Hej, vi har en bastu i vårt hus från 1968 som vi försöker fräscha upp med små medel. Har precis slipat ner der den gasolbrända bastupanelen för stt skapa ett ljusare och fräschare intryck men frågor kvarstår kring bastuaggregatet som är ett bacho torrbastu-aggregat från samma årtionde som vi fock gärna behåller då det är fullt fungerande och gillar utseendet. Det står torrbastu på aggregatet men det stod en vattenhink med tillhörande slev så jag antar att man tidigare kastat vatten på stenarna som ligger i röret ( isolerat från elslingorna) på aggregatet, förra ägare som enligt utsago aldrig använt bastun på 30 år har inga svar i frågan. Vi undrar hur vi ska använda bastun framåt med detta aggregat, är det ofarligt att skapa lite ånga genom vatten på stenarna som eller kan det leda till katastrof?
Hoppas bilderna ger någon uppfattning om hur det fungerar eller någon som har erfarenhet av liknande aggregat
Hoppas bilderna ger någon uppfattning om hur det fungerar eller någon som har erfarenhet av liknande aggregat
Jag har bastar i en bastu med sånt aggregat.
Vi slängde då vatten på stenarna, tror ingen reflekterade över att det var torrbastu (vad är det för påhitt egentligen?).
Fast jag skulle nog säga byt ut aggregatet mot ett med större stenmagasin.
Tex harvia cilindro skulle nog vara en passande ersättare
Vi slängde då vatten på stenarna, tror ingen reflekterade över att det var torrbastu (vad är det för påhitt egentligen?).
Fast jag skulle nog säga byt ut aggregatet mot ett med större stenmagasin.
Tex harvia cilindro skulle nog vara en passande ersättare
Okej, toppen! Vet ni om man behöver ha kvar eternitplattan om man byter aggregat mot något begagnat Tylö eller liknande , eller kan dessa monteras direkt mot bastupanelen?
Är det eternit/asbestskivor så skulle jag tagit de bort. De flesta aggragat kan monteras rätt utanför panel/med säkerhetsavstånd som är ganska lite.
Tylö har väldigt lite sten.
Mvh
Sakke
Tylö har väldigt lite sten.
Mvh
Sakke
Klicka här för att svara