något sådant här:
https://www.google.se/search?q=gård...hVCDZoKHWcgAyAQsAQIMg#tbm=isch&q=gårdsarmatur
https://www.google.se/search?q=gård...hVCDZoKHWcgAyAQsAQIMg#tbm=isch&q=gårdsarmatur
Jag hänger på i detta ämne. Har samma problematik på västkusten. Har använt olika fabrikat av 150W "byggstrålkastare med IR", samt nu senast 10W med IR. De håller ca 2år + - . De senaste åren har varit Anslut från Jula. Hade Steinel 150w & de hade längst livslängd. Alla mina sitter under takfot, skyddade från direkt regn. Jag har dissekerat några & i dem har det varit elektrolytkondensatorerna som svällt. Detta på solsidan av huset. Så jag har tolkat det som att det är sommarvärmen som tar kål på dem. Men oftast dör de sedan "blinkdöden" när det sedan blir runt nollan.
Jag skulle vilja ha tag på några som är av bra kvalitet men ändå inte är trendigt överprissatta bara för det är LED.
Jag skulle vilja ha tag på några som är av bra kvalitet men ändå inte är trendigt överprissatta bara för det är LED.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 538 inlägg
Skydd eller låta dem lysa dygnet runt(den lilla värmen från lampan håller elektroniken i huset torrt) är nog det som gäller för allt som kostar under 1000 kr/armatur tyvärr.🙃
Medlem
· Västra Götaland
· 3 538 inlägg
I ditt fall på kusten, så ska man inte underskatta vad vinden kan trycka in fukt i. Men det är tempskillnader i ett slutet armaturhus som ger kondens : problem.
Medlem
· Västmanlands län
· 28 inlägg
Nej jag tror inte att det är spänningen som varierar för då skulle jag ha problem med andra lampor inne.GoForIt skrev:
Spänningen ligger kring 232v-237v och mina andra elprylar håller bra.
Dom senaste lamporna av märket anslut verkar inte ha dött av fukt (inte uteslutet men allt var torrt när jag plockade isär det) och jag kan inte se något spår av den magiska röken någonstans så jag gissar att någon av ic-kretsarna har gett upp.
Medlem
· Västmanlands län
· 28 inlägg
Ja jag ska sätta en plåt över lamporna denna gång även om den ena lampan sitter rätt så skyddat under takfoten.Martenw skrev:
Steinel har väl förresten längre garanti än 1 år på många av sina produkter?
Och Clas Ohlson har väl 2 år generellt.
Så då fick du väl ny på garantin eller?
Tänds armaturen på något styrt sätt eller via vanlig strömbrytare?
Och Clas Ohlson har väl 2 år generellt.
Så då fick du väl ny på garantin eller?
Tänds armaturen på något styrt sätt eller via vanlig strömbrytare?
Medlem
· Västmanlands län
· 28 inlägg
Den tändes med rörelsesensor.GoForIt skrev:
Jag tog nog för givet att det var ett år och nu har det gått över 3år sen jag köpte den lampan så det är kört.
Ska vara lite bättre på att spara kvitton också så man bara kan åka in o byta lampor när dom går sönder.
Medlem
· Västmanlands län
· 28 inlägg
Då det oftast verkar vara drivdonet som går sönder så sökte jag om just det på Youtube och hittade denna beskrivning om hur man byter drivdon (dessa brukar ofta vara av dålig kvalitet).
Ska se om jag hittar någon som säljer dessa i Sverige eller Europa.
https://www.youtube.com/watch?v=o94Clh3ovnA
Ska se om jag hittar någon som säljer dessa i Sverige eller Europa.
https://www.youtube.com/watch?v=o94Clh3ovnA
Tändes med den inbyggda sensorn, eller separat? Bara den armaturen eller flera?
Tydligen har ju vissa rörelsesensorers elektronik problem med om blandar glöd/lågenergi/LED-lampor.
Jag har själv bytt flera dito från bl.a. Steinel.
Tydligen har ju vissa rörelsesensorers elektronik problem med om blandar glöd/lågenergi/LED-lampor.
Jag har själv bytt flera dito från bl.a. Steinel.
Medlem
· Västmanlands län
· 28 inlägg
Den var komplett med sensor men problemet med den var att tätningen i ovankant på glaset ej höll tätt och lampan fylldes med vatten.GoForIt skrev:
Då använde jag bara en lampa med sensor.
Tänkte använda en rörelsesensor från Nexa och koppla in en brytare till matningen ut till lampan.
Gäller bara att hitta en ledlampa där drivdon mm håller bättre än dom jag testat hittills.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden