Hej igen,

Se ovan fråga. Är det någon som vill råda mig ang storleken på mitt Quadraflex-rör? De tillgängliga måtten syns även på deras produktblad.

Tack på förhand.

Mvh Martin

• Produktblad för Quadraflex flexibel rektangulär kanal som visar beskrivning, användningsområde och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är väl vad som är praktiskt genomförbart.
Har du plats till det större röret utan större jobb så är väl svaret enkelt.
Nu tror jag att 129x52 är nog iofs. (67cm2 om man beräknar som att den är helt rättvinklad).
100mm runt rör har 78cm2 i areal. Så lite grann skillnad är det utan att jag tror det är avgörande.

Tack Drsakke!

Har plats med båda, men det handlar om hur mkt isolering jag får plats i taket, under röret, i rörets hela längd.
Det mindre röret ger mig plats för 40 mm isolering under röret. Det större röret ger mig 22 mm kvar till isoleringen under röret.

Schematiska ritningar som visar två ventilationsrörsalternativ i takkonstruktion med isolering och luftspalter.
Skapa konto

Som ses på bilderna räknar jag med att röret läggs kloss an innertaket.

Det kanske inte spelar så stor roll hur mycket isolering som får plats under? Vad tycker du/ni?

Tack på förhand.

Mvh Martin

Jag hadde kanske lagt den kloss an mot bastutaket och bevart luftspalten, røret blir ju lika varmt oavsett.
Mvh
Sakke

Ok, det kör jag på. Bra idé!
Vilken storlek hade du/ni valt? Tycker du/ni det blir för lite isolering om jag väljer det större röret?

Mvh Martin

Isoleringen blir tillräckligt med det stora röret. Det är liten area, röret är redan varmt pga varm avluft. Isoleringen gör större nytta ovanför röret.
Dock så skulle jag dragit utventilen till badrummet och kapat dörren lite i underkant för tryckutjämning. Om du har fläkt i badrummet så måste du ju ändå tillse att luft kan ta sig in dit lätt för att få funktion i den.

Tack för svar! Då gör jag så - jag tar det större röret (158x70mm). Som du säger handlar det ju inte om så stor area och röret är ju typ lika varmt som bastu luften. Bra idé också från Drsakke, med isolering ovanför! Det kör jag på.
Dock drar jag luften i en kanal in till relaxutrymmet och inte direkt in i badrummet - har hört och läst för många andra nämna "utventilation i samma rum som inventilation". Som tidigare sagts, kanske minimal praktisk betydelse.

Mvh Martin

Hej,

Jag återupptar denna tråd för att fråga om vad ni tycker om placeringen av utventilationen?

Reglerna säger att man ska placera utventilen så långt som möjligt från inventilen. Då vår inventil kommer att bli springan under bastudörren skulle jag vilja ha utventilen längst bort i i hörnet, under snedtaket.
Men eftersom snedtaket längst in är på endast 125 cm så funderar jag på att ha den en bit innan lägsta takhöjd. Bifogad bild visar placering idag. Inventilen är ungefär vid golvet där bilden tas.

Vad tycker ni? Ha den kvar där den är eller flytta in i hörnet?E ller ngt annat bättre ställe?

Tack på förhand.

Mvh Martin

Va

• Ventilationsrör placerat i hörn under ett snedtak i ett pågående byggprojekt.
    Skapa konto
Jag skulle satt den så högt upp som möjligt, gärna upp i det horisontella taket.
Ventilationen har större nytta av höjdskillnaden, än så långt bort som möjligt.

• Gilla
drsakke
  • Laddar…
Tack för svaret. OK, så är det säkert. Kan förstå den tanken. Dock, då det horisontella taket är värdefullt i den meningen att det är i princip endast där som man kan sitta obehindrat på överlaven (alltså med tillräckligt utrymme för huvudet), vill jag undvika att ha utventilen att sticka ut för mkt neråt från taket och därmed stjäla huvudutrymme.

Därför vad tror du/ni om att jag sätter den precis intill takvinkeln, men fortfarande på snedtaket?

Edit: Hmm, mätte mig själv sittandes på en bänk, helt rak i överkroppen. Jag är 185 cm lång och från bänken till huvudets högsta punkt mätte jag 98 cm. Jag har 110 cm mellan överlav och bastutak, så det finns nog lite utrymme där ändå? Tallriksventilens höjd i fullt öppet tillständ hittar jag ingen uppgift om, men det kanske handlar om ca 5 cm? Isåfall bir ju takhöjden där 105 cm, alltså 7 cm kvar till huvudet. Med detta resonmang skulle jag faktiskt kunna sätta den på det horisontella taket, då precis intill takvinkeln....

Hur ser ni på det? Tacksam för feedback på mitt resonemang ovan.

Tack på förhand.

mvh Martin

Det går helt fint att sätta ventilen högt upp i snedtaket, i vanligs basturum er ju rekommendationen på vägg 20cm ned från tak
Mvh
Sakke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.