T
timmermannen: Jag har en bekant som satte gips och kakel på väggen bakom sitt vedeldade bastuaggregat. Det. var en stockbastu. En dag när han eldade bastun så blev stockarna bakom gipsen så heta att elden kom lös. Lyckligtvis så märkte hans dotter att detta.
3 svar · 3,2k läst
T
timmermannen: Finns det ingen isolering under betongen är det totalt bortkastade pengar att lägga in golvvärme. Värmen går inte uppåt utan strävar efter att värma upp hela marken under ditt hus.
11 svar · 4,7k läst
T
timmermannen: Om du har en springa mellen golvet och bastudörren så kommer all luft du behöver till bastun in genom denna springa. Så har vi det i våra Ålandska bastur. Det fungerar bra.
3 svar · 3,0k läst
A
AndersG: Jo, det är en bra sajt. Har själv hämtat mycket info därifrån.
1 svar · 2,5k läst
S
Sabai: Till lavar och ryggstöd har jag aldrig sett ett hårt träslag användas, men som inredningsvirke fungerar det väl. Estetiskt alltså - det blir nog hett.
3 svar · 10,1k läst
P
Pasta: Skippa plasten och använd oorganiskamaterial bakom panelen plåtreglar, mineralull och om någon innervägg skall ha skivor så använd minerit istället för gips. Matkällare är normalt byggda för låg temperatur och hög luftfuktighet. Vad vet du om matkällarens väggar? Finns något kapillärbrytande på utsidan? Var noga med luftspalter och ventilationen. /Patrik
16 svar · 12,0k läst
A
AndersG: Det finns en speciell cellplast som heter Sauna-satu. Åtminstone en här på forumet har byggt med den. Du kan ju söka bakåt. Denna cellplast är speciellt framtagen för bastubruk och fördelen är att du får en tunnare isolering än med bergull. http://www.spu.fi/tiedostopankki.php?kansio=2455&nayta_kohde=155 Hör med K-Rauta, de bör ha den.
1 svar · 7,2k läst
Robster
Robster: [citat] Som jag skrev. "För att verkligen testa gränserna"... :D ;D Har iaf löst problemet på ett högst delikat sätt... 8-) Mvh R
12 svar · 2,6k läst
tynnis
tynnis: Man vill nog gärna komma åt med en flaskborste el dyl för att kunna skura rent ibland!
3 svar · 3,1k läst
A
AndersG: Det viktigaste är att lavarna är löstagbara. För städning, men även om du behöver ett extra gästrum :)
3 svar · 3,9k läst
·
I
inkognito: köp ett aggregat med lucka, så att agget blir riktigt varmt, har dem inte lucka så är bastun svinvarm, men det finns knappt värme kvar i agget när man ska kasta vatten (gäller inte vedbastu). Vedbastu är riktig bastu, allt annat är substitut
3 svar · 4,1k läst
H
Anonymiserad 23608: Jafo har en montageplatta som dom kallar för "LyftUpp 12". Du sågar ett 180 mm hål i spånet, trär ner brunnen på plats och tar sedan den tvådelade montageplattan och skjuter in delarna från varsitt håll in under brunnsflänsen. Snäpp ihop delarna, skruva fast plattan i spånet och skruva sedan fast brunnen i plattan. Plattan lyfter upp brunnen 12 mm över spånet så att den kommer
1 svar · 4,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Misa 11305 för bastuvolym 15-30m3, effekt 30kW. Volymen är 16m3, tillägg 1m3 för varje m2 fönster och murad vägg,  dvs. 7-8m3. Totalt ca 23-24m3 vilket jag tycker verkar passa bra med model 11305.
