Tja, frågan är hur du ska växla bort vattnet för att värma bastun. Sedan måste ju kaminen tåla den fuktiga och varma miljön i bastun. Alla pelletskaminer jag sett har el, dels eller antingen för fläkt samt för matning. Alternativet skull möjligen vara en vanlig kamin som du eldar med t.ex. en pelletskorg.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tror inte fukten eller värmen är några större problem så länge du inte börjar skvätta vatten på kaminen, Värmen längs golvet och en dryga halvmetern upp är inte enorm.
Angående att växla bort vattnet, kan man inte bara bryta cirkulationen till pumpen? Jag antar att cirkulationspumparna inte är integrerade i kaminen? Så som jag förstått är de flesta pelletskaminer konstruerade så att du kan elda via luft konvektion?
Som du ser är min kunskap angående pelletskaminer lite bristande...
Den största fördelen med pelletskaminen tänkte jag var att du kan styra den med timer utan att ha elförsörjning på 25 amp till huset, att man dessutom har en eld som faktiskt brinner och att kanske kunna värma en badtunna med samma anläggning kändes lite roligt.
Pelletskorg i en vanlig kamin är altså inte aktuellt.
Jag ska nog starta en ny tråd med denna andra frågeställning.. (angående badtunna)
Angående att växla bort vattnet, kan man inte bara bryta cirkulationen till pumpen? Jag antar att cirkulationspumparna inte är integrerade i kaminen? Så som jag förstått är de flesta pelletskaminer konstruerade så att du kan elda via luft konvektion?
Som du ser är min kunskap angående pelletskaminer lite bristande...
Den största fördelen med pelletskaminen tänkte jag var att du kan styra den med timer utan att ha elförsörjning på 25 amp till huset, att man dessutom har en eld som faktiskt brinner och att kanske kunna värma en badtunna med samma anläggning kändes lite roligt.
Pelletskorg i en vanlig kamin är altså inte aktuellt.
Jag ska nog starta en ny tråd med denna andra frågeställning.. (angående badtunna)
Klicka här för att svara