Bastu
tussee: Röret går inte att skarva, det enda är att köpa en ny elektronisk manöverpanel där givarna är anslutna med vanlig elkabel.
tussee: Isolera golvet? Helt onödigt, lägg lös trätrall på golvet och se till att det är fall för vattnet.
allan1: Jag byggde en Sorselestuga på 16 kvm uppdelat på 10 + 6 kvm. Sex i bastun (hmm) och tio till relax och dusch. Aggregatet är ett vedeldat Stoveman från Estland. Eldar med halvmeters ved och har 120 kg sten i magasinet. Håller varmt i flera timmar efter att elden slocknat. Jag har fönster i bastun och glasdörr. Jag har även belysning under lavarna och hemmabyggd diodslinga i taket. Jag har
majung: Jag har satt en ljuslist ender övre laven samt en bakom ett ryggstöd som jag snickrade ihop. det blev mycket snyggt och räcker allderles utmärkt.
Nyaprojekt: [citat] [citat] Se följande inlägg där det finns info om IP klasser m.m. och länk till elsäkerhetsverkets regler för elektriskt materiel i bastu. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49520/6#6
meli: Någon som har tips på hur man bör säkra upp ett tidigare yttertak som i ny utbyggnad hamnar i bastun på övervåningen. Tänkte utnyttja utrymmet ovanpå tidigare tak för sittplaser (takytan blir större än golvytan). Eftersom denna vägg är lutande 45 grader borde väl risken för att ev. vatten ska kunna tränga igenom öka? eller bygger jag denna som en vanlig innervägg? /första
tussee: http://www.nibe.se/brasvarme/produkter/skorstenar/premodul_ia.htm http://www.nibe.se/brasvarme/produkter/skorstenar/premodul.htm#
Togge: Hej! Har samma problem, men även för lågt till tak. Tänkte sätta x-tra plåt med luftspalt även där, för att kunna krympa säk.avstånd. Vet ej om detta är OK. Understa plåten (gnistskydd) skall du nog ha en distans även där. Dels bättre värmeskydd och håller borta fukt mot trägolvet.
Riesen: De keramiska stenar som har fått bäst kritik och som jag har provat är kerkes keramiska stenar. Huvudanledningen till att man använder keramiska stenar är för att de klarar av att ligga i elektriska bastuaggregat direkt emot värmeslingorna som blir cirka 600grader varma. Detta gör inte vanlig bastusten(natursten). Utan kommer efter hand att spricka och gå i sönder. Vilket resulterar i
tussee: Kommer få samma problem själv, jag får ett ganska stort rum där myshörna och dusch ska finnas. Duschen blir en gammal duschkabin och golvet kommer bara att bestå av trallvirke precis som bastun. Myshörnan blir det nog ett furugolv sedan tänkte jag mig två väggfasta soffor med lösa dynor (tvättbara) och ett par stolar. Allt ska skapas med tanke på att inredningen ska vara
buildman: Tack! Det var just detta jag var ute efter. Får ta och ringa till butiken nästa vecka. Annars kan man ju alltid använda en vanlig kulventil men ett snöre som löper genom hela rummet låter kanonfint. Vad gäller traditioner och finskt påbrå så vet jag nog någon om det jag med... :) Jag känner många i Finland som har något liknande i sin bastu. Jag tror det passar till och med ihop
lier: Typiskt!! Nu ska man bli sugen på att bygga en riktig bastu åxo ;D Snyggt jobbat ser hur fint ut som helst. Många mysstunder där du. ;)
Sabai: Mineral är nog bara en översättning från finskan , det är minerit som rekommenderas i sverige. Man kan även använda plåt - jag tror att det är 1 mm tjocklek som gäller. Mycket snyggare och dessutom kanske det blir billigare då du bara behöver betala för vad du verkligen behöver hos plåtis. Dessutom väger den mindre så den blir lättare att sätta upp med lite skruv och distanser.
tobbjo: Jag har en Harvia M3 avsedd för max 13 kubik bastu i en oisolerad friggebod om ca 150x320 cm. Ca 220 i tak. Blir varmt på 20-30 minuter. Max temp hittills strax över 90, men det var av misstag, för jag vill hellre ha 60-80, speciellt om barnen är med. Det hade blivit varmare om jag lagt in mer ved... T
storfamiljen: Skulle nog välja att dra in fukt/värmetåliga högtalare i bastun. Sen kan maj ju skaffa ett såndant aggregat man kan elda i för att få lite röklukt.
