M
mlkjhr: Det blir inte speciellt varmt på utsidan så det är nog bara att använda valfri färg.
2 svar · 4,5k läst
R
Rillerydell: Hej Tony, är i planeringsstadiet på ett liknande bastuprojekt och är lite nyfiken på hur du gjorde med golvet? Blev det spontat trägolv? Med eller utan golvbrunn etc? Är du nöjd eller hade du gjort något annorlunda idag? mvh Richard
7 svar · 15,6k läst
·
D
drsakke: Ja, minerit är väl ngt av det samma Mvh Sakke
4 svar · 2,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det finns ju färgad puts och även våtrumsfärg...
13 svar · 7,5k läst
D
drsakke: 20kg är ganska lite. Se T.ex på harvia cilindro 6,6kw, https://harvia.fi/sv/produkt/cilindro-66-kw/ Tja, livslängden är svår att predikera. De som jag vet om har funkat iaf 10år utan problem. mvh Sakke
4 svar · 1,9k läst
D
drsakke: [citat] Då bör man väl fästa ryggstöd/handlist etc i änden på laven så at man har ngt att luta sig mot... [bild]
4 svar · 1,9k läst
·
J
Janmyr: Tack för all hjälp!
10 svar · 3,4k läst
·
M
MajkanGbg: 1. Ingen isolering mot källaryttervägg. Det gäller generellt och gäller här också. 2. Ja, isolering mot murad innervägg. 45 mm. Läkt på direkt, ingen aluminium/plast. Luftspalt bakom. 3. Rekommenderar luftspalt även i taket. Annars lika vägg. 4. Ingen masonitskiva i källare. Konstruktionen måste kunna andas. Med masonit gör du allt tätare. 5. Ingen aning. Jag skulle dock hållit
29 svar · 34,5k läst
A
Autodidak1: [citat] Eller så gör man precis tvärtom jämfört med vad du föreslår om man inte vill sitta i en torr ugn i stället för bastu. Se till att ha ett aggregat med stort stenmagasin, slå på bastun med öppen dörr. Vänta till stenarna är varma, slå av bastun, stäng dörr (alternativt kall tilluft), släng vatten på dom varma stenarna. Då blir den kalla bastun varm på 10 sekunder av
52 svar · 10,3k läst
·
T
Tom_Höör: Jag beställde Sorselestugans funkis bastu på 12kvm. Den levererades i tre platta paket + ett paket med kamin+skorsten. Instruktionerna var lätta att följa och vi är väldigt nöjda med resultatet. Vi använder bastun nästan hela året om (ej mitt i vintern). https://sorselestugan.se/produkter/stugor/bastustugor/bastustuga-funkis-12/ https://sorselestugan.se
4 svar · 4,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: I morgondagens exemplar från AFTONBLASKAN: "Northsun" urinerade på sin egen tomt flertalet gånger, anmälde sig själv för miljöbrott.
28 svar · 8,2k läst
kristofer12345
kristofer12345: [citat] Ja men då är det som jag har tänkt! Tack för input!
3 svar · 3,3k läst
A
Autodidak1: [citat] Om du pratar om den skivan som avsedd för bastu så är den tänkt för träpanel.
4 svar · 2,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja. Kapa till sex 21x43 mm bitar hyvlad furu med längd som passar in mellan "reglarna". Tre till den övre och tre till den nedre laven. Limma och skruva underifrån med skruv som inte går igenom. Vänd och lägg på. Då går båda lavarna att fälla upp och den nedre kan skjutas in, vilket underlättar städningen.
