lite nya frågor kring detta.
Bör denna dimmer fungera till lampan på 450w eller ska man ha mer marginal? https://www.conrad.se/?websale8=con...DX_16hkDmVLL7kPHMaK3C-A3FRQ8DaNCpAaAu3l8P8HAQ
spelar det stor roll vilket märke man väljer?
Sedan gällande inkopplingen så måste jag bygla mellan de 2 faserna. Är det bara att sätta en liten tråd från L1 - L2 eller vad rekommenderas.
Bör denna dimmer fungera till lampan på 450w eller ska man ha mer marginal? https://www.conrad.se/?websale8=con...DX_16hkDmVLL7kPHMaK3C-A3FRQ8DaNCpAaAu3l8P8HAQ
spelar det stor roll vilket märke man väljer?
Sedan gällande inkopplingen så måste jag bygla mellan de 2 faserna. Är det bara att sätta en liten tråd från L1 - L2 eller vad rekommenderas.
Om du läser manualen för dimmern, så sjunker den maximala belastning den klarar med omgivande temperatur.
Så kanske hamnar du även här under de 450 W som du avser att bränna bort i din takkrona.
Bygla mellan L1 -L2 ? Vad menar du med detta. Du får en härlig kortslutning om du byglar mellan två faser. Ingen bygling ska göras.
Så kanske hamnar du även här under de 450 W som du avser att bränna bort i din takkrona.
Bygla mellan L1 -L2 ? Vad menar du med detta. Du får en härlig kortslutning om du byglar mellan två faser. Ingen bygling ska göras.
ajdå då får jag nog gå på en annan dimmer istället.. Fått förslag av elektriker att få den monterad men 3000kr låter hutlöst dyrt för detta arbete, därför jag frågar.etompau skrev:Om du läser manualen för dimmern, så sjunker den maximala belastning den klarar med omgivande temperatur.
Så kanske hamnar du även här under de 450 W som du avser att bränna bort i din takkrona.
Bygla mellan L1 -L2 ? Vad menar du med detta. Du får en härlig kortslutning om du byglar mellan två faser. Ingen bygling ska göras.
Enl annan tråd samt vänner inom el så rekommenderade dem mig att bygla från L1 till L2.
Då lampan har 4 trådar samt taket enbart så måste jag väl detta?
https://www.byggahus.se/forum/el/194936-hur-ska-jag-koppla-sladdarna-4-fran-lampan-3-i-taket.html
Tänk framåt, både med förbrukning och lampbyten i åtanke.
Vi har en takkrona som det sitter LED-lampor i, med det ljuset vi själva ville vilket var varmvitt.
Mjukt, behagligt och dimmbart.
Den dimmer du beskriver förefaller ju klara 30-300 vilket innebär att den skall fungera.
Förklara dilemmat i affären och säg att du vill testa lamporna först, vår affär godtog det så det bör ju din också, speciellt med tanke på priserna på LED.
Fördelen blir ju, om det fungerar, att du inte kommer att behöva byta lampor under överskådlig tid, miljön gynnas och du använder modern teknik som alltför många klankar på.
Vi har en takkrona som det sitter LED-lampor i, med det ljuset vi själva ville vilket var varmvitt.
Mjukt, behagligt och dimmbart.
Den dimmer du beskriver förefaller ju klara 30-300 vilket innebär att den skall fungera.
Förklara dilemmat i affären och säg att du vill testa lamporna först, vår affär godtog det så det bör ju din också, speciellt med tanke på priserna på LED.
Fördelen blir ju, om det fungerar, att du inte kommer att behöva byta lampor under överskådlig tid, miljön gynnas och du använder modern teknik som alltför många klankar på.
tack för svaret och ska defintivt fundera på led igen. Men som flera nämnt i tråden så är det inte säkert att dimmern fungerar till ledlamporna ändå, dock har jag led idag som fungerar skapligt till dimmern så borde kanske inte vara några problem. Jag har spanat in dessa lampor och tänkte isåfall köra med dem.OveRaskopp skrev:
http://www.lamportillallt.se/energi...ronlampa-2200k-60lm-e14-1-5w.html#addedtocart
Klicka här för att svara
