Hej,

Jag snart ska påbörja en renovering av en källarbastu men har inte bestämt mig om jag ska använda mig av "luftspaltsmodellen" eller SPU Sauna Satu skivor.
Fördelen med SPU skivor verkar ju vara att de inte bygger så mycket och att det verkar vara relativt enkelt att montera.

Är det någon av er som har några synpunkter eller erfarenhet av Sauna Satu skivorna?

PS:I denna tråd (https://www.byggahus.se/forum/bastu...folie-varfor-ar-inte-detta-tilgangligt-2.html) så har användaren "Andersson" lämnat en väldigt finkonstruktionsritning som är ganska lik mina förutsättningar.

min erfarenhet av alla spu skivor är att dom är bra, ända tills det börjar brinna, då är det som att ha bensin i väggen. Sauna satu används en hel del här i Finland. Bra isoleringsvärden.

• Gilla
Masarin
  • Laddar…
Tittar man på filmerna på deras hemsida där brandtester genomförs verkar det inte alls vara som att ha bensin i väggarna. Om infon på hemsidan stämmer har dom fått godkänt för brandklass ei60 (stå emot spridning 60 minuter) med endast en gipsskiva utanpå isoleringen.

• Gilla
JohannesO och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.