Bastu
lille_po: Är på planeringsstadiet och frågor dyker upp. Finns det något minimimått mellan bastuaggregatet kontra närmaste laven, med tanke på att kunna sitta där i stålningsvärmen. Även, är måttet annorlunda mellan vedeldad och elaggregat?. Man kanske även måste ha plats för att lägga in mer ved. Förstår att det beror på effekten på aggregatet, men någon riktlinje kanske.
AndersG: Jag gillar "Saunan Pohja". Första meningen betonar hur viktig ångspärren är ;)
Grandma: Hej! Har hittat en bastulist hos Bastubutiken (http://www.bastubutiken.se/public/product_category_view.asp?CategoryId=59). Någon som har provat listen? Ljuset mm. Vet inte riktigt hur lång jag skulle behöva på en 2m vägg. Vill gärna ha en ganska dunkel belysning. Bastulist kontra LedLite? Hur är det?
styrman1: Har själv suttit och klurat på samma sak fast måtten 150x200cm. I min bastu kommer sittbänkarna bli 150cm breda och 50 cm djupa. Detta gör att översta sittbänken är 50, understa är 50 vilket ger en meter fram till aggregat och dörr. annars hade det kännts trångt tror jag.
bearz: Hej! Skulle vilja kolla hur man skule kunna sätta upp skifferplattor bakom aggregat (el) och att det blir ett värmeskydd. Hade först tänkt att montera dessa på en mineritskiva men när jag söker så skall det vara olämpligt. Men jag tolkar det som att det gäller mer badrum. Kom då på att kolla i detta forum och om någon har något förslag? mvh Björn
it-snubben: Tack för snabbt svar. :) Jag är inte hemma just nu, så jag kan inte dubbelkolla karmyttermåttet. Jag har för mig att karmyttermåttet är 185 och att jag satte kortlingen på 195 då jag beräknade ca 5 cm luftspalt, 2 cm flytspackel/klinker och sedan 3 cm i mån för ev "tankevurpa". Mån för ev "tankevurpa" gjorde jag främst för att jag inte är säker på hur tjockt golvet kommer att
garvis: Ja det var läsvärt, Benny. Det fungerar säkert jättebra att leda ut frånluften tillbaka till badrummet, men det fungerar väl bra även med en egen frånluft i bastun också? Det är så ventilationen är dragen i huset nu så det orkar jag nog inte ändra på utan starka skäl. Classe, det låter rimligt att placeringen av till & frånluft har mindre betydelse i en så liten bastu som
Benny_P: Att man blir sugen på att fixa bastu när huset kommer...... Ska nog flytta väggen så att "lilla toan blir mindre till förmån för bastun. 1,20*2 blir nästan litet.
AndersG: Jag är inte säker på vad du menar, en bild säger mera än 1000 ord som bekant är. Om du kollar på Harvias PDF så kanske du ser vad jag menar, men: Innerst har du panel. Denna skall spikas på en läkt och ha glipa uppe och nere så att luften skall kunna cirkulera bakom. Glipan i taket däljer du med en list. Se bilderna på vår webbsida. Bakom läkten finns en fuktspärr, tradtionellt
CarMan: pratar vi klas eller trä dörr? du kan säkert få dom stora tilverkarna att specielbeställa, anars kan ju glasmästaren & snickaren fixa det mästa
Perpersan: Svaret finns under följande länk: http://cankar.org/sauna/index.html Navigera via rutan i högra övre hörnet. :)
Perpersan: Har för mig att jag endast använde en slags tjärpapp plus givetvis luftspalt och sedan panel, när jag inredde min bastu inomhus för ca 20 år sen. Utanför tjärpappen ett extra 45 mm isoleringslager mot spånskiva. OK, utvecklingen går framåt och det kommer nya material och läror, men tror att det har funkat bra. Facit får man väl när man river en gång i tiden. (det blir inte jag som
nihtila: [citat] De flesta av människorna tvättar sig åtminstone en gång om dagen, bastubadandet ses av många som en del av "tvättandet". När jag hade tillgång till bastu hemma så värmdes den varje dag. Detta har ingenting med att göra om det är kallt ute eller inte, det är snarare fördel att basta på sommaren när det är 30grader ute, när du kommer ut från bastun så tycker du att det
CarMan: jag har inga foder på varken in eller utsida. bastupenel på insidan & kakel på utsidan. det är som sagt en smaksak & till visdel beror det ju på hur bastun utformas & vilka möjligheter man har att göra olika lösninger på. kolla lite på insperations bildenra under badrum, finns väll någre här i bastuforumet med
Sabai: Jag har använt en blomlåda placerad under fönstret med kallt vatten i som kylmedium på sommaren.På vintern behövs bara den tomma blomlådan.Har även sett hyllor under fönstren för att ställa kylväskan på.Det är bara att kolla sina behov/möjligheter och sedan använda fantasin.Lycka till!
ClasseClas: Jovisst kan det funka. Du får nog räkna med att badrummets självdrag tar övertaget efterhand när bastun har svalnat och att det blir kallare i bastun än om du har bastuvent. till badrummet.
AndersG: Nådendals badhotell har iofs en Turkisk Ångbastu som är helt kaklad.
bimbosorken: Jag har ett Harvia Sympony och detta rymmer 100kg sten och man kan ha det stanby för oss som badar ofta ! http://www.harvia.fi/?lang=swe&prod_group=electric_heaters&product=symphony
ClasseClas: Det fanns faktiskt en firma i Helsingfors som hette Saunadusch som sålde en kombinerad bastu och dusch förmodligen avsett främst för lägenheter. Den var konstruerad ungefär som en ångbastu, dvs en kraftig plast/glasfiberlåda med aggregat och ånggenerator + integrerad dusch. Har för mig att de använde teaktrallar för golvet. Nåväl, firman finns inte kvar och jag vet inte om det finns
ClasseClas: Jag körde med enkelgips, men såg till att kortla en 2"x2" ovanför syllen i mellanväggarna. Dubbelgips el. motsv. stökade till det med vald läkt, för då hade jag inte fått till ngn luftspalt bakom panelen.
mattiasx: Mot ytterväggen, sysns på bilden (vitt kakel), har jag satt liggande reglar. Reglarna sitter inte direkt mot kaklet utan jag har satt klossar som distanser. Klossarna är vridna 45grader så att inte vattnet kan bli sående där. Sedan har jag isolerat mellan reglarna. Viktigt att se till så att isoleringen inte vilat mot ytterväggen. Sedan satte jag asppanel, syns på bilden. Nu är det en
Patte: Ta dit en byggare som på plats ger dig rekommendationer och förslag på hur du kan lösa det. Tror det är väl investerade pengar...
LuJohan: http://www.bastahelsingborg.se/bilder.html Här är lite fräscha bilder