Kajjenne: Min sambo ville också ha ergonomiska bastulavar när vi byggde men av olika skäl blev det inte så, största anledningen var att man begränsade "sittandet" till endast en ställning och det gillade inte vi. Så här ser vår bastu ut idag....
ClasseClas: Ventilation i dörren går också att fixa med en hålsåg el. dosfräs (eg. för eldosor) och ventilgaller på båda sidor. [bild] Kolla gärna upp hur det är byggt, så vet du vilka risker du tar när/om du fortsätter bygga vidare på bastun.
slaskman: Har gjorts av en bekant till mig. Ångaggregatet från div bastuleverantörer kan köpas som reservdel sen är det bara att fuktskydda efter konstens alla regler . Synd att man tycker ångbastu är mög....
M_K: Det är klart att det är möjligt. Men det finns mycket du måste ta hänsyn till: Vad du ska ha för golv, tätskikt för det som går ihop med badrummet, om du ska ha folie eller inte i bastun (se andra diskussioner i forumet, själv har jag valt folie) Har du snedtak, i så fall en bra ventilerad luftspalt mellan bastu och yttertak. Mot yttervägg måste du ha en luftspalt Eftersom du har
tussee: Stuprör som skorsten fick jag som tips i en kaminbutik men inget jag rekommenderar.
coztello: http://goto.glocalnet.net/coz.toz2006/index-filer/page0002.htm Det finns några bilder på denna hemsidan...
Macahan: Hej igen, Det låter bra. Det var precis så jag hade hoppats på att det skulle vara. Mitt nuvarande pannrum har klinkers på golv och betong väggar, så jag hoppas att jag inte skall behöva göra några ingrepp för att ställa in basturummet. Mvh Magnus
AndersG: Beror på, jag kan se två saker: Hur man ordnar ventilationen, dvs var man tar in och släpper ut luft. Om man bygger väggarna med isolering, fuktspärr, luftspalt eller ej.
Grandma: Ja just det, så skulle man ju också kunna göra. Vad enkelt det kan vara ibland. Tackar!
ClasseClas: [citat] Jag beställde i april från http://www.byggbokhandeln.com/, artnr 6148073
Brannmark: Tackar alla för bilderna. Bestämde mig för två smala fönster istället för ett stort. Gjorde dem 35cm breda - den salning som kommer att användas. Sen blir höjden på dem lika hög som bastu dörren. Tack igen för era bilder.
Pegasus: Är lite undrandes till hur man ska räkna det här med att när man bygger en friggebod och det max får vara 3 meter från mark till taknock. Hur ska man räkna från marknivån när bastun står på plintar och det är lite sluttande från ena enden till den andra. Ska man då räkna där det är som högst? :-?
maja3: Blir den faktiskt fortare varm då? Har nästan tänkt tvärtom med barnsäkert. Ugnen är ju ändå varm där den står, så med behållaren brevid blir det ju inte fler varma grejer att va rädda för. Och öppnar dom kranen blir det ju bara över fötterna varmvattnet kommer, medan det med högre placering kommer över hela kroppen. Kajjenne - snygg bastu i allafall!
ClasseClas: Ja, den ser ju verkligen fräsch ut. Det är svårt på bilden att bedöma glipan mellan väggpanel och golv. Du skulle ju kunna börja med att tätgucka sockeln, dvs måla våtrumstätskikt på sockeln och därefter silikona skarven mot golv så det blir tätt. Då behöver du inte oroa dig att vatten tränger in i mellanväggarna. Sen är ju frågan om det finns plats för en klinkersockel där