9 svar · 5,7k läst
·
E
eztoril: Hej, Jag har just installerat en Tylö Sense Elite 8 hemma. Du kan styra belysningen genom Elite-panelen. Jag drog belysningskabel från aggregatet från de plintarna som är märkta för belysning (tror det stod "B" på dem?) Denna belysningskabel drog jag till transformatorn för mina bastu-LED-spottar. När aggregatet nu sätts på via vredet på aggregatet tar det en stund tll dess
3 svar · 3,6k läst
D
drsakke: Byt plyfa mot panel-du ser att det bara är plyfa som samlar mögel, den släpper inte genom ngt. Vet inte vad takhöjden är men om du har plats bygg en isolerad innertak(10cm) med bastufolie mot bastu(tätt monterad mot väggarna), spikläkt och panel. Se til att "kallvinden" är gott ventilerad. Alternativt bygger du innertaket i solid trä,säg 7cm. Mvh Sakke
3 svar · 3,8k läst
·
D
drsakke: Nei, är ju inte nödvändigt om man inte vill. Farsan hade också obehandlade lavar i abachi, de såg rimligt bra ut efter 30 år, den bastun var också i regelbunden bruk 1-flera ggr /vecka. Men då skrubbades de regelbundet med klorin och såpa. Me är nog betydligt lättare att torka av mina som jag har behandlat med vax. Mvh Sakke
10 svar · 5,8k läst
L
Lutte: Kakel kan ni ha men ni bör ha ett ryggstöd i trä för att inte bränna er på ryggen. Sen är det väldigt mycket beroende på era bastuvanor bastar ni i låga temperaturer med ånga så skulle jag tro att ni klarar er med bara kakel.
2 svar · 1,9k läst
T
Takläggare: [citat] Nu när vi bygger offentliga bastun, så använder vi tjockare virke ,många gånger byggs väggarna av 28*90 mm panel, eller så tar vi virke som man bygger bastulavar av. där vanlig 12 mm panel tar slut på bara 2-4 år så håller dom sig snygga till den dubbla livslängden. Montera limträ , fäst den bra längst in i fönstret och lite lättare med eventuellt fönster fodret på
4 svar · 1,9k läst
·
M
maria01: om du isolerar med kingspan så får du ju folje på köpet
4 svar · 3,1k läst
U
umciggy: Var nog lite otydlig när jag sa "hall". Det rör sig om typ ett genomgångsrum i källaren från vilket det går dörrar till toalett/dush samt förråd. Där har vi nu låtit bygga en liten bastu på c:a 3kvm eftersom det fanns ledig plats. Bastun blev klar idag precis så vill vi göra om något med golvet får vi göra det i efterhand. Isf blir det att lägga in en enkel plastmatta som Stefan
6 svar · 2,3k läst
ymmij12
ymmij12: Stör du dig på bastun så go for it. Tror inte hus värdet ändras så mycket om du är rädd för det. Vet faktiskt ingen som jag känner som faktiskt använder sin bastu till vad det ska vara. Och tänker man efter är det rätt sjukt att ha den platsen till bara bastu. Man har mer nytta av platsen till något annat
10 svar · 5,5k läst
·
Klodsmajor
Klodsmajor: Hur har det gått? Några inspirerande bilder för en i samma sits?
7 svar · 4,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Hur varmt har du i din bastu? Max 100 grader väl? Borde plasten tåla
13 svar · 14,1k läst
B
BastuPeter: Har inte hunnit lägga takpappen än, kallt och blött, mm. Och nu har det hunnit bli rätt mycket mögel, främst där takbrädorna ligger mot bjälken. Är det något att oroa sig över? Påverkas mängden mögel av träkvalitén? Typ såhär ser det ut: https://www.byggahus.se/forum/threads/moegel-pa-obehandlat-trae.316174/
7 svar · 5,9k läst
D
drsakke: Är det eternit/asbestskivor så skulle jag tagit de bort. De flesta aggragat kan monteras rätt utanför panel/med säkerhetsavstånd som är ganska lite. Tylö har väldigt lite sten. Mvh Sakke
4 svar · 5,0k läst
·
L
Linuswest91: Sant. Blir en harvia pro. Tack compadres
8 svar · 4,1k läst
fredkjllberg
fredkjllberg: [citat] Hej, gick du vidare med detta, och isf vilka produkter använde du? och har det funkat? stort tack på förhand!
2 svar · 5,5k läst
D
drsakke: Det går helt fint att sätta ventilen högt upp i snedtaket, i vanligs basturum er ju rekommendationen på vägg 20cm ned från tak Mvh Sakke
25 svar · 9,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.