9 svar · 4,9k läst
B
bimbosorken: Jag vill ha tips om var jag kan hitta virke till mina bastulavar i uppsala/sthlm området till bra pris Har kollat K-Rauta Bauhaus, Bejjer
0 svar · 6,7k läst
pipewelder
pipewelder: Bra att tänka högt! Låter ju som en utmärkt idé att göra nån slags grillhistoria kring rökröret (om det var rör du tänkte använda till skorsten). Om du inte vill göra grilleri men fortfarande ha vedeldat (enlig min mening finns inte alternativ till vedeldat men det vet du vid det här laget), så kan du väl mura en nätt liten skorsten och den bränner man sig inte på. Blir snyggt
12 svar · 6,2k läst
B
Bjornen: Har pillat ner så mkt sten imellan rören "litet magasin" & lagt på så mkt sten de går! //lelle
7 svar · 4,2k läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Håller med busnut. Prova att stänga frånluftsventilen helt till att börja med. Sedan får du räkna med att en mindre aggregat inte pallar hur mkt vatten som helst. EN liten mängd stenar + låg effekt är inte bästa förutsättningarna helt enkelt. En vedaggregat på sådär en 8-15kW tål ju nästan hur mkt vattenbegjutning som helst. Det är där skillnaden märks mest mellan el-
8 svar · 2,7k läst
ClasseClas
ClasseClas: Cirkus i ögonhöjd från översta laven. Man vill väl inte kröka rygg för att kolla tempen i bastun! ;)
4 svar · 14,7k läst
pipewelder
pipewelder: [citat] Det stämmer faktiskt, men det aggregat som jag tänkte på är ett "proffsaggregat" (http://www.tylo.com/?id=762), men i slutändan är det börsen som bestämmer :-/
4 svar · 8,5k läst
A
AndersG: He, he... Förståelse ger inte framgång eller rikedom, men väl inre frid ;)
6 svar · 10,3k läst
tussee
tussee: Tror vi kom överens om att som jesca_j skrev ” 1meter över yttertak. Och # MINST upp till SAMMA höjd som taknocken. ”Lokala avvikelser kan förekomma och det lär ni bli varse om för byte eller nyinstallation av skorsten/kamin kräver bygganmälan.
17 svar · 16,4k läst
tussee
tussee: Inte svårt, här finns tips och billiga lysdioder: http://www.kjell.com/kjellfakta/lysdioden/
4 svar · 8,0k läst
tussee
tussee: Håller med dig RealEwood:
3 svar · 2,9k läst
·
yonna
yonna: Tack, Anders! Detta förklarar delvis mitt svinkalla bastugolv :-/. Eftersom min bastu är miniminiliten ( ;D) kommer jag ändå inte att reklamera felinstallationen - den funkar trots detta mycket bra (bara man håller sig på laven) och värms upp väldigt snabbt. Men nu vet jag detta till nästa husbygge (för denna sajt jämte nybygget har gett mersmak och visst ska jag låta bygga mig ett
8 svar · 2,4k läst
tussee
tussee: Min åsikt, folie och plast på ett hus som står ute, glöm det. Den som arbetet ute i regnkläder vet vad jag menar, fukten stannar kvar. Ytterpanel, vindpapp, isolering/reglar, bastupanel. Ett golv som är otät i bastun (modell veranda) så är ventilation fixad i golvnivå och en ventil i huvudnivå vid laven. 5 grader på vintern, ja om det finns vatten som inte går att tappa ur annars
1 svar · 3,0k läst
A
Alpineski: Hej! Jag vet att det finns miljontals med trådar om min fråga...men undrar fortfarande.. Bygger en bastu där en vägg är yttervägg och en innervägg. Yttervägg: fasadtegel,luftspalt,mineralullsmatta,träfiberplatta,reglar och isolering,råspont,aluminiumbelagd papp,gips. Innervägg: tapet,skiva,råspont,45 regel samt isolering,råspont,aluminiumbelagd papp,gips. (Jag har tagit bort gips
0 svar · 1,4k läst
yonna
yonna: Jag har full insyn i bastun ... ::). Men det visar sig att det starka 'neonljuset' under laven bländar eventuella nyfikna ... nattid villsäga.
3 svar · 3,6k läst
D
dreamie: Glömde bort att lägga upp lite bilder oxå så jag skickar en länk till ett litet album: www.hartlen.se/images/bastu /P
14 svar · 25,2k läst
G
Grandma: Vi har också köpt M3:an. Funkar kanonbra. Underbar värme. Mysfaktorn blir hög med ljuset från aggregatet och några värmeljus :P . Jag håller avståndet på 500mm från sidoväggen. Bakom aggregatet har jag två 1mm rostfria plåtar med 30mm luft emellan. Första plåten 7mm från väggen. Aggregatet står ca: 125mm från väggen. Sen har jag 30mm skiffer (Offerdal) som aggregatet står
13 svar · 14,9k läst
S
Sabai: Vilken perfekt stomme!!!! Kanonfint med den grova stilen. Du behöver knappast bry dig om panel osv. - det blir bra ändå med timret. Bra ventilation, rejält stenmagasin och några rejäla lavar är väl allt du behöver fundera kring. Ventilation och aggregat kan du hitta en hel del om här på forumet om du söker lite. Lavvirket tycker jag är viktigt - du skall ju parker dina ädlare delar
6 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.