Har del i ett fritidshus som har 100 år på nacken. Det är ett timmerhus med iordninggjord källare under 75% av huset . Det gamla pannrummet är nu utgrävt och har 200 mm isodrän och betongplatta (med värme). Det finns ett litet rum avsett för bastu, som ligger intill ett påtänkt badrum.
Underhållsvärme på vintern.
Väggar:
- en vägg är yttervägg. Dränerad och isolerad med 200 mm isodrän
- en vägg är en gammal innervägg (ca 350 mm betong)
- två väggar är nu uppmurade leca. Här finns dörr respektive hål för ett fönster.
- Bastun blir liten, ca 150*150 cm. Det finns ett avlopp (ej spygatt)
Hur ska man tänka med bastubygge?
1) Då det finns avlopp så ska det vara tätskikt på golvet runt det?
2) Hur gör med väggar och tak. Ska det vara plast eller annan spärr då det är "kallställt" vissa delar av året? Bastun kommer att användas sparsamt.
3) Ska det vara isolering mellan bastupanel och väggarna?
4) Hur ska vi göra i taket. Det finns utrymme om ca 200 mm, om takhöjden i bastun ska bli ca 200 cm.
5) Kan man dra in vatten och ha en kran i bastun?
Förberedd ventilation är markerat med svart i figuren
.
Det som jag känner är speciellt är: det är ett gammalt hus, det är en källare, och det är kallställt delar av året.
Många frågor blev det. Tips, tack.
Underhållsvärme på vintern.
Väggar:
- en vägg är yttervägg. Dränerad och isolerad med 200 mm isodrän
- en vägg är en gammal innervägg (ca 350 mm betong)
- två väggar är nu uppmurade leca. Här finns dörr respektive hål för ett fönster.
- Bastun blir liten, ca 150*150 cm. Det finns ett avlopp (ej spygatt)
Hur ska man tänka med bastubygge?
1) Då det finns avlopp så ska det vara tätskikt på golvet runt det?
2) Hur gör med väggar och tak. Ska det vara plast eller annan spärr då det är "kallställt" vissa delar av året? Bastun kommer att användas sparsamt.
3) Ska det vara isolering mellan bastupanel och väggarna?
4) Hur ska vi göra i taket. Det finns utrymme om ca 200 mm, om takhöjden i bastun ska bli ca 200 cm.
5) Kan man dra in vatten och ha en kran i bastun?
Förberedd ventilation är markerat med svart i figuren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som jag känner är speciellt är: det är ett gammalt hus, det är en källare, och det är kallställt delar av året.
Många frågor blev det. Tips, tack.
Eftersom ni kommer använda det sparsamt behöver ni inte kosta på eller överarbeta saken.Eftersom man sällan slabbar ner och har vattenkrig i en bastu behövs inga tätskikt på golv. Kör panel på väggar och tak, dra ev. el för belysning där. Isolering och plast behövs inte. En kran i bastun underlättar om det inte är svårt att ordna, I-landsproblem
Se till att ha tillutsventil under aggregatet och en frånluft i motsatt hörn under tak i vägg tex mot badrummet. Om ventil i badrumsväggen blir/är en fläkt så se till att den har fuktsensor eller går permanent så den transporterar bort den fuktiga luften.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej!
200cm tycker jag är för lågt. 220 är precis lagom som takhöjd. Du har inte skrivit vad taket är gjord av. Om det är betong så skulle jag inte stressa så mycket. men om det är träkonstruktion med ev. isolation så skulle jeg lagt alufolie/SPU i taket och tätat mot väggarna. Betongväggarna tål fukt, och du har begränsat med plats så där spikläkt + panel.
Ventilation efter aggregatproducentens rekommendation.
MVH
Sakke
200cm tycker jag är för lågt. 220 är precis lagom som takhöjd. Du har inte skrivit vad taket är gjord av. Om det är betong så skulle jag inte stressa så mycket. men om det är träkonstruktion med ev. isolation så skulle jeg lagt alufolie/SPU i taket och tätat mot väggarna. Betongväggarna tål fukt, och du har begränsat med plats så där spikläkt + panel.
Ventilation efter aggregatproducentens rekommendation.
MVH
Sakke
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
1) Ja, det ska du laga om det är möjligt. Du ska väl ändå hålla på med vatten där, varm luft innehåller massvis med vatten.
2) Om det ska vara kallställt skulle jag inte lägga någon folie i väggarna (plast brukar man inte använda i bastu). Jag hade lagt masonit eller liknande, och ovanpå det spikläkt och bastupanel. Med en läkt bakom panelen slipper luften att cirkulera och panelen torkar upp snabbt.
3) Isolering behöver du knappast, det blir varmt för det. Om du lägger så lägg den bakom masoniten så att den inte ligger mot panelen.
4) Använd hela takhöjden, blir taket för lågt så blir bastulaven också för låg = kallt om fötterna. Bygg liknade som i väggarna så att det finns en liten luftspalt bakom takpanelen. Aluminium folie kan du eventuellt lägga i taket, beroende på hur det befintliga taket är byggt.
5) Ja det kan man, då blir det viktigt med ett tätskikt i golvet.
2) Om det ska vara kallställt skulle jag inte lägga någon folie i väggarna (plast brukar man inte använda i bastu). Jag hade lagt masonit eller liknande, och ovanpå det spikläkt och bastupanel. Med en läkt bakom panelen slipper luften att cirkulera och panelen torkar upp snabbt.
3) Isolering behöver du knappast, det blir varmt för det. Om du lägger så lägg den bakom masoniten så att den inte ligger mot panelen.
4) Använd hela takhöjden, blir taket för lågt så blir bastulaven också för låg = kallt om fötterna. Bygg liknade som i väggarna så att det finns en liten luftspalt bakom takpanelen. Aluminium folie kan du eventuellt lägga i taket, beroende på hur det befintliga taket är byggt.
5) Ja det kan man, då blir det viktigt med ett tätskikt i golvet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
