Hej! Har har läst kilometervis med alla fina inläggningar om bastubygget, dock funderar ja om en sak: Jag bygger bastu som angränser till badrum med 1 vägg. På den väggen sitter det duschen på andra sidan och vattenledningar till duschen går igenom väggen (se bifogat bild). Nu är det så att bastun är redan ganska så liten så jag skulle vilja gärna ta så lite bort som möjligt, dvs undvikar att regla upp igen med luftspalt etc mot den här innerväggen. Frågan är om det skulle funka i den väggen så här, sett från bastun's sida: Panel (liggande), läkt/luftspalt (20mm), bastufolie, isoleringen, plywood, dubbelgips, tätskikt, kakel? luftspalten skulle i så fall ventileras genom bastuns sänkta innertak. Frågan är mest om det är OK att ha vattenledningar till duschen i väggen. Picture1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kör inte på Tylös modellen för väggbyggandet men den finska modellen. Tack för hjälpen!

Ingen som vet? Hur ska jag göra? :confused:

Det enda som jag som yttersta lekman kan tänka mig är ju att det kan bli kondens på rören när du bastar. Men vad jag kan se på bilden så verkar du ju tänkt på det och isolerat dem.

• Gilla
DocB
  • Laddar…
Rør i väggen är inte ngt problem, det blir inte så varmt in i väggen. Med folie så hindrer du ev. fuktinträngning också. Det enda som man kan se som ett problem är att du får tätskikt på bägge sider av isolation. Det är rekommmenderat (både i Tylös modell och den finska modellen att i väggar mot tätskikt så bör man ha ventilerat luftspalt bakom isolation (altså mellan badrummets vägg och bastuns isolotaion)
Sannolikt så funkar din lösning utmärkt trots att det finns teoretiska riskmoment i det.

MVH
Sakke

• Gilla
DocB
  • Laddar…
Tack för svaren, mycket uppskattade! Jag tänkte att lämna en liten luftspalt som ansluter till utrymmet över det sänkta innertaket och ventilera detta via rummet bredvid (tvättstuga med PAX fläkt). Tror ni det röker med att lägger isolering mot hönsnät (panel, läkt, folie, isolering, hönsnät, luftspalt som vattenrör ligger inne, sedan plywood etc)?

Låter bra!
Mvh
Sakke

Tack Sakke